3 875 läst · 80 svar
4k läst
80 svar
Märkligt fel på Elektrolux diskmaskin vid tömning, i20!
Precis - dessa diskmaskinsrengöringstabletter består till största delen just av citronsyra.
---
Ni som har problem med igensättning - vilka program kör ni och vilka diskmedelspulver/tabletter används över perioden ???
mest för att se om det fins någon korrelation mellan temperatur, disktid och vilket typ av maskindiskmedel som används.
---
Ni som har problem med igensättning - vilka program kör ni och vilka diskmedelspulver/tabletter används över perioden ???
mest för att se om det fins någon korrelation mellan temperatur, disktid och vilket typ av maskindiskmedel som används.
Alltid YES tabletter som diskmedel. Snabbläge eller eco allra oftast. Några gånger i månaden "kastrulläget" som är det varmaste.X xxargs skrev:Precis - dessa diskmaskinsrengöringstabletter består till största delen just av citronsyra.
---
Vad gäller min maskin så har den i princip alltid körts på 70-graders programmet, och alltid YES-diskmaskinstabletter.
Har aldrig haft stopp i avloppet eller fettproppar i maskinen.
Däremot har jag haft vattenflaskor och andra plastprylar som fått nya lustiga former efter att de har fått en omgång i 70-gradigt vatten 😅
Har aldrig haft stopp i avloppet eller fettproppar i maskinen.
Däremot har jag haft vattenflaskor och andra plastprylar som fått nya lustiga former efter att de har fått en omgång i 70-gradigt vatten 😅
Snarare att köra på kastrullprogrammet mer ofta - kanske alltid - dvs. hetast möjliga diskprogram...M Matjo690 skrev:
citronsyra löser inte fett, däremot kalk och annat som kan sitta inne i maskinen.
kollade säkerhetsdatabladet på 'yes' disktablett och 'finish' dito och deras sammansättning är väldigt liknande - dvs. 30-50% med natriumsoda och 10-20% natriumperkarbonat, eller mer korrekt natriumkarbonatperoxihydrat (samma ämne som i vanish mfl. tvättförstärkare/blekmedel och det roliga när det löses i vatten blir det sodalösning tillsammas med väteperoxid) + lite enzymer för att lösa koagulerade proteiner och lite annat.
Att det blir fettsamling och propp beror troligen på att temperature i ECO-läge inte är tillräckligt hög för att sodan skall lyckas tvåla all matfett och olja i disken och de fetter med lite högre smälttemperatur blir kvar i olika skrymslen inne i maskinen.
Då borde 'ECO-lägen' inte ge de problemen som faktiskt upplevs med fett-avlagringar av många - disktiden brukar också i dom lägen vara rejält länge.
Men det är kanske tiden vid 70 grader C under diskningen som varierar mellan diskprogrammen?.
På jobbet så används ECO-lägen i princip aldrig för att ingen orka vänta ut maskinen och det blir alltid mutter när någon av misstag gör det eftersom det är defaultläge ECO och man måste aktivt välja annan diskprogram varje gång innan start (är det en EU-dumhet??), och där är det inte några problem trots rätt många år numera.
Det är det förvisso mest rätt lättdiskad diskgods som kaffekoppar, men det fins några med matlåda var dag också.
Men det är kanske tiden vid 70 grader C under diskningen som varierar mellan diskprogrammen?.
På jobbet så används ECO-lägen i princip aldrig för att ingen orka vänta ut maskinen och det blir alltid mutter när någon av misstag gör det eftersom det är defaultläge ECO och man måste aktivt välja annan diskprogram varje gång innan start (är det en EU-dumhet??), och där är det inte några problem trots rätt många år numera.
Det är det förvisso mest rätt lättdiskad diskgods som kaffekoppar, men det fins några med matlåda var dag också.
Var på jobbet och kikade på dess diskmaskin - där var det 3 lägen - 55 grader C för ECO och som tar evig tid, 65 grader för '1-timmes disk' och 70 grader C för grytdisk.
det som körs är nästan alltid 1 timmesdisk och då antagen 65 grader C disktemp.
Om det faktiskt är dessa temperaturer som anges eller att man bara fipplar med disktider vid samma temperatur för att få 'ekvivalent' temperatur har jag dock inte kollat.
det som körs är nästan alltid 1 timmesdisk och då antagen 65 grader C disktemp.
Om det faktiskt är dessa temperaturer som anges eller att man bara fipplar med disktider vid samma temperatur för att få 'ekvivalent' temperatur har jag dock inte kollat.
Får väl erkänna att jag inte mätt på Eco-programmet och att jag kanske inte borde skrivit exakt samma temperatur, då jag inte direkt gjorde några precisionsmätningar.X xxargs skrev:
Men kan konstatera att 45°-programmet inte har nåt med 45° vattentemperatur att göra och att den jobbar med i stort sett samma vattentemperatur som 70°-programmet. Givetvis varierar cyklernas längd dock avsevärt.
Känner därmed ingen oro för att jag med tiden orsakar några fettproppar genom att ständigt köra på snabba 45°-programmet. Kontentan är temperaturangivelsen på programknappen inte nödvändigtvis har något med den faktiska temperaturen att göra. Till saken hör också att maskinen naturligtvis potentiellt använder olika temperaturer för disk- och sköljcykeln. Sköljer den i 70° borde det "blåsa rent" rör och maskin kan man tycka även om diskcykeln skulle gå på en lägre temperatur.
Det finns förvisso kanske en viss logik i detta i och med att diskmedlet förmodligen jobbar bäst vid en viss temperatur. Fast i tvättmaskinen kanske det inte funkar lika bra med textilier som färgar av sig eller blir förstörda om det blir för varmt.X xxargs skrev:
Diskmedel som till absolut största delen består utav natriumsoda, natriumkarbonatperoxihydrat samt natriumsilikat (aka vattenglas) typisk i yes diskmaskinstabletter brukar bli vassare ju varmare det är - frågan är nog snarare hur kall disklösningen kan göras utan att riskera fett och kanske bildade kalkfettstvålar börja samla sig som klägg på ogynnsamt sätt...
kanske också en kapacitetsfaktor om det är mycket olja och fett sittande på diskgodset på en fullknökad maskin, så kanske inte mängden diskmedel räcker till precis allt.
kanske också en kapacitetsfaktor om det är mycket olja och fett sittande på diskgodset på en fullknökad maskin, så kanske inte mängden diskmedel räcker till precis allt.