X xxargs skrev:
det är defaultläge ECO och man måste aktivt välja annan diskprogram varje gång innan start
På min Siemens kan man ställa in att defaultläget ska vara senast använda program. Kans det även går på er maskin.

Alfredo Alfredo skrev:
På min Siemens kan man ställa in att defaultläget ska vara senast använda program. Kans det även går på er maskin.
BSH tog bort detta då det inte är förenligt med EU-förordningen

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
A
M Matjo690 skrev:
Hej! Har ska fel. Intermittent två pip och kan ej pumpa ut. Fungerar rätt ofta ua, men verkar komma tillbaka oftare och oftare. Rengjort avlopp, avloppsslang samt förstås sil. Kört rengöringstablett utan effekt. Hjälpte pumpbytet?
Pumpbytet hjälpte dessvärre inte.
Maskinen har gått utan några som helst problem i 12 dagar i sträck nu, för att ikväll stanna med felkod 20.
Kan inte tömma ur vattnet.

Pumpen brummar men pumpar inte ut något vatten.

Exakt samma fel som tidigare, och lösningen blir som vanligt att tömma ur vattnet manuellt och ta loss pumpen och sätta tillbaka den igen så kan jag få igång maskinen.

Vad är det som gör att min pump slutar snurra så fort den möter minsta motstånd?
Filter och sil ser fina och hela ut, men det verkar ändå som att lite matrester kan nå pumpen och att den då stannar direkt…

Vi har en Ikea hygienisk dvs Electrolux från 2018. Började få felkod i20, sen i10, i30, i40 osv och till slut gick den inte alls. Jag misstänkte pump, pressostat, värmeelement osv.

Istället för att byta allt möjligt så anlitade jag Electrolux service och för 2000kr bytte de värmeelement och en massa andra saker. Tyckte det var ganska rimligt pris då jag inte hade verktygen för att kunna felsöka ordentligt. Värmeelementet kostar 1000kr om man ska köpa det löst. Flera på detta forum tyckte inte det var lönt att laga och förordade en ny maskin men de bör hålla längre än så tyckte jag.

Jocke Le skrev:
Maskinen har gått utan några som helst problem i 12 dagar i sträck nu, för att ikväll stanna med felkod 20.

Exakt samma fel som tidigare, och lösningen blir som vanligt att tömma ur vattnet manuellt och ta loss pumpen och sätta tillbaka den igen så kan jag få igång maskinen.

Vad är det som gör att min pump slutar snurra så fort den möter minsta motstånd?
Filter och sil ser fina och hela ut, men det verkar ändå som att lite matrester kan nå pumpen och att den då stannar direkt…
Jag hittade, som sagt ovan i tråden, en liten fettpropp i ett av sidomunstyckena. Trodde också att allt var löst med detta men har nu haft 2 tillfällen när jag får dubbelpipet. Noterat dock att maskinen är nästan helt tömd nu. Det blev den aldrig tidigare. Den fungerar också normalt om jag utan några åtgärder alls startar om programmet. Har i kväll provat att blåsa med tryckluft i diverse kanaler så får vi se om det gör någon skillnad.

Tydligt dock att fettproppen gjorde stor skillnad. Innan var det dubbelpip vid i stort sett varje tillfälle, nu avsevärt mer sällan.

A
M Matjo690 skrev:
Jag hittade, som sagt ovan i tråden, en liten fettpropp i ett av sidomunstyckena. Trodde också att allt var löst med detta men har nu haft 2 tillfällen när jag får dubbelpipet. Noterat dock att maskinen är nästan helt tömd nu. Det blev den aldrig tidigare. Den fungerar också normalt om jag utan några åtgärder alls startar om programmet. Har i kväll provat att blåsa med tryckluft i diverse kanaler så får vi se om det gör någon skillnad.

Tydligt dock att fettproppen gjorde stor skillnad. Innan var det dubbelpip vid i stort sett varje tillfälle, nu avsevärt mer sällan.
Okej! Vad jag kan se och känna så är det inga stopp eller proppar hos mig. Jag kan dock inte bara starta om programmet för att få tömning, utan måste skopa ur för hand och lossa pumpen för att den ska vilja hoppa igång igen. Så där skiljer sig våra fel åt.

Jocke Le skrev:
Okej! Vad jag kan se och känna så är det inga stopp eller proppar hos mig. Jag kan dock inte bara starta om programmet för att få tömning, utan måste skopa ur för hand och lossa pumpen för att den ska vilja hoppa igång igen. Så där skiljer sig våra fel åt.
Har du provat att köra reset, dvs hålla in startknappen länge och sedan köra igång det enkla avspolningprogrammet? Då börjar den med att tömma maskinen. Funkar för mig.

A
M Matjo690 skrev:
Har du provat att köra reset, dvs hålla in startknappen länge och sedan köra igång det enkla avspolningprogrammet? Då börjar den med att tömma maskinen. Funkar för mig.
Ja jag har provat att reseta och sedan testat alla program. Programmen går igång och vill börja tömma, pumpen brummar men inget vatten töms ur. Som att pumpen kört fast.

Det var långt in i den inringade delen jag kom åt fettproppen med en böjd kabel. Grävde på rätt länge innan den kom ut.

• Öppning i diskmaskin med fettpropp, markerad med röd cirkel, borttagen med böjd kabel enligt beskrivning i inlägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M Matjo690 skrev:
Det var långt in i den inringade delen jag kom åt fettproppen med en böjd kabel. Grävde på rätt länge innan den kom ut.
Yes, jag har grävt där inne också.
Det känns som att våra problem beror på två olika faktorer.
Min pump kör uppenbarligen fast, i och med att enda fungerande lösningen är att plocka loss den och återmontera den igen.
Frågan är bara hur det kommer sig att den kör fast, dvs hur matrester och annat kan komma ner i pumpen så pass enkelt.
Alla filter och silar ser rena, hela och fina ut.
Och jag upplever att om vi är extremt noga med att skölja av varenda liten matrest från disken innan den stoppas in i maskinen så går maskinen klanderfritt under längre perioder.

Jocke Le skrev:
Yes, jag har grävt där inne också.
Det känns som att våra problem beror på två olika faktorer.
Min pump kör uppenbarligen fast, i och med att enda fungerande lösningen är att plocka loss den och återmontera den igen.
Frågan är bara hur det kommer sig att den kör fast, dvs hur matrester och annat kan komma ner i pumpen så pass enkelt.
Alla filter och silar ser rena, hela och fina ut.
Och jag upplever att om vi är extremt noga med att skölja av varenda liten matrest från disken innan den stoppas in i maskinen så går maskinen klanderfritt under längre perioder.
Ok. Så när du tar isär pumpen, hittar du matrester där då?

A
M Matjo690 skrev:
Ok. Så när du tar isär pumpen, hittar du matrester där då?
Ja, det har legat lite bulgur, något majskorn, lite kaffesump osv i pumpen vid olika tillfällen när jag tagit isär den.

ClasseClas
returen returen skrev:
BSH tog bort detta då det inte är förenligt med EU-förordningen
Aningens OT, men på min Siemens köpt i juni 2024 så går det att ställa in i appen.

Skärmbild av Siemens appinställningar, visar alternativ för vattenanslutning, programstart, smarta program och emotionLight.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Aningens OT, men på min Siemens köpt i juni 2024 så går det att ställa in i appen.

[bild]
p
Jocke Le skrev:

pumpen har inget startmoment så minsta lilla stopp gör att den inte kommer igång men har den väl kommit igång är det svårt att stoppa den
den styrs av kretskortet

Jag tror snart min hamnar på återvinningen. Irritationen stiger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.