Byggahus.se
X
Jag håller på och river väggar och tak i min nyinförskaffade sommarstuga för att byta ut isolering (i väggarna) och sågspån (i taket) mot isolering. Vid rivning av en av väggarna dök jag på en märklig konstruktion som verkar ha samband med en lustig lösning på golvet.

20180805_165228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ser tyvärr inte golvet klockrent, men det ser nästan ut som om man haft eller haft tanke på en vedkamin/öppen spis. Jag får dock inte ihop det med väggkonstruktionen? Eller kan det vara ngn typ av skorstensutlopp? Det jag funderar över är alltså den lustiga, plyfatäckta 'fönsterluckan' mitt på väggen med den märkliga reglingen runt och under.

Någon som har någon bra teori kring vad det kan ha varit/varit tänkt?

R
Vad är det på golvet , är det förstärkt på undersidan ?
Kan vara så att en kamin tänkt stå där med något obrännbart Tex tegel i det stora hålet och
en utgång för skorsten i det lilla hålet , en utvändig skorsten ( isolerad och plåtat )
Finns många som är byggda så
Annars svårt att sia vad det kan vara för , kan var ute och segla på detta:(

X
Har funderat i den banan själv. Golvet ser nämligen misstänkt ut, då de kapat ut bröder i en ca 70x70cm fyrkant, lagt en ram runt det och nya bräder.
Det som gjorde mig osäker var det lilla 'fönstret'. I min väldigt begränsade värld går en skorsten rakt upp genom taket, men givetsvis kan man ju köra ut en skorsten där med.

R
Många har en skorsten med två 90 graders vinklar ut genom väggen för att inte behöva
gå upp genom taket . . Hur ser det ut under , kanske tänkt att mura en grund ( lecablock med betong på )
upp till golvet , för en tung kamin/eldstad att stå på

X
Under golvet? Hela stugan står på plintar, och jag ser inget speciellt under just den här biten underifrån. Men, det här visade sig ju inte förrän jag rev väggen, så uppenbarligen har de tagit bort vad som stod där och sen smällt upp en vägg framför, så jag lutar nog åt att de haft en kamin där en gång i tiden som de tagit bort. Det blir iaf där jag kommer ställa den nya kaminen så småningom m tanke på hur golvet ser ut där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.