Blev inspirerad i en tråd i möbelsnickeriforumet och tänkte visa en bild på några av de knivar jag brukar använda för layout av framförallt fogar.
Fördelen med kniv framför penna är att kniven ger ett mycket tunnare streck som dessutom hjälper till att styra såg och stämjärn rätt.

Från vänster till höger:
Den gröna köpte jag av David Charelsworth när jag var på kurs i Devon för några år sedan. Den har ett tunt och flexibelt blad som håller skärpan länge och en v-formad egg på ena sidan. Baksidan är plan och styr mot linjalen eller vinkelhaken. Denna använder jag oftast.
Nästa kniv är en suverän Veritas med ett tjockt blad och lite spetsigare vinkel.
Nästa tre är hemgjorda av olika gamla sågblad. Den smala har ett sticksågsblad jag slipat bort tänderna på och som jag använder där det är trångt som vid sinkfogar.
Resten är diverse dubbeleggade som kan vara bra att ha ibland.
/B

• knivar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HKJ
  • Laddar…
Ser trevligt ut!

Vad blir det för skillnad mellan knivar med enkel respektive dubbel (eller v-formad) egg? När har de olika typerna en fördel över den andra typen?

Finns det någon fördel alls med en kniv som är slipad på båda sidorna om bladet? Jag föreställer mig att en plan baksida är mycket smidigare när man ska markera efter en rätskiva eller något?

Jag vill alltid att knivens platta baksida ska ligga mot linjalen så att linjen kommer exakt på rätt plats. Dessutom vill jag att skåran ska vara lodrät mot sidan som ska vara kvar och luta in i spillet. Det betyder att jag antingen behöver en vänster- och en högervariant av kniven eller en v-formad spets.
Om jag bara har egg på en sida bladet håller jag kniven upprätt när jag skär annars måste jag luta kniven för att skåran ska komma vid linjalen.
Det kan ibland vara en fördel med "dubbelegg"om det är trång att komma åt med kniven att ritsa med spetsen.
/B

• rits.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin samling av knivar!

Läste för en tid sedan att engelska snickare förr i tiden brukade snedlipa ett stämjärn ganska rejält och använda som märkkniv. Förutsätter lite plats,men tror på idén.

Mr Handyman skrev:
Fin samling av knivar!

Läste för en tid sedan att engelska snickare förr i tiden brukade snedlipa ett stämjärn ganska rejält och använda som märkkniv. Förutsätter lite plats,men tror på idén.
Det är precis vad jag har i tankarna.....femtioelva projekt före i kön bara:(...

Ett omslipat stämjärn fungerar bra. Jag skulle nog ta bort handtaget för att få bättre balans. Ett annat bra ämne är ett plattborr av lämplig storlek.
/B

Jo, det är nog bra att ta bort det, eller om man har ett stämjärn som är rätt slitet och har ett gammalt trähandtag som inte väger så mycket. Möjligen ett stämjärn som bara består av bladet kanske?

Någorlunda relaterad undran; när ni markerar, hamnar ju ofta markeringen vid sidan av det man ville markera, även i bengtns fall med märkkniv som ligger an med platt baksida mot linjalen. Dvs om man är duktig på vinkla sin penna/märkkniv så i bästa fall nuddar man ofta bara tänkt markeringslinje.

Hur gör ni för att hålla reda på om halva linjen skall sågas bort, eller allt på ena eller andra sidan, har ni några bra knep?

Jag köpte själv just lite Incra linjaler som underlättar för att markera mitt på linjen. När jag annars markerar kommer jag sällan ihåg om jag försökte dra undan linjalen så jag fick markera mitt på tänkt linje eller inte, blir ofrånkomligt feg när jag sågar och får ofta ta om, ta bort lite till.

importensketsig skrev:
Någorlunda relaterad undran; när ni markerar, hamnar ju ofta markeringen vid sidan av det man ville markera, även i bengtns fall med märkkniv som ligger an med platt baksida mot linjalen. Dvs om man är duktig på vinkla sin penna/märkkniv så i bästa fall nuddar man ofta bara tänkt markeringslinje.

Hur gör ni för att hålla reda på om halva linjen skall sågas bort, eller allt på ena eller andra sidan, har ni några bra knep?

Jag köpte själv just lite Incra linjaler som underlättar för att markera mitt på linjen. När jag annars markerar kommer jag sällan ihåg om jag försökte dra undan linjalen så jag fick markera mitt på tänkt linje eller inte, blir ofrånkomligt feg när jag sågar och får ofta ta om, ta bort lite till.
Sätt en "fluga" på sparsidan av linjen. Så här: >|, dvs ett liggande v.

Det här lilla trixet har spart en massa tid åt mig. Om man dessutom sätter en rejält stor fluga på t ex skivmaterial så är det betydligt enklare att hitta markeringarna.
Vid utsättning på byggen hjälper flugor till att se hur mycket fel t ex en prefabvägg hamnat, dvs väggen skall precis intill spetsen på "flugan" och inte klättra upp på på den så att mötet inte syns. (hmmm, kanske en något oklar förklaring)

///t

Jag kryssar (xxxxxxx) alltid på spillsidan för att veta vad som ska bort.
Fördelen med att märka med kniv när det gäller riktigt finlir är linjen hamnar exakt där man vill. Den ena sidan av strecket är lodrät exakt vid linjalen/vinkelhaken och den andra lutar in mot spillet. Det hjälper sen til att styra sågen eller stämjärnet rätt.
Om din fråga också är hur sätter man märket vid exakt mått så brukar jag sätta måttet mot den kant jag mäter ifrån och dra stecket mot linjalens kortända.
/B

Köpte ett helt knivset med hobbyknivar som var på rea på Lidl (erbjudande från 20/8) tidigare idag. Det innehåller 42 olika knivblad och 7 st bladhållare (handtag/skaft) och en liten slipsten. Dvs 50 delar i en bra plastlåda.

Anledningen att jag köpte setet var främst att 10 st av knivbladen var just "märkknivar". Setet kostade endast 69 kr. Rekomenderas skarpt.

• 09_41066_s.gif
ClasseClas
hecke skrev:
Köpte ett helt knivset med hobbyknivar som var på rea på Lidl (erbjudande från 20/8) tidigare idag. Det innehåller 42 olika knivblad och 7 st bladhållare (handtag/skaft) och en liten slipsten. Dvs 50 delar i en bra plastlåda.

Anledningen att jag köpte setet var främst att 10 st av knivbladen var just "märkknivar". Setet kostade endast 69 kr. Rekomenderas skarpt.
Tack för tipset! Jag köpte det sista setet igår kväll på Lidl vid Barkarby. Det får duga som min första uppsättning märkknivar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.