Vi har ett isolerat garage på ca 55 m2 som värms upp av två elradiatorer. Huset värms upp via fjärrvärme så jag misstänker att en stor del av vår elförbrukning går till garaget.
Elcentralen är kopplad direkt till huvudskåpet och är alltså ingen undercentral.
Hur gör jag enklast för att mäta förbrukningen? Ringa hit en elektriker som sätter en extrakapsling vid sidan om i garaget med mätare? Eller skall jag sätta mätaren i huvudskåpet och mäta på hela garaget? Finns det något sätt jag kan mäta själv utan att ta hit en elektriker?
Elcentralen är kopplad direkt till huvudskåpet och är alltså ingen undercentral.
Hur gör jag enklast för att mäta förbrukningen? Ringa hit en elektriker som sätter en extrakapsling vid sidan om i garaget med mätare? Eller skall jag sätta mätaren i huvudskåpet och mäta på hela garaget? Finns det något sätt jag kan mäta själv utan att ta hit en elektriker?
Redigerat:
Det hade nog varit det bästa långsiktigt. Men då skall det grävas kulvert och annat skoj.Jonatan79 skrev:
Innan det beslutet tas vill jag veta hur många kWh garaget kräver per år.
Julas luft/luft är också ett alternativ.
Bästa svaret
De är på 500 W styck, gånger två, 1 kW.
Hur mycket går de då?
Säg i genomsnitt halvtid oktober-april, 7 månader.
Grovt räknat, 1 kW*12 timmar per dag*30 dagar per månad*7 månader=2520 kWh per säsong.
Justera med verklig drifttid för att komma närmare sanningen.
Hur stor är elräkningen?
Hur mycket går de då?
Säg i genomsnitt halvtid oktober-april, 7 månader.
Grovt räknat, 1 kW*12 timmar per dag*30 dagar per månad*7 månader=2520 kWh per säsong.
Justera med verklig drifttid för att komma närmare sanningen.
Hur stor är elräkningen?
Borde kunna sätta en elmätare av model som man sätter runt kablen
Om du inte har några större förbrukare i garaget för övrigt så hade jag nog valt att mäta hela garaget.
Min lekmannamässiga tanke är att man borde kunna sätta en mätare i DIN-kapslingen högst upp i mätarskåpet.
Min lekmannamässiga tanke är att man borde kunna sätta en mätare i DIN-kapslingen högst upp i mätarskåpet.
Om du inte vill installera en mätare i garaget, vilket är gold standard, så kan du titta på förbrukningen under säg 24 timmar. Därefter stänger du av radiatorerna under 24 timmar och ser hur mycket mindre det är.
En annan variant är att koppla in sig på elmätaren med en logger och följa förbrukningen. Eftersom du vet att elementen är på 500 W så är det sannolikt enkelt att se när de slår till och från på en graf över momentan effekt.
En annan variant är att koppla in sig på elmätaren med en logger och följa förbrukningen. Eftersom du vet att elementen är på 500 W så är det sannolikt enkelt att se när de slår till och från på en graf över momentan effekt.
Kikar man på centralen i garaget så finns det bara en ledig modul, det finns enfasmätare som får plats med det behöver mätas minst tvåfas (dessutom hade åtminstone jag lagt elementen på varsina olika två faser)...vilket blir en trefasmätare, de jag sett är då fyra moduler.
Finns några alternativ, mätaren utanför i en egen kapsling, huvudbrytare/jordfelsbrytare utanför så en trefasmätare får plats, byta hela kapslingen mot en större.
Finns några alternativ, mätaren utanför i en egen kapsling, huvudbrytare/jordfelsbrytare utanför så en trefasmätare får plats, byta hela kapslingen mot en större.
Det finns ett alternativ, Shelly 3EM tar en position och har strömtransformatorer för tre faser. Antagligen lite bänglig att få in när det inte är planerat för, men är det lite slack på ledarna kanske det går.Fotografen skrev:
Tack alla. Men då lutar det åt att ta hit en elektriker som får:
1. Sätta extra kapsling vid skåpet
2. Installera elbilsladdare
3. Samtidigt sätta in elmätare med DIN-anslutning kopplad mot radiatorerna
Måste ju ändå ha en extrakapsling för säkringarna till elbilsladdaren.
Totalt förbrukar hela hushållet ca 7000 kWh/år. Under sommaren ca 350 kWh
/månad (radiatorerna avstängda). Jag gissar då att radiatorerna drar cirka 7000-12*350~3000 kWh/år.
1. Sätta extra kapsling vid skåpet
2. Installera elbilsladdare
3. Samtidigt sätta in elmätare med DIN-anslutning kopplad mot radiatorerna
Måste ju ändå ha en extrakapsling för säkringarna till elbilsladdaren.
Totalt förbrukar hela hushållet ca 7000 kWh/år. Under sommaren ca 350 kWh
/månad (radiatorerna avstängda). Jag gissar då att radiatorerna drar cirka 7000-12*350~3000 kWh/år.
Det där ger ju bara momentan förbrukning. Jag vill veta total förbrukning över hela årettommib skrev:
Om du inte vill installera en mätare i garaget, vilket är gold standard, så kan du titta på förbrukningen under säg 24 timmar. Därefter stänger du av radiatorerna under 24 timmar och ser hur mycket mindre det är.