Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Mäta upp/Byta värmeslinga i värmefläkt

1. BerraBo
    Renoverare · Södermanland · 393 inlägg

BerraBo

Renoverare
    Så vart menar du att krypströmmen tar vägen. Lagras upp i plåthöljet till dess det jordas?

2. H
    Husägare · Strängnäs · 1 501 inlägg

håbbe1961

Husägare
    Jo den leds ut via höljet som står på något bra jordställe eller att man tar i det. Skyddsjorden gör det hela lite mer kontrollerat om den är inkopplad. Så badar man med en ojordad brödrost så blir det mörkt i huset om man har en central JFB , tända ljus kan vara till en viss fördel :)

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 184 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Risken är att isoleringen värmeelementen har torkar och spruckit och sugit in fukt. De kanske inte går att rädda. Konkreta sätt att komma vidare är att isolationsmäta de enskilda elementen för att se vad läckaget handlar om. Det kan eventuellt fungera att mäta resistansen mellan pol och hölje med en multimeter. Eventuellt låta dem torka. Men det ligger nog nära till hands att köpa en ny.

4. BerraBo
    Renoverare · Södermanland · 393 inlägg

BerraBo

Renoverare
    Jo det är av den anledningen man kan undvika att jfb bryter eftersom det inte finns någonstans att avleda krypströmmen. Det var en lösning på den frågan.

5. nisse123
    Medlem · stockholm · 872 inlägg

nisse123

Medlem
    [QUOTE=" Felströmmen avkänns via nollledaren (retur), dvs fas in måste ha lika hög ström ut via nolledaren. [/QUOTE]

Om det är ett 400 volts element utan Nolla , hur funkar det då ??

6. Villabergskuben
    Självbyggare · Göteborg · 120 inlägg

Villabergskuben

Självbyggare
    Om det handlar om att bara få igång den och få den till att bli varm tillfälligt några minuter för att som ngn skrev få ut fukt så funkar det ju om den står helt isolerad på exempelvis en träskiva och dessutom givetvis inte tar i den. Tror det var så du menade. Rent tekniskt.

• Laddar…
  7. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 131 inlägg

GoForIt

Medlem
    Äntligen har jag fått upp locket på fläkten (satt med Tri-Wing skruv som jag fick skaffa bits för..) och så här ser det ut under:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Fläkt1.jpg

När jag mäter upp slingorna, så får jag ungefär samma värde (35-36 Ω) på alla tre.

I mitten sitter det något..
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Fläkt2.jpg

En googling på jqx-76f-tu-2a ger att det verkar vara något slags relä..?
    Kan det vara det som spökar och gör att jordfelsbrytaren löser? Idé att byta?

Det saknas nolla i anslutningskabeln, men det utgår jag ifrån är i sin ordning?

Fler tips innan den åker till sortergården?

8. H
    Husägare · Strängnäs · 1 501 inlägg

håbbe1961

Husägare
    omöjligt att mäta upp läckströmmar utan rätt mätutrustning och dessutom så ändras förhållanden när elementet blir spänningssatt, ta det till nån granne som har kraftuttag på sin central i stället

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.