Hej!
Som rubriken antyder, går det att mäta läckströmmar på något enkelt sätt (med t.ex multimeter)? Har en JFB som löser ut då och då (senast idag när jag inte var hemma, då endast VP, kyl, frys var igång), men också vid andra tillfällen som indikerar att det inte bara skulle vara kyl, frys eller dyl som är problemet.
Kan jag själv kolla dessa produkter för läckströmmar? Vore tacksamt att slippa ta hit en elektriker, om det är så enkelt som en dålig kyl, frys typ.
Tack för hjälp!
MVH Erik.
Som rubriken antyder, går det att mäta läckströmmar på något enkelt sätt (med t.ex multimeter)? Har en JFB som löser ut då och då (senast idag när jag inte var hemma, då endast VP, kyl, frys var igång), men också vid andra tillfällen som indikerar att det inte bara skulle vara kyl, frys eller dyl som är problemet.
Kan jag själv kolla dessa produkter för läckströmmar? Vore tacksamt att slippa ta hit en elektriker, om det är så enkelt som en dålig kyl, frys typ.
Tack för hjälp!
MVH Erik.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Vissa typer av jordfel kan man mäta sig fram till med multimeter, andra kräver att man använder en isolationstestare.
Skillanden mellan instrumenten är att isolationstestaren mäter med hög spänning.
Antag att du har en spricka i isoleringen någonstans. Ledarna ligger inte ihop galvaniskt, men de ligger kanske någon 10 dels millimeter isär. Om du mäter med en multimeter som lägger på ca 5V mätspänning, så märks inte felet. När man i drift har 230V över felstället, så kan den högre spänningen få till en krypström på isoleringens yta, eller så kan det bli ett överslag, strömmen "hoppar" över. I vacuum brukar man säga att överslag sker vid 1000V/mm. Det räcker med lägre spänning i luft.
Isolationstestaren mäter på samma sätt som multimetern, men man kan lägga på 250V/500V eller 1000V mätspänning. Genom att lägga på avsevärt högre spänning än normal driftspänning så provocerar man felet. Om isoleringen är OK, så skall den tåla ca 4000V.
Men ett vanligt och svårfunnet fel, är när du har överledning mellan nolla och jord någonstans. Det är svårfunnet eftersom nolledarna från hela anläggningen är ihopkopplade, så ett fel i en utomhuslampa, kanske bara visar sig när du kör ugnen i köket samtidigt som dammsugaren är igång på samma fas. En viss andel av den totala strömmen i nollan letar sig ut till nollan i utomhuslampan, när den totala strömmen blir hög nog så blir det 30mA vid felstället.
De här felen kan man ta med multimeter, de är bara fel om nollan och jord har galvanisk kontakt, spänningen mellan nolla och jord är bara några tiondels volt, vid normal drift. Så lägger man en mätspänning på 5V så är den högre än den normala spänningen vid drift, mellan nolla och jord.
Skillanden mellan instrumenten är att isolationstestaren mäter med hög spänning.
Antag att du har en spricka i isoleringen någonstans. Ledarna ligger inte ihop galvaniskt, men de ligger kanske någon 10 dels millimeter isär. Om du mäter med en multimeter som lägger på ca 5V mätspänning, så märks inte felet. När man i drift har 230V över felstället, så kan den högre spänningen få till en krypström på isoleringens yta, eller så kan det bli ett överslag, strömmen "hoppar" över. I vacuum brukar man säga att överslag sker vid 1000V/mm. Det räcker med lägre spänning i luft.
Isolationstestaren mäter på samma sätt som multimetern, men man kan lägga på 250V/500V eller 1000V mätspänning. Genom att lägga på avsevärt högre spänning än normal driftspänning så provocerar man felet. Om isoleringen är OK, så skall den tåla ca 4000V.
Men ett vanligt och svårfunnet fel, är när du har överledning mellan nolla och jord någonstans. Det är svårfunnet eftersom nolledarna från hela anläggningen är ihopkopplade, så ett fel i en utomhuslampa, kanske bara visar sig när du kör ugnen i köket samtidigt som dammsugaren är igång på samma fas. En viss andel av den totala strömmen i nollan letar sig ut till nollan i utomhuslampan, när den totala strömmen blir hög nog så blir det 30mA vid felstället.
De här felen kan man ta med multimeter, de är bara fel om nollan och jord har galvanisk kontakt, spänningen mellan nolla och jord är bara några tiondels volt, vid normal drift. Så lägger man en mätspänning på 5V så är den högre än den normala spänningen vid drift, mellan nolla och jord.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Du kan ju prova att med strömmen bruten med JFBn (och HB för extra säkerhet) ohmmäta i ett uttag. Koppla samman L-N och mät mot skyddsjordsblecket. Får du utslag så har du dock problemet med att hitta felet. Med lite tur kan du isolera det genom att bryta säkringar och byta mätställe, med lite otur måste man in i elcentralen och koppla loss utgående nollor.
H hempularen skrev:Vissa typer av jordfel kan man mäta sig fram till med multimeter, andra kräver att man använder en isolationstestare.
Skillanden mellan instrumenten är att isolationstestaren mäter med hög spänning.
Antag att du har en spricka i isoleringen någonstans. Ledarna ligger inte ihop galvaniskt, men de ligger kanske någon 10 dels millimeter isär. Om du mäter med en multimeter som lägger på ca 5V mätspänning, så märks inte felet. När man i drift har 230V över felstället, så kan den högre spänningen få till en krypström på isoleringens yta, eller så kan det bli ett överslag, strömmen "hoppar" över. I vacuum brukar man säga att överslag sker vid 1000V/mm. Det räcker med lägre spänning i luft.
Isolationstestaren mäter på samma sätt som multimetern, men man kan lägga på 250V/500V eller 1000V mätspänning. Genom att lägga på avsevärt högre spänning än normal driftspänning så provocerar man felet. Om isoleringen är OK, så skall den tåla ca 4000V.
Men ett vanligt och svårfunnet fel, är när du har överledning mellan nolla och jord någonstans. Det är svårfunnet eftersom nolledarna från hela anläggningen är ihopkopplade, så ett fel i en utomhuslampa, kanske bara visar sig när du kör ugnen i köket samtidigt som dammsugaren är igång på samma fas. En viss andel av den totala strömmen i nollan letar sig ut till nollan i utomhuslampan, när den totala strömmen blir hög nog så blir det 30mA vid felstället.
De här felen kan man ta med multimeter, de är bara fel om nollan och jord har galvanisk kontakt, spänningen mellan nolla och jord är bara några tiondels volt, vid normal drift. Så lägger man en mätspänning på 5V så är den högre än den normala spänningen vid drift, mellan nolla och jord.
Tack!! Men det krävs att utomhuslampan i ditt exempel är igång för att det ska "läcka ström"?
H hempularen skrev:Vissa typer av jordfel kan man mäta sig fram till med multimeter, andra kräver att man använder en isolationstestare.
Skillanden mellan instrumenten är att isolationstestaren mäter med hög spänning.
Antag att du har en spricka i isoleringen någonstans. Ledarna ligger inte ihop galvaniskt, men de ligger kanske någon 10 dels millimeter isär. Om du mäter med en multimeter som lägger på ca 5V mätspänning, så märks inte felet. När man i drift har 230V över felstället, så kan den högre spänningen få till en krypström på isoleringens yta, eller så kan det bli ett överslag, strömmen "hoppar" över. I vacuum brukar man säga att överslag sker vid 1000V/mm. Det räcker med lägre spänning i luft.
Isolationstestaren mäter på samma sätt som multimetern, men man kan lägga på 250V/500V eller 1000V mätspänning. Genom att lägga på avsevärt högre spänning än normal driftspänning så provocerar man felet. Om isoleringen är OK, så skall den tåla ca 4000V.
Men ett vanligt och svårfunnet fel, är när du har överledning mellan nolla och jord någonstans. Det är svårfunnet eftersom nolledarna från hela anläggningen är ihopkopplade, så ett fel i en utomhuslampa, kanske bara visar sig när du kör ugnen i köket samtidigt som dammsugaren är igång på samma fas. En viss andel av den totala strömmen i nollan letar sig ut till nollan i utomhuslampan, när den totala strömmen blir hög nog så blir det 30mA vid felstället.
De här felen kan man ta med multimeter, de är bara fel om nollan och jord har galvanisk kontakt, spänningen mellan nolla och jord är bara några tiondels volt, vid normal drift. Så lägger man en mätspänning på 5V så är den högre än den normala spänningen vid drift, mellan nolla och jord.
HUR gör jag rent praktiskt om jag vill testa t.ex kylskåpet? Jag försöker Googla med hittar inte. Tar jag ena elektroden på multimetern till ena stiftet på stickproppen och andra elektroden till andra stiftet, och lägger på 5V? Kommer bara 4.5V tillbaka är det läckström?
Ställ in din mätare på ohmmätning. Sätt mätproben på jord, antingen i kylskåpets stickkontakt eller på en plåtren del av kylskåpet. Den andra proben sätter du på ett av stickkontaktens stift. Avläs mätvärde. Upprepa mätningen med proben då på det andra stiftet. Avläs mätvärdet.
Tack! Om säg kylen är OK, vad kan jag förvänta mig för värden på resistansen? Om den läcker?E etompau skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Ställ instrumentet på ett högt mätområde t.ex 10 Mohm. Du ska inte kunna läsa av någon resistans alls, då är det bra. Får du utslag så läcker den.
För just exemplet en kyl krävs det troligen att den är på och går så chansen är liten för att din mätning blir meningsfull. Man skulle behöva mäta läckströmmen vid drift, men det kräver en dyr läckströmstång. Du kan dock mäta upp den fasta installationen med din multimeter och med lite tur se ett fel.
Apparater du misstänker kan du ansluta med en portabel JFB. Med lite tur så löser enbart den, inte tillsammans med JFBn i centralen, så att du på så vis kan se om det är en viss apparat som läcker.
För just exemplet en kyl krävs det troligen att den är på och går så chansen är liten för att din mätning blir meningsfull. Man skulle behöva mäta läckströmmen vid drift, men det kräver en dyr läckströmstång. Du kan dock mäta upp den fasta installationen med din multimeter och med lite tur se ett fel.
Apparater du misstänker kan du ansluta med en portabel JFB. Med lite tur så löser enbart den, inte tillsammans med JFBn i centralen, så att du på så vis kan se om det är en viss apparat som läcker.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Nej, ström som går från exempelvis spisen tillbaka mot centralen, delas upp så att kanske 99% går tillbaka, 1% går in i nollan mot utomhuslampan. Nollan är alltid kopplad till lampan, det är fasledaren som bryts av strömbrytaren som tänder/släcker lampan.E erik_m_a skrev:
Ok, tack! Ni ska veta att era svar är till stor hjälp, verkligen!H hempularen skrev:
Just nu har jag testat att koppla bort en del av mitt elsystem genom att plocka bort en säkring/propp. Jag har tänkt att inga av ledningarna/produkterna som går till denna propp kan vara "bovarna" om JFB fortsätter lösa ut när denna propp är bortplockad. Sen tänkte jag fortsätta så propp för propp. Men iom det du skriver ovan kanske jag inte kommer närmre en lösning på så sätt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Kanske inte, men det är en väg att prova för att utesluta vissa slags fel. Alla observationer och tester är av värde när det gäller att lista ut varför en JFB löser.
Lite ot, Men det finns iof en del dragningar där det är nollan som bryts till lampor "(Uppsala koppling)"H hempularen skrev:
NEJ, i Uppsala koppling bryts ingen nolla utan där har man fasen i bägge (trapp) brytarna. Namnet Uppsala fick den för att den var lite "smartare" och sparade in en tråd mellan brytarna.
Och där man går med både fas och nolla till brytaren bryts även nollan, men den kopplingen har ALDRIG varit tillåten.
Och där man går med både fas och nolla till brytaren bryts även nollan, men den kopplingen har ALDRIG varit tillåten.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Nej man bryter aldrig nollan, annat än i sämre hempul.