Håller på att bygga ett garage i byggsats. Jag har gjort strikt efter beskrivningen men kan inte sluta fundera på konstruktionen kring takfoten:
Råsponten slutar alltså 20 mm innanför takstolens tass. Takpappen viks ner över kanten på Råsponten.
Takfotsbrädan monteras på tassen till takfoten. Detta gör alltså att vatten från Takpappen rinner på insidan av Takfotsbrädan. Dessutom så ligger insäktsnät på undersidan vilket gör att eventuellt skräp kommer att hamna i insäktsnätet. Sedan kan man fundera på nätets effekt då det är fritt fram i glipa om 20 mm ovanifrån där vattnet passerar in.
Är det bara jag som står frågande varför man konstruerar så här i stället för att som vanligt låter takpappen gå över Takfotsbrädan så vattnet går tillsammans med det från takpannorna ner i hängrännan? Typ såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Råsponten slutar alltså 20 mm innanför takstolens tass. Takpappen viks ner över kanten på Råsponten.
Logga in
Skapa konto
Takfotsbrädan monteras på tassen till takfoten. Detta gör alltså att vatten från Takpappen rinner på insidan av Takfotsbrädan. Dessutom så ligger insäktsnät på undersidan vilket gör att eventuellt skräp kommer att hamna i insäktsnätet. Sedan kan man fundera på nätets effekt då det är fritt fram i glipa om 20 mm ovanifrån där vattnet passerar in.
Är det bara jag som står frågande varför man konstruerar så här i stället för att som vanligt låter takpappen gå över Takfotsbrädan så vattnet går tillsammans med det från takpannorna ner i hängrännan? Typ såhär:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 180 inlägg
Ett blåbär som har ritat.
Jag föredrar pannkil. Takfotsbtädan kan inte sitta så iaf.
Jag föredrar pannkil. Takfotsbtädan kan inte sitta så iaf.
Tycker det ser jäkligt konstigt ut. Ska vatten som tränger igenom pannorna rinna mot takfotsbrädan? Kan i min värld bara gå på ett sätt, åt skogen. Men så är jag ingen expert på takkonstruktion heller. Finns säkert några kloka här som kan diskutera detta på ett in intelligent sätt.
Men! Prova ställa frågan även till leverantör, dom har nog bäst koll på sin lösning.
Men! Prova ställa frågan även till leverantör, dom har nog bäst koll på sin lösning.
Medlem
· västra götaland
· 180 inlägg
Nej nej, inte nedersta bilden, det är så jag tänker att det borde ha varit. De två översta bilderna är från beskrivningen av denna byggsats, dvs ingen kil.S Stensson11 skrev:
Medlem
· västra götaland
· 180 inlägg
Fast de tillverkat garage i 70 år, märkligt kan tyckas, borde passerat blåbärsstadiet. Men som sagt, ska höra med de hur de tänkt, jag kan inte se annat än problem framöver med denna konstruktion, men blir gärna motbevisad så jag slipper riva och göra efter eget huvud i stället.S Stensson11 skrev:
På matkällaren på landet var taket konstruerat så med takfotsbrädan satt med en glipa , jättesnygg konstruktion där pannorna kan ligga rakt och det inte blir något hål mellan takfot och pannor. Konstruktionen funkade tills någon pannan sprack och vatten började rinna på pappen eftersom glipan vid det laget var igentäppt med skräp.