Byggahus.se

Märke (fukt?) på hussockel

1. A
    Medlem · 9 inlägg

annajt

Medlem
    Vad kan detta mörka märke röra sig om? Är det fukt, eller något ytligt (går ej att avgöra genom att känna på det)? Tegelstenarna över märket är oförändrade. Huset står på en krypgrund (ska göra besiktning av denna snart). Något jag behöver vara orolig för..?

2. Centano
    Husägare · Västra Götaland · 347 inlägg

Centano

Husägare
    Ser ut som att det är små sprickor i putsen vilket gör att vatten lättare tränger in och torkar långsammare. Är det ett stuprör man ser höger i bild?

Funderar lite på de "svepande" mönster man ser där det ser fuktigt ut. Har du dragit med något på ytan som lämnat spår? Ser nästan ut som något krupit där.

Edit: Har du ett foto som är taget lite längre ifrån? Ser nästan ut som lav eller mossa som växer i överkant av sockeln vilket kan antyda att det ofta är fuktigt just där. Funderar på om det läcker eller stänker från stupröret, hängrännan?

3. GoC
    Medlem · 2 681 inlägg

GoC

Medlem
    Inte är det fukt i alla fall.
    Du för hitta något annat att oroa dig över ;)

• Laddar…
  4. A
    Medlem · 9 inlägg

annajt

Medlem
    Ja det är ett stuprör.

5. GoC
    Medlem · 2 681 inlägg

GoC

Medlem
    Liknar mera spår efter sniglar

6. Centano
    Husägare · Västra Götaland · 347 inlägg

Centano

Husägare
    Hmm ett snigelhäng? :thinking:

7. A
    Medlem · 200 inlägg

anhack

Medlem
    Tror också på sniglar. Målade om min sockel och det tog inte lång tid innan det var snigelspår... Har för mig att vissa snigelarter gillar höga höjder under parningsritualen.

• Laddar…
  8. A
    Medlem · 9 inlägg

annajt

Medlem
    Kan kolla mer noggrant imorgon men jag tror att det är färg från när sockeln målades som finns i överkanten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.