Det är färre inbrott i DNA-märkta områden där prylarna i hemmet kan knytas till visst DNA.

Du kan läsa artikeln här: Märk-DNA ger färre inbrott

Har tidigare läst om denna DNA märkning för att stoppa kopparstölder med vad har det med DNA att göra egentligen? Känns som när det stod turbo eller nano på allting?

Och vad hjälper en osynlig märkning om mina prylar försvinner? Visst polisen kanske har utrustning för att de kan se märkningen och kan lämna tillbaka sakerna till mig om de skulle råga snubbla på en tjuv men det är ju ingen som kan kolla om man tex köper något på blocket? Eller om grejorna hamnar i något annat hörn i Europa?

Det har fördelen att alla kit är unika med DNA klister och micropunkter. Var kit är registrerat på respektive hushåll.
Polisen kan läsa av dessa punkter med mikroskop på plats.

Stoppar polisen en misstänkt tjuv på "rutin" kontroll och upptäcker att något är märkt så kan de direkt höja misstankegraden. Tror att det räcker med en uv lampa för att se markeringen. Typ sådana som de flesta butiker har för att kolla om sedlars är äkta.

Vad jag förstått så har tjuvarna ändrat taktik. De åker buss, snabba inbrott där de tar små saker som surfplattor, kameror etc. Sedan dumpar de sakerna i skogen och hämtar senare. Svårt för polisen att påvisa att det är stöldgods och binda dem till brottsplatsen.

Kort och gott värdesakerna blir heta och svåra att göra sig av med.

Läste att på ett av mötena så deltog figurer som polisen kände igen...

R
Något saknas i storyn. Hur vet tjuvarna vilka hus som har DNA-märkta prylar då? Så den egentliga skillnaden mellan de som fått inbrott och de som inte fått det i studien har varit förekomsten av avskräckande skyltar? Vad är skillnaden i inbrottsfrekvens mellan skyltar som varnar för larm, mot skyltar som varnar för DNA-märkta prylar?

Givetvis måste man sätta upp skyltar om att hushållet eller området har märkt upp värdesaker.

M
Så här funkar det.1) Limmet eller lacken är uv fluorescerande - det lyser blått vid belysning med UV Lampa. De flesta polisbilar har sådan lampa. 2) Om det lyser blått - finns anledning att titta vidare på märkningen. I märkdna med bra kvalitet finns mikropunkter. (små små små flakes i lacken). Dessa är bara 0,5 mm stora och har tryckt text på sig. På flakesen står en kod - som polisen bara med mikroskåp kan läsa. Dessa mikropunkter är pyttesmå ca 0,5 mm och ligger alltså i lacken. Om man inte hittar några mikropunkter kan polisen topsa (och som alla vet behövs bara pytte pytte lite molekyler för att man skall kunna analysera det) Vid topsning skickar polisen provet till SKL för DNA analys. Precis som varje lack har en unik kod- har varje lack eller märkdna en unik DNA-kod. det blir med andra ord dubbel säkerhet. Både kod och DNA finns registrerat i internationell databas. finns en sida på internet som skriver mer om detta - märkdna.se heter den. De länkar till bra inslag i radio om hur märkdna fungerar.

M
Så här funkar det.1) Limmet eller lacken är uv fluorescerande - det lyser blått vid belysning med UV Lampa. De flesta polisbilar har sådan lampa. 2) Om det lyser blått - finns anledning att titta vidare på märkningen. I märkdna med bra kvalitet finns mikropunkter. (små små små flakes i lacken). Dessa är bara 0,5 mm stora och har tryckt text på sig. På flakesen står en kod - som polisen bara med mikroskåp kan läsa. Dessa mikropunkter är pyttesmå ca 0,5 mm och ligger alltså i lacken. Om man inte hittar några mikropunkter kan polisen topsa -( det behövs bara pytte lite molekyler för att man skall kunna analysera det) Vid topsning skickar polisen provet till SKL för DNA analys. Precis som varje lack har en unik kod- har varje lack eller märkdna en unik DNA-kod. det blir med andra ord dubbel säkerhet. Både kod och DNA finns registrerat i internationell databas. finns en sida på internet som skriver mer om detta - märkdna.se heter den. De länkar till bra inslag i radio om hur märkdna fungerar.

G
Märkdna är bra för dig som privatperson, men kan också användas för de som hyr ut utrustning - tex ställningar, verktyg etc. Så här funkar det.1) Limmet eller lacken är uv fluorescerande - det lyser blått vid belysning med UV Lampa. De flesta polisbilar har sådan lampa. 2) Om det lyser blått - finns anledning att titta vidare på märkningen. I märkdna med bra kvalitet finns mikropunkter. (små små små flakes i lacken). Dessa är bara 0,5 mm stora och har tryckt text på sig. På flakesen står en kod - som polisen bara med mikroskåp kan läsa. Dessa mikropunkter är pyttesmå ca 0,5 mm och ligger alltså i lacken. Om man inte hittar några mikropunkter kan polisen topsa -( det behövs bara pytte lite molekyler för att man skall kunna analysera det) Vid topsning skickar polisen provet till SKL för DNA analys. Precis som varje lack har en unik kod- har varje lack eller märkdna en unik DNA-kod. det blir med andra ord dubbel säkerhet. Både kod och DNA finns registrerat i internationell databas. finns en sida på internet som skriver mer om detta - märkdna.se heter den. De länkar till bra inslag i radio om hur märkdna fungerar.

C
Är väldigt skeptisk till sättet att marknadsföra denna produkt med termer som "DNA", "topsning", "DNA-analys", "DNA-kod" etc.
Ett solklart fall av vilseledande marknadsföring helt enkelt eftersom produkten inte har något med den allmänt vedertagna termen DNA att göra. Vilket naturligtvis får en att fundera lite på hur mycket substans som ligger i resten av alla påståenden.

Märkdna skrev:
Så här funkar det.1) Limmet eller lacken är uv fluorescerande - det lyser blått vid belysning med UV Lampa. De flesta polisbilar har sådan lampa. 2) Om det lyser blått - finns anledning att titta vidare på märkningen...
Så när vi alla har "DNA"-märkt alla våra tillhörigheter så kommer vi alla att lysa blått, och alla våra grejer likaså.

Så då är vi ju tillbaka på ruta ett igen.
Varför inte bara rista in födelsenummer, eller "tillhör mig" :cool:

Alternativt "Stulet från KoW" :)

Redigerat:
M
cpalm skrev:
Är väldigt skeptisk till sättet att marknadsföra denna produkt med termer som "DNA", "topsning", "DNA-analys", "DNA-kod" etc.
Ett solklart fall av vilseledande marknadsföring helt enkelt eftersom produkten inte har något med den allmänt vedertagna termen DNA att göra. Vilket naturligtvis får en att fundera lite på hur mycket substans som ligger i resten av alla påståenden.
Men är det inte syntetiskt DNA som man använder sig av då? Vad är så vilseledande?

G
Den vätska som innehåller mikropunkter och visar blått uvljus innehåller riktigt DNA, dvs med byggstenar som A T C G.

G
KnockOnWood skrev:
Så när vi alla har "DNA"-märkt alla våra tillhörigheter så kommer vi alla att lysa blått, och alla våra grejer likaså.

Så då är vi ju tillbaka på ruta ett igen.
Varför inte bara rista in födelsenummer, eller "tillhör mig" :cool:

Tänk dig vad smart att märka alla stöldbegärliga verktyg eller datorer på jobbet eller i skolan. Blått lyser det ju endast när man lyser m UV lampa. Du behöver ju inte tala om vad du har märkt - o behöver ju inte märka på utsidan. Behöver heller inte märka så mycket om jag förstått det rätt. Och när du väl köper din vätska så registreras det i en databas hos stöldskyddsförenigen. Då kan du använda att det som bevis att det faktiskt är ditt. tråkigt för den som stal på jobbet och sedan sa att denne köpt en likadan.....! (om han ljög) då kan du snabbt bevisa med uvlampan att han ljuger! han vet ju inte var du märkt!! Verkar skitsmart för många branscher tycker jag - särskilt som polisen anammat det.

gäst skrev:
...Då kan du använda att det som bevis att det faktiskt är ditt. tråkigt för den som stal på jobbet och sedan sa att denne köpt en likadan.....! (om han ljög) då kan du snabbt bevisa med uvlampan att han ljuger! han vet ju inte var du märkt!...
Där drar du väl fel slutsats.
Om jag märker mina egna grejer också, så lyser det under UV-lampan oavsett om det är jobbets eller mina grejer.
För att konstatera vems det är så tillkommer mikroskopisk analys och identifiering utifrån databasen, troligen en ganska omständlig process.

Hur är det förresten?
Jag får jobbets "DNA" på händerna när jag arbetar.
Sedan går jag hem och hanterar mina egna verktyg.
Då överförs detta "DNA" rimligen även till mina verktyg, eller hur?
Risk för förvirring och tveksamt bevisläge?

G
Märk bara grejjer som är dina, allt annat är brottsligt enl polisen.

Som allt annat: Blanda inte det privata m det proffesionella så slipper du dina sådana funderingar.

Om man läser på engelska sidor ska det finnas 3 olika former. Lack spray o fett. De första två härdar = du får det inte på dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.