Byggahus.se

Märkligt avtal - mäklare

1. S
    Medlem · 22 inlägg

SarasHus

Medlem
    Jag har precis skrivit kontrakt för ett fritidshus med "permanentstandard" i Stockholmstrakten. Besiktigade idag (PMa om ni vill ha tips om en riktigt bra besiktingsman ;-)). Nu tänker jag fullfölja köpet, men jag fick nästan panik när jag lusläste mäklarens avtal.

I min enfald trodde jag att det var standard att ha en klausul om att köparen kan välja att avstå från köpet efter besiktningen och smällen man får ta (förutom den psykologiska att fortfarande inte ha något hus) är kostnaden för besiktningen. Mitt kontrakt verkar vara skrivet enbart med tanke på säljaren. OM jag hade valt att avstå köp hade jag fått betala både mäklararvodet och skadestånd till säljaren, dvs en avsevärd summa pengar.

Jag VET att jag borde lusläst det INNAN jag skrev på det, men eftersom jag fullföljer köpet spelar det i realiteten mindre roll. Det obehagliga är att säljaren och mäklaren verkar känna varandra sedan tidigare, hon håller honom om ryggen och verkar vara beredd att göra nästan vad som helst för att han ska komma så billigt undan som möjligt.

MIn fråga är om det är vanligt med avtal som inte skyddar köparen överhuvudtaget om besiktningen visar på allvarliga fel och brister? Det står att säljaren ska stå för dessa kostnader, men det är uppenbarligen alltid föremål för diskussion, och hur långt som helst kan ju detta inte sträcka sig heller.

2. S
    Medlem · 22 inlägg

SarasHus

Medlem

Re: Märkligt avtal - mäklare

Precis som det står, finns allvarliga brister så ska säljaren stå dessa kostnader. Är man oense så disskuterar man i första hand. Lyckas man inte på egen hand nå en förhandlingslösning så låter man tingsrätten avgöra tvisten.

Inget konstigt alls. I vissa avtal stipulerar man beloppsgränser om vad som är allvarliga brister, men detta är inte nödvändigt. Sådana beloppsgränser kan för övrigt mer gynna säljaren.
    [/quote]

Det var egentligen inte det jag fick panik av, utan att mäklaren inte skrivit in min rätt att avstå från köp utan att förlora närmare 100.000 kronor om besiktningen skulle påvisa saker som gjorde att jag inte ville fullfölja köpet. För nästan alla större mäklarfirmor är detta standard.

3. A
    Medlem · 566 inlägg

abbe_

Medlem

Ja, Detta upplägg är som gjort för konflikter. Jag tycker inte det är bra överhuvudtaget att säljaren ska kunna fixa ev. fel.

Ofta ser man också att fel understignade vissa belopp inte berättigar till att avstå från köpet, vem ska sätta prislappen? Vad göra med åldersavdrag etc...

Vår jurist-kontakt föreslog följande skrivning i avtalet, som faktiskt säljaren och mällaren gick med på. tror inte det är helt vanligt på dagens överhettade marknad...

"Köparen har rätt att besiktiga fastigheten med hjälp av sakkunnig person senast den
    01072005. Köparen har rätt att frånträda köpet om han efter besiktningen inte längre vill
    stå fast vid köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpenningen omgående
    återbetalas till köparen. Ingen av parterna har rätt till skadestånd av andra parten.
    Villkoret gäller under förutsättning att köparens begäran om återgång görs skriftligt och är säljaren tillhanda senast den 04072005 med kopia till fastighetsmäklaren."

/Abbe

4. yonna
    Medlem · Österlen · 6 913 inlägg

yonna

Medlem

abbes förslag är väl idag ganska vanlig hos seriösa mäklare. Är köparen missnöjd redan från början finns en utmärkt grogrund för framtida problem.

5. S
    Medlem · 22 inlägg

SarasHus

Medlem

Det är en (bra) bit kvar tills vi är överens om vad som ska åtgärdas och hur. Bl a lades taket om för två år sedan, men på ett icke-fackmannamässigt sätt. Det går på snickarens försäkring, men jag vill inte att samma snickare åtgärdar det som är fel. Det finns en del andra saker också, inget som inte går att åtgärda.

6. S
    Medlem · 22 inlägg

SarasHus

Medlem

Vill också upprepa att jag tycker att jag fick en bra besiktningsman! Skönt att känna att man litar på någon iallafall. När allt är avslutat ska jag se till att han får veta att vi tycker han är bra, duktiga yrkesmänniskor förtjänar beröm och uppskattning de också...

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Det är absolut inte standard att man har en inskriven hävningsrätt.

Finessen med ett köpeavtal är ju att båda parter skall veta att huset sålt/köpt. Alla former av villkorsparagrafer av typen "allvarliga fel", en viss bankfinansiering etc. har karraktären att om köparen ångrar sitt köp så går de talaltid att hitta en besiktningsman som finner fel av tillräklig kaliber för att villkoret skall lösa ut.

På samma sätt kan man med bankens goda minne "straffa ut sig" från finansieringen, om det finns en sådan klausul.

Som säljare är man ju ofta beroende av att veta att huste är sålt till ett visst pris, för att kunna gå vidare och investera i ett nytt hus eller vad man nu vill använda sina pengar till. Lika beroende är ju köparen av att inte söljaren ångra sig och vill bo kvar, eller hittar en ny köpare som är villig att betala mer osv.

Båda parter har alltså ett rättmättigt intresse av att ett köpeavtal skall vara absolut bindande. trots detta måste man ju ibland acceptera att det finns villkorsparagrafer i ett köp. Men det är rimligt att hålla dem så begränsade som möjligt.

Om jag vore säljare och en köpare skulle vilja ha en villkorsparagraf, så skulle jag i första hand föreslå att vi tecknar kontrakt efter besiktningen, annars skulle jag nog kontra med att jag som säljare vill ha rätt att häva köpet om priset skulle visa sig vara grovt felaktigt, dsv om någon bjuder avsevärt mycket mer under samma tidsperiod som köparen har att bestämma sig.

8. A
    Medlem · 566 inlägg

abbe_

Medlem

Att skjuta på kontraktsskrivningen kan bli ödestigert, eller åtminstonde dyrt. Vi vann budgivningen och skulle till att skriva kontrakt. Men pga olika omständigheter drog det ut på tiden. Och då kommer nya spekulanter och höjer budet - vi fick till slut betala 200 000 kr mer för huset...

/Abbe

9. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Nej.

Vi har varit med om lite olika skrivningar - dels att om besiktningsmannen hittade något alls som vi ville bråka om skulle köpet gå tillbaka (dvs, insåg vi sen, bråkar vi har vi inte köpt ett hus). Dels att om vi hittade saker överstigande X basbelopp (typ 100 000 kr) skulle köpet gå tillbaka, annars var det upp till säljaren att fixa.

Det är alltid olika kontrakt. Läs dom, ta hjälp om du behöver. Skriv inte på något du inte förstår. Och i Stockholmstrakten kan man få usla villkor, just för att det ofta är väldigt bråttom och många intressenter - typ den som ger säljaren bäst villkor kan få huset , det är ju också en förhandling, inte allt är pris i ett husköp.

Det är inte ovanligt det du skriver - att om du efter att du skrivit på köpekontraktet väljer att avstå efter besiktning istället för att låta säljaren fixa felen (de som inte kan förväntas), så får du betala försäljningskostnaden - det är väl egentligen till och med rimligt - hur skall säljaren annars veta att dom sålt ett hus och kunna gå vidare ?

Sämst hittills (för säljaren) var en mäklare som fick oss att skriva på köpekontraktet ("Säljaren har fått förhinder") och sedan presenterade (fick vi höra i efterhand) säljaren inför ett fait-accompli, "Skriv på här med dom här villkoren, annars är det ingen affär". Vi fick jättebra villkor, säljaren var klart missnöjd ;-) (Jag hade anmält om jag var säljare, men det var jag inte ::) ) - Vi fick bestämma alla datum och bra besiktning.

Mvh
    /Angelven

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.