3 562 läst · 80 svar
4k läst
80 svar
Märkligt fel på Elektrolux diskmaskin vid tömning, i20!
Okej, det är alltså rimligt att anta att pumpen inte ska kunna starta om det ligger minsta matrest i pumpen?returen skrev:
Isåfall är frågan hur det kommer ner rester hela vägen ner till pumpen.
Jag hade loss filter och silar idag igen, de ser hela och fina ut.
Jag upplever som sagt att maskinen går utan problem så länge jag sköljer disken mycket noga, men så fort man kört ett par maskiner med slarvig avsköljd disk på raken så blir det stopp i pumpen och man tvingas plocka isär den och göra rent för att få igång maskinen igen.
dom är inte bättre än så härJocke Le skrev:Okej, det är alltså rimligt att anta att pumpen inte ska kunna starta om det ligger minsta matrest i pumpen?
Isåfall är frågan hur det kommer ner rester hela vägen ner till pumpen.
Jag hade loss filter och silar idag igen, de ser hela och fina ut.
Jag upplever som sagt att maskinen går utan problem så länge jag sköljer disken mycket noga, men så fort man kört ett par maskiner med slarvig avsköljd disk på raken så blir det stopp i pumpen och man tvingas plocka isär den och göra rent för att få igång maskinen igen.
Dina senaste ”svar” är knappast till någon större hjälp. Maskinen har uppenbarligen fungerat i över sju års tid och gått flera tusen diskningar, så jag köper inte dina resonemang.returen skrev:
Maskinen i fråga är säkerligen varken bättre eller sämre än den genomsnittliga diskmaskinen.
Om man inte har ett vettigt svar på frågor som ställs så behöver man inte hålla på att kasta ur sig onödiga kommentarer. Tack!
Jag har inte hjälpt någon, utan jag har efterfrågat hjälp i det här fallet.MultiMan skrev:
Men att upprepande gånger, av samma person, få till svar att felet beror på att maskinen är tillverkad i Polen, och att pumpen är från Kina och att dessa maskiner alltid går ”åt helvete” är bara larv.
Vad bidrar dessa svar med i min felsökning tycker du?
Svar som bidrar med hjälp till felsökningen uppskattas, men onödiga kommentarer kan man hålla för sig själv. Det är min åsikt.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 143 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 143 inlägg
Ja, du verkar fokusera främst på störningarna, då blir det inte så njutbart även om helheten är bra. Ungefär som att lyssna på vinyl. Ljudet är utmärkt men om man ständigt hoppar högt av enstaka knaster på skivan så blir det svårt att ta in musiken.
Fel, mitt fokus ligger främst på de inlägg som bidrar med kvalitativ hjälp i felsökningen.MultiMan skrev:
Ja, du verkar fokusera främst på störningarna, då blir det inte så njutbart även om helheten är bra. Ungefär som att lyssna på vinyl. Ljudet är utmärkt men om man ständigt hoppar högt av enstaka knaster på skivan så blir det svårt att ta in musiken.
MultiMan skrev:
Att man bidrar med hjälp i vissa fall ursäktar knappast att man kan lägga onödiga och helt orelevanta svar i andra fall.
Kontentan av det hela är att har man ett klokt råd, bra tips eller kanske en fråga så ska man absolut ställa den.
Men har man inget vettigt att kommentera, så kan man hålla åsikten för sig själv.
Det bidrar både till högre kvalite i trådarna och bättre stämning.
Svårare än så behöver det inte vara.
Trevlig kväll!
Jag börjar fundera på om mitt fel är värmekorrelerat. Desto längre program desto mer frekvent. Går nästan alltid på snabbprogrammet, och mer sällan på de längre programmen. Här beställt pressostat nu och börjar med den. Men lutar nog mer åt kretskortet. Korrelerar mer med värmerelatetat fel enligt min mening, men det är klart att även pressostaten kan reagera så. Den är i vart fall avsevärt billigare😀.
Hade ett väldigt likt problem fast med en tvättmaskin för något år sedan. Den gick 10-15 maskiner helt perfekt och sen plötsligt så tömde den inte ordentligt.. pumpen gick men inget hände. Gjorde rent i pumphuset men det enda som hjälpte va att ta av avloppsslangen och blåsa bakvägen, då kunde den tömma.
Så höll vi på i 3 år.. blåste var 10e maskin.
Sen precis innan vi skulle skicka ut den så tog jag isär pump och allt inuti ”bära eller brista”
Då visade det sig att en perfekt rund, transparant paljett hade fastnat mellan pumpens utlopp och slangens början.
Den satt som gjuten där..
Så ibland valde paljetten att släppa igenom vattnet och ställde sig på ”högkant”och ibland stängde den till.
Kanske inte samma chans på en diskmaskin med tanke på paljetten, men helt klart liknande problem!
Så höll vi på i 3 år.. blåste var 10e maskin.
Sen precis innan vi skulle skicka ut den så tog jag isär pump och allt inuti ”bära eller brista”
Då visade det sig att en perfekt rund, transparant paljett hade fastnat mellan pumpens utlopp och slangens början.
Den satt som gjuten där..
Så ibland valde paljetten att släppa igenom vattnet och ställde sig på ”högkant”och ibland stängde den till.
Kanske inte samma chans på en diskmaskin med tanke på paljetten, men helt klart liknande problem!
sug på den duJocke Le skrev:Dina senaste ”svar” är knappast till någon större hjälp. Maskinen har uppenbarligen fungerat i över sju års tid och gått flera tusen diskningar, så jag köper inte dina resonemang.
Maskinen i fråga är säkerligen varken bättre eller sämre än den genomsnittliga diskmaskinen.
Om man inte har ett vettigt svar på frågor som ställs så behöver man inte hålla på att kasta ur sig onödiga kommentarer. Tack!
bra enfaldigt att tro att en disk behåller eller blir bättre efter varje disk!
inte minst då de flesta diskmaskiner inte ens uppnår 5år.
så din skitmaskin är inte bättre än så här den går dessutom på övertid.
dra dit service och få den reparerad vet ja.Om nu någon vill åka ut till dig vill säga
du bör inte hålla på med felsökning då du inte ser sambanden och orsakernaJocke Le skrev:Jag har inte hjälpt någon, utan jag har efterfrågat hjälp i det här fallet.
Men att upprepande gånger, av samma person, få till svar att felet beror på att maskinen är tillverkad i Polen, och att pumpen är från Kina och att dessa maskiner alltid går ”åt helvete” är bara larv.
Vad bidrar dessa svar med i min felsökning tycker du?
Svar som bidrar med hjälp till felsökningen uppskattas, men onödiga kommentarer kan man hålla för sig själv. Det är min åsikt.
bäst att handdiska i framtiden