751 läst · 4 svar
751 läst
4 svar
Märkligt fel på termostat till el-golvvärme?
Jag vet att det finns en gammal tråd gällande fel på termostat. Men den var lång och jag hittade inget angående mitt problem.
Kort historia. 2 badrum helrenoverades 2004 med el-golvvärme i båda. Ardex analoga termostat.
2015 slutade båda termostaten att fungera med korta mellanrum. 11 års hållbarhet är väl ok antar jag.
Båda byttes till Ardex (Kima Zone 50) digitala termostat.
I ena badrummet finns även en vattenburen (fjärrvärme) handdukstork som hjälper till med uppvärmningen.
Och där har vi dragit ner på temperaturen för golvvärmen i dessa tider.
Nu har det andra badrummets termostat börjat krångla. Dioden lyser men ingen värme i golvet.
Jag chansade lite och stängde av termostaten, via strömbrytaren, en stund.
När jag sedan satte på den igen så fungerade golvvärmen igen i ett antal timmar, för att sedan sluta fungera igen.
Testat det några gånger med samma resultat.
Är det elektroniken i termostaten som ger upp? Jag antar att det inte är givaren i alla fall.
Känns som en parallell till wifi routern hemma som behöver startas om då och då när den blir gammal.
Räknar med att behöva byta med hjälp av en licensierad elektriker. Dels för att följa reglerna men också för att största delen är kostnaden för termostaten.
Kort historia. 2 badrum helrenoverades 2004 med el-golvvärme i båda. Ardex analoga termostat.
2015 slutade båda termostaten att fungera med korta mellanrum. 11 års hållbarhet är väl ok antar jag.
I ena badrummet finns även en vattenburen (fjärrvärme) handdukstork som hjälper till med uppvärmningen.
Nu har det andra badrummets termostat börjat krångla. Dioden lyser men ingen värme i golvet.
När jag sedan satte på den igen så fungerade golvvärmen igen i ett antal timmar, för att sedan sluta fungera igen.
Är det elektroniken i termostaten som ger upp? Jag antar att det inte är givaren i alla fall.
Känns som en parallell till wifi routern hemma som behöver startas om då och då när den blir gammal.
Räknar med att behöva byta med hjälp av en licensierad elektriker. Dels för att följa reglerna men också för att största delen är kostnaden för termostaten.
Husägare
· Skåne
· 4 640 inlägg
Det vanligaste felet är att reläer är slut, brända kontakter.
Billigaste och enklast är att byta hela termostatet. Knappt en tusenlapp och uppåt.
Billigaste och enklast är att byta hela termostatet. Knappt en tusenlapp och uppåt.
Om du antar att termostaten och inte elektrikern är det dyra så riskerar du en saftig faktura... Jag tror jobbet, om du hittar någon som vill göra det, kan kosta både lika mkt som termostaten som 2-3-4 gånger så mkt!Jag vet att det finns en gammal tråd gällande fel på termostat. Men den var lång och jag hittade inget angående mitt problem.
Tack för svaret. Jag lutar nog åt samma sak att det är ett relä som fallerar när det blir för varmt.
Blir golvet kallt så kan jag genom att knäppa av och på brytaren få det att fungera några timmar igen.
Tack för svaret.
Termostaten kostar cirka 1500-1700. Och jag tror inte att arbetet kommer att kostar mer än så för att bara byta en termostat.