Mäta fuktkvot med arduino eller raspberry

2k läst  51 svar

Sida 4 av 4
  1. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Svaret har getts av andra i tidigare trådar. Montera dosorna först. Sätt dit en ångspärrfolie som du gör ett mindre hål i än dosan. Kräng den över dosan. I rören där du går ut med mätkablarna kan du täta med silikon eftersom det aldrig kommer vara aktuellt att dra ut kablarna utan att riva väggen.

Du måste dock montera dina sensorer innan ångspärren.

Bilder, vi vill se bilder ;) Och mätdata, så småningom...

mexitegel gillar
  2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Hm. Jo det är klart, dock är det inte inritat någon ångspärr på ritningarna för väggventilationen vad jag kan se. Måste kolla upp det där.

Och ja, det ska bli bilder när jag kommer så långt.

3. M
    Medlem · Nivå 11
    Men du kanske kan köra med kortare spik då? Du måste ju inte köra 6” rakt igenom väggen :)

Skämt å sido - kopparspik kanske håller bättre även om dem också ärjar?

mexitegel gillar
  4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Ja, kanske - men det finns väl ingen nackdel med att köra på RF? Tänker att jag löder på trådar direkt på spiken och drar kabeln till väggdosa.

5. M
    Medlem · Nivå 11
    Det är typ så jag ser det framför mig också - som en dold el-installation liksom.

Sen så ska det ju liksom inte regna inne i väggen, så det känns ju inte som att det borde spela någon jättestor roll vilken spik man kör.
    Koppar lär ju inte bli dåligt på länge och inte rostfri heller, med tanke på hur länge kopparrör levererar kranvatten utan att bli nämnvärt påverkade.

Löder man på kabeln och sätter krympslang över så måste det ju hålla tio högern längre än vad du själv kommer göra?
    Jag tror vi diskuterar en ickefråga så långe du inte använder klen och obehandlad järnspik.

mexitegel gillar
  6. tommib
    Självbyggare · Nivå 19
    Typ så.... Kör med tretumsspik så håller det åtminstone din livslängd. Om det rostar sönder så har du nog sett att du har problem i väggen med fukt ändå.

Apropå olika mätvärden med olika material så spelar väl det inte så stor roll. Du kommer troligen ändå inte kalibrera din mätmetod mot en referens och behöver egentligen inte heller göra det. Det som är intressant är resistens över tid. Sjunkande resistens = mer fukt, stigande = mindre.

7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Precis, det är ju förändringen som är det intressanta inte det absoluta talet. Det mest intressanta är ju att se förändringarna över lång tid (flera år) och då menar jag att det är viktigt att inte använda ett material till probarna som kan oxidera och därmed påverka mätvärdet.

Tretumsspik brukar väl för övrigt vara galvad och den är svår att löda på ;) :)

tommib gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: