3 874 läst · 80 svar
4k läst
80 svar
Märkligt fel på Elektrolux diskmaskin vid tömning, i20!
Hej! Har ska fel. Intermittent två pip och kan ej pumpa ut. Fungerar rätt ofta ua, men verkar komma tillbaka oftare och oftare. Rengjort avlopp, avloppsslang samt förstås sil. Kört rengöringstablett utan effekt. Hjälpte pumpbytet?
Hej!
Jag bytte pumpen nu i söndags (2/2) och hittills har maskinen gått fulla program utan några problem.
Efter pumpbytet noterade jag hur otroligt tyst nya pumpen är jämfört med gamla, samt en viss skillnad angående högre tryck på vattnet den tömmer ut i avloppet.
Det är för tidigt för att säga om pumpbyte var den slutgiltiga lösningen på detta bekymmer, då min maskin kunde köra allt mellan 5-20 hela program innan problemet återkom. Innan pumpbytet gick den 13 dagar i sträck utan bekymmer.
Lycka till!
Jag bytte pumpen nu i söndags (2/2) och hittills har maskinen gått fulla program utan några problem.
Efter pumpbytet noterade jag hur otroligt tyst nya pumpen är jämfört med gamla, samt en viss skillnad angående högre tryck på vattnet den tömmer ut i avloppet.
Det är för tidigt för att säga om pumpbyte var den slutgiltiga lösningen på detta bekymmer, då min maskin kunde köra allt mellan 5-20 hela program innan problemet återkom. Innan pumpbytet gick den 13 dagar i sträck utan bekymmer.
Lycka till!
Hej, vi hade samma felkod på en Ikea hygienisk. Det visade sig att det satt en ärta inne i hålet under den halvrunda plast utbuktningen på vänster sida av brunnen. Petade försiktigt med tops/piprensare. Diskmaskinen har skött sig efter detta. Kan vara värt att testa
Absolut, bra tips.E erland79 skrev:
Innan man ger sig på att beställa nya delar och riva halva maskinen är det bra att, precis som du säger, titta igenom silar,brunn, slang, och andra ställen där fett och smuts samlas.
Ja eller så vet man att polackerna som gör dessa köper samtliga elkomponenter inklusive motorer/pumpar från kina och de går alltid åt helvitiJocke Le skrev:
Stort tack för detta tips. Inne i den utbuktningen satt en svartgrå fettpropp som jag fick bort med en piprensare. Kan det vara den som är boven?E erland79 skrev: