Oj, ja 60-70 cm är mycket så då kan det inte bero på det alls. Om du är normalt händig kan du säkert byta fläkten om du tar tid på dig. Vänta gärna tills temperaturen ute är lite varmare och behagligare om det går bra(?) Beror på hur kraftigt ni upplever ljudet.
Japp får kanske vänta om det är en längre process om inte grannen har dödat mig fram till dess 😂J Josth skrev:
Helt säkert fläktlagren. Man får tyvärr köpa en komplett fläkt med motor och blad.
Kanske det eventuellt går att dela motorn och byta lager om man är händig. Har inte provat själv. Inget man gör nu mitt i vintern iaf om det skulle gå åt skogen.
Ett rent fläktbyte går ganska snabbt.
Kanske det eventuellt går att dela motorn och byta lager om man är händig. Har inte provat själv. Inget man gör nu mitt i vintern iaf om det skulle gå åt skogen.
Ett rent fläktbyte går ganska snabbt.
som redan tidigare nämnt verkar det komma från fläktlagren
någon droppe motorolja om dessa kan pressas in så långt att det kommer till stället som gnisslar kan temporärt få bort ljudet ett tag framöver - men räkna med att det kommer igen ganska snart och det blir att smörja igen - men är kanske vägen över vintern till vår/sommar när värmebehovet är låg och det finns tid att byta eller försöka renovera fläktlagren
är det skruvat så finns möjligheten - är det nitat så är det mycket svårare. Lagren som sådan är förmodligen någon standardmått. - kanske åka förbi en lindningsverkstad och fråga ifall de tycker att det kan göra något för betydligt billigare än 13 papp även om det inte är gratis där heller.
någon droppe motorolja om dessa kan pressas in så långt att det kommer till stället som gnisslar kan temporärt få bort ljudet ett tag framöver - men räkna med att det kommer igen ganska snart och det blir att smörja igen - men är kanske vägen över vintern till vår/sommar när värmebehovet är låg och det finns tid att byta eller försöka renovera fläktlagren
är det skruvat så finns möjligheten - är det nitat så är det mycket svårare. Lagren som sådan är förmodligen någon standardmått. - kanske åka förbi en lindningsverkstad och fråga ifall de tycker att det kan göra något för betydligt billigare än 13 papp även om det inte är gratis där heller.
Många tack för all hjälp! Uppskattas mycket! Jag börjar med att olja in lagren för att komma billigare undan. Hjälper det inte får jag satsa på att byta fläkt/motor. Får helt enkelt skruva loss fläkten och motorn och se vad jag kan göra, förhoppningsvis är det enkelt att få in lite olja
Hur gammal är den
Har precis bytat på min
har du arctic försäkring på den
Mitt ljud var dock mycket värre kommer att gå tills lagren går åt skogen precis som på min
Garanterat bakre kullagret brukar vara dessa som går
Byta fläkten tar 10 minuter fyra muttrar och 2snabb kontakter
Har precis bytat på min
har du arctic försäkring på den
Mitt ljud var dock mycket värre kommer att gå tills lagren går åt skogen precis som på min
Garanterat bakre kullagret brukar vara dessa som går
Byta fläkten tar 10 minuter fyra muttrar och 2snabb kontakter
Har inte arctic. Den är från 2018. Blir jag av med oljudet om jag smörjer in bakre kullager och sedan byter fläkten till våren ?Totte lille skrev:
EDIT: Kontrollerade med frugan, vi hade faktiskt Arctic. Får kontakta servicefirma då som får utföra bytet själva, ge fakturan till Länsförsäkringar samt Arctic.
Tack som fan! Hade du inte nämnt detta hade jag legat 13 lakan back!!
Redigerat:
Din är lika gammal som min
Du kan ju ge det en chans
Om dom är lika dåliga som mina så fattas hälften av kulorna
Bakre kullagret sitter ytterst så det är rätt så lätt att komma till tänk bara på att du måste ta bort kretskortet för att komma till
Akta så att du inte får dig en känga av kondensatorerna stäng av strömmen och låt den vara strömlös ett bra tag
Ta bort de 4 T30 torxskruvarna på kåpan där kablarna går in
Lossa kretskortet 3 st T15 torx plus 2metall klämmor på ena sidan dra kretskortet rakt ut kan även sitta dubbelhäftande tejp där klämmorna sitter efter detta tar du bort plastkåpan och kommer till kul lagret
Främre är inte lika roligt då måste du dela fläkt motorn
Om du måste byta fläkt så kostar den
9859 kr på
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...r/ctc/ctc-flakt-500-till-ecoair-400-500m-600m
Det är oxå dyrt men bättre än 13000
Jag ska ta och byta lager på min gamle när jag får lite tid över så får se hur svårt det är svårt det är alltid bra med en i reserv
Var det en rörläggare som installerade den så ska du ha arctic försäkring då den ingår om produkten registrerades
Du kan ju ge det en chans
Om dom är lika dåliga som mina så fattas hälften av kulorna
Bakre kullagret sitter ytterst så det är rätt så lätt att komma till tänk bara på att du måste ta bort kretskortet för att komma till
Akta så att du inte får dig en känga av kondensatorerna stäng av strömmen och låt den vara strömlös ett bra tag
Ta bort de 4 T30 torxskruvarna på kåpan där kablarna går in
Lossa kretskortet 3 st T15 torx plus 2metall klämmor på ena sidan dra kretskortet rakt ut kan även sitta dubbelhäftande tejp där klämmorna sitter efter detta tar du bort plastkåpan och kommer till kul lagret
Främre är inte lika roligt då måste du dela fläkt motorn
Om du måste byta fläkt så kostar den
9859 kr på
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...r/ctc/ctc-flakt-500-till-ecoair-400-500m-600m
Det är oxå dyrt men bättre än 13000
Jag ska ta och byta lager på min gamle när jag får lite tid över så får se hur svårt det är svårt det är alltid bra med en i reserv
Var det en rörläggare som installerade den så ska du ha arctic försäkring då den ingår om produkten registrerades
Wow vilken detaljerad beskrivning. Detta kommer jag referera till i framtiden. Många tack för all hjälp och den tid du lagt ner.
Såg ditt inlägg nuS Stalemate3095 skrev:Har inte arctic. Den är från 2018. Blir jag av med oljudet om jag smörjer in bakre kullager och sedan byter fläkten till våren ?
EDIT: Kontrollerade med frugan, vi hade faktiskt Arctic. Får kontakta servicefirma då som får utföra bytet själva, ge fakturan till Länsförsäkringar samt Arctic.
Tack som fan! Hade du inte nämnt detta hade jag legat 13 lakan back!!
Jag använde oxå arctic
Riktigt bra att ha och göra med