Byggahus.se

Märkligt fel på kyl/frys

1. Ö
    Medlem · . · 1 303 inlägg

öringen

Medlem
    Hade ut vårar kombi kyl/frysskåp för att städa lite. När jag sedan satte i sladden lyser alla lampor osv men kompressorn startar inte. Provade att rycka ur stickproppen och när jag satte i den tredje gången gick det igång. Ryckte ur igen och satte i och då var det dött igen. Gick igång igen efter några försök, men nu får jag inte igång det mer. Verkar nästan som det är nått glapp i stickproppen. Kan lampor osv funka i kylen utan att kompressorn går på om det är något kontaktfel i kabeln eller stickproppen?
    Har ni några funderingar vad det kan vara för fel?

2. Ö

öringen

Medlem
    Nu gick det igång igen när jag satte i sladden. Kan det vara nån slags motorskydd eller liknande som gör att kompressorn inte starta direkt när den varit igång precis?

3. electroluxaren
    Medlem · - · 10 641 inlägg
    Jo precis så är det
    Vissa electroniker har oxå en fördröjning

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Klena kompressorer , orkar inte starta med mottryck , ska bli trycklöst först på ködmediat

5. Ö

öringen

Medlem
    Ok... Då har man lärt sig nåt nytt. Nu tuffar och går skåpet iaf. Tack för svar!

6. B
    Medlem · Dalarna · 915 inlägg

Bjober

Medlem
    Men undvik den situationen, varje gång motorn står still och inte orkar starta mot trycket på högtryckssidan så riskerar motorn att överhettas.
    Så inte leka med stickproppen nå mer !
    ;)

7. Ö

öringen

Medlem
    Lovar på heder och samvete :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.