Byggahus.se

Mäta fukt på vind? Vitmögel vs radonsug?

1. K
    Medlem Nivå 6
    Hej!!!

Har ett lite komplicerat liv just nu. Vi har sedan 2år tillbaka en radonsug installerad som skapar ett undertryck under plattan, för att minimera radongaserna i huset. Fungerar klockrent så så långt allt väl.

Innan sugen installerades så hade vi början på vitmögel på yttervinden. Nu såhär två år senare så inbillar jag mig att det ökat något.

Så frågan är om radonsugen gjort att det blivit någon halvgrad kallare på yttervinden. Sugen suger ju under plattan. Över plattan finns bottenvåningen + entreplantet + övervåningen, så jag är ändå lite skeptisk till om den verkligen orkar påverka vindsklimatet.

Hur eller hur så behöver jag börja mäta fuktigheten på vinden.
    Gör man det via en luftmätare eller via en stiftmätare direkt i råsponten(insidan yttertaket)?
    Tips på BRA fuktmätare? Helst undr 1000kr... Det borde funka för hobby bruk.

Till saken hör att yttertaket ska bytas i vår. Är det bra eller dåligt för yttervinden att installera nockventilering? Planen är att göra det, men vad händer om det blir kallare på yttervinden? Eller ger nockventileringen bara en cirkulation på luften?

Mvh

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Baserat på din beskrivning kan det inte finnas någon koppling mellan vindsklimat och radonsug.

Om du ska lägga om taket, bygg sk klimatvind med utvändig isolering och slipp mögelproblem för all framtid.

3. O
    Bannad · Nivå 15
    Ska taket ändå läggas om så skulle inte jag oroa mig speciellt mycket för huruvida möglet trivs eller inte...
    Radonsugen lär inte ha någon som helst betydelse av klimatet på vinden.

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det låter lite näs-långt-tänkt. Om möglet trivs före omläggning lär det göra det även efter och växa på det nya taket.

5. O
    Bannad · Nivå 15
    kanske lite....
    Men för att försvara mig liiite... Jag tänkte att möglet inte borde trivas efter att taket lagts om eftersom då borde förutsättningarna vara förändrade....
    Men det kan vara att så att mitt tanke sätt inte helt verkar fungera i praktiken...
    Men efter att jag förtydligat mitt tänkande.... Finns det nån som helst substans i det hela? Eller är jag helt ute och cyklar?

Du får väldigt gärna förtydliga ditt tänkande så jag lär mig! :)

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag föreslår att taket självt inte har något med mögelmiljön att göra, dvs förutsättningarna är inte förändrade. Mögelsporer finns överallt och där förutsättning finns för tillväxt kommer det växa.

Jag har själv sett här hemma hur det blev efter tilläggsisolering av vinden. Från noll mögel till tjockt vitt ludd överallt på ett par månader. Hemskt.

7. K
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Har nu börjat landa i huvudet så pass att, precis som ni skriver, så har inte radonsugen något med problemet att göra.
    Jag tror att milda vintrar (mindre snö på taken) sista 1-2 åren och en ökad fuktlast på vinden är grundorsaken.

Det som hänt också sedan vi tog över huset (glömde skriva något om det) är att dem mekaniska fläktarna som finns bottenplanets tvättstuga och badrum har INTE använts. Har nu mätt lite och fukthalten sjunker snabbt i tvättrummet då jag kör med fläktarna. Eftersom dem inte brukats så har fuktlasten gått rakt upp genom huset och stannat på vinden.
    Dessutom trycker dessa ut en hel del värme via ventialtionsschaktet som delvis höjer temperaturen på yttervinden något.Vilket jag också tolkar som positivt.

Så jag kommer börja med att installera nya, effektiva och smarta fläktar.
    När taket läggs om så kommer jag inte göra någon förändring mot nuläget, utan bevaka och logga data 1 år.
    Sedan utvärder om det blev bättre eller sämre.
    Huset har stått sedan -68 så grundkonceptet borde funka kan jag tycka.

Små förändringar är bra, så jag vet vilket som har effekt och vilka förändringar som går på fel håll.
    Loggar från och med nyss temp och fukthalt i:
    Tvättstuga (bottenplan)
    Yttervind
    Utomhus
    ...och försöker se några relationer på något sätt.

Inbillar mig i nuläget att yttervindstempen ökar något när fläktarna i tvättrummet körs.

MVH
    KaliZ