Byggahus.se

Märkning av elcentral mm

1. hal
    Allvetare · Uppsala · 221 inlägg

hal

Allvetare
    Jag tänker dra ny el in i en klädkammare som skall byggas om till tvättstuga. I ett VP20 rör drar jag fem FK2,5 (gulgrön, blå, 3 x svart) som avsäkras i en 3-pol 10A dvärgbrytare (typ C) i elcentralen. En fas går till tvättmaskinen, en till torktumlaren och en blir belysning och vägguttag. Nu till frågorna:
    • Hur skall detta märkas på skylten vid centralen?
    • Bör jag oroa mig för att belysningen/uttaget inte är en typ B-säkring?
    • Är det ok att köra samma färg för alla faser?
    Och ja, jag tänker koppla in allt själv och saknar behörighet.

• Laddar…
  2. H
    Medlem · 154 inlägg

Herman

Medlem

Re: Märkning av elcentral mm

Separata 16mm rör för de tre olika faserna med blå, gl/gr och brun är mitt förslag...

Sen skriver du gruppnummret, vad gruppen omfattar, säkringens värde och tvärsnittsarean på kabeln på tre olika rader (=tre olika grupper)

Så skulle jag göra.

3. hal

hal

Allvetare

Tack!

Det vore naturligtvis det bästa att dra tre rör men jag skulle gärna slippa med tanke på att det i så fall är betydligt mer som skall fräsas ur tegelväggen.

Svart valde jag för att lägenheten i övrigt använder den färgen. Känns inte rätt att blanda in den nya standarden (eller?).

4. H
    Medlem · 154 inlägg

Herman

Medlem

Tjena, bara för att förtydliga så är jag är ingen elektriker, rekommenderar att någon som är behörig får titta på din installation när du är klar.

Jo, drar du 5x1.5 (varför 2.5 när du avsäkrat med 10A ???) så måste du tydligt märka upp att det är flera enfas objekt anslutna i kopplingsdosan som ditt 20mm rör går till...

Svart eller brun spelar ingen roll. Använder du brun så skall övriga delar av installationen följa de nya kraven också.

Kanske läge för en riktig elektriker att hoppa in här 8) så jag inte svamlar för mycket ... :-/

Jag skulle iallafall ta det extra jobbet med 3st VP.

5. hal

hal

Allvetare

2,5 kvmm är för att kunna gå upp till fetare säkring om det skulle behövas i framtiden.

6. S
    Medlem · 1 170 inlägg

sverre

Medlem

Detta är inte fackmannamässigt!
    Man tar inte en trepolig dvärgbrytare och matar tre enfasgrupper!
    Vid fel i en grupp bryter även dom andra två!
    Hur lätt är det att lokalisera om det är tvättmaskinen, torktummlaren eller belysningen som löser?

Jag hade lätt lagt ner det "extra jobbet" och dragit tre rör som vardera hade fått en enpolig dvärgbrytare.
    Inget annat alternativ existerar!
    Allt skyddat med jordfelsbrytare såklart.
    Ska man pula själv, gör det riktigt eller låt bli!

7. hal

hal

Allvetare

Ok, dags att tänka om alltså.

8. E
    Medlem · 1 018 inlägg

Erik_D

Medlem

Sverre: Det är dock godkänt om än med förbehåll enligt den standard som gäller. Förr var det förkastligt men det är mycket som har ändrats.

Håller dock helt med om att den bästa lösningen är den du förespråkar.

9. S
    Medlem · 1 170 inlägg

sverre

Medlem

Godkänt ur teknisk synvinkel möjligtvis, men absolut inte ur kundsynpunkt och användarvänlighet.

Man får ju gjuta in Ekk direkt i betong också, men är det någon som är så dum att man gör det?

10. M
    Moderator · Västernorrland · 11 170 inlägg

Mats

Moderator

JA det finns sånna.....

Roligaste jobbet jag nånsinn har varit på. Drog el åt sydkraft. De hadde inte behörighet ;D

Hittade en 3fas kabel ingjuten i en mellanvägg som byggarna rev. Spänning var det på den också trots dödad central. Vet än idag inte varifrån den matades. Vi fick nöja oss med att bila ned den i golvet och avsluta den i en ny dosa där.

oftopic blir den sure snickaren. Totalt fanns det tre snickare/alltiallo plus elektrikern som drogs med mig som praktikant. Problemet var ju bara att surkarten hadde bestämt sig för var han skulle ha sitt värmeskåp. I köket som skulle rivas. Vi dödade elen i rivningszonen och satte igång med att plocka ur tråden. Hux flux så var det spänning på tåtarna. Tillbaka till centralen och jodå, här var säkringarna i igen och huvudbrytaren på. Vi pratade allvar med typen och han svara med att han skiter fullständigt i om det går åt nån eller så så länge han får sin lunch varm. Vi försökte då få honom att fatta att han kunde läna vår skarvkabel och ta ström från ett uttag utanför rivningszonen men nejdå. Värmeboxen satt där den satt. PUNKT. Nåväl, vi stängde centralen och tog bort säkringarna plus huvarna den här gången. Gick max 10 Min sen var det ström på igen. Nu hadde han gått och snott en säkring från en annan central och skruvat i.

Vid det här laget hadde även vi tappat humöret. Ut i bilen och hämta de trevliga tjocka gummihandskarna. Sen bar det ner i källaren till ställverket. Lite skruvande senare och centralen med en viss snickares värmare hadde nu längre ingen matning överhuvudtaget. Efter detta tipsade vi de två andra om hur de kunde få varm mat. Själva for vi på Max och hämtade varsin burgare.
    Surkarten sågs fipplandes med central och värmebox under hela eftermiddagen. Efter det sågs han inte alls

11. G
    Medlem · Stockholm · 1 292 inlägg

geschwint

Medlem

Ni gjorde helt rätt, surkarten hade ingen förståelse eller respekt för el. Han har nog inte fått några kyssar så han vet vad han utsatte er för. >:( ::)

12. M

Mats

Moderator

du kan ju gissa hur jag märkte att det var spänning i trefasen :p

13. G
    Medlem · Stockholm · 1 292 inlägg

geschwint

Medlem

Tufft 8)

14. E
    Medlem · 1 018 inlägg

Erik_D

Medlem

Hade det varit jag hade han åkt på en rejäl knogmacka om ja fått en stöt för att han gett sig på elen.

15. M

Mats

Moderator

Som tur var hadde jag en bra handledare.

Stenhård grundregel enligt honom: Mät först, koppla sen. Även om du precis har dragit tråden och vet att den är död i andra änden. Nått pucko kan ju ha varit där och gjort nått. Kändes löjligt från början men efter den här historian så kändes det högst motiverat

Trefasen som jag "nosade" på satt i en halvnerslagen betongblocksvägg när jag nuddade den med armen, som tur var under rörelse så det kittlade bara lite

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.