Skulle säga att i mälardalen har det hänt något markant sista veckorna på marknaden.

Det är i princip ingen budgivning på 9 av 10 hus och om det budas så blir det runt utgångspriset.

Sett ett flertal objekt dras tillbaka av säljarna som hade trott de skulle få en miljon över utgångspriset.
Dessa objekt kommer ju komma ut igen på marknaden förr eller senare.

SPÄNNANDE.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
I Stockholm är det tvärnit. I princip inga hus säljs alls. Bud som kommer in ligger ofta runt en miljon under utgångspris, och sedan kommer inga fler bud. Det tyder förstås på att säljarna inte förstått att deras förväntningar inte stämmer överens med verkligheten.

Några exempel:
  • Hus i Saltsjöbaden, utgångspris 10,2 milj. Enda bud: 9,5 milj. budet inkom för 3 veckor sedan. Huset har legat 41 dagar på Hemnet.
  • Hus på Solsidan, utgångspris 10,45 milj, prissänkt till 9,65 milj för ca 10 dagar sedan. 37 dagar på Hemnet. Inga bud. 4 visningar.
  • Hus på Solsidan, utgångspris 10 milj. Ett bud för en dryg vecka sedan på 9 milj. 29 dagar på Hemnet.
  • Hus i Igelboda, utgångspris 9,95 milj. Inga bud trots 4 visningar. 22 dagar på Hemnet.
  • Hus på Lidingö, 8,99 milj. Inga bud. 36 dagar på Hemnet. Minst 4 visningar.
Utöver ovanstånde så finns massor av andra hus i Stockholms län som legat ute till försäljning i flera månader, utan ett enda bud, Det gäller i alla prislägen och i alla kommuner runt staden.

Vi kollar just nu på hus och hoppas kunna utnyttja situationen maximalt och köpa ett fint hus billigt. Det objekt vi säljer är en attraktiv lägenhet, och för dessa typer av objekt finns ingen alls lika påtaglig inbromsningstendens.

J jocke31 skrev:
I Stockholm är det tvärnit. I princip inga hus säljs alls. Bud som kommer in ligger ofta runt en miljon under utgångspris, och sedan kommer inga fler bud. Det tyder förstås på att säljarna inte förstått att deras förväntningar inte stämmer överens med verkligheten.

Några exempel:
  • Hus i Saltsjöbaden, utgångspris 10,2 milj. Enda bud: 9,5 milj. budet inkom för 3 veckor sedan. Huset har legat 41 dagar på Hemnet.
  • Hus på Solsidan, utgångspris 10,45 milj, prissänkt till 9,65 milj för ca 10 dagar sedan. 37 dagar på Hemnet. Inga bud. 4 visningar.
  • Hus på Solsidan, utgångspris 10 milj. Ett bud för en dryg vecka sedan på 9 milj. 29 dagar på Hemnet.
  • Hus i Igelboda, utgångspris 9,95 milj. Inga bud trots 4 visningar. 22 dagar på Hemnet.
  • Hus på Lidingö, 8,99 milj. Inga bud. 36 dagar på Hemnet. Minst 4 visningar.
Utöver ovanstånde så finns massor av andra hus i Stockholms län som legat ute till försäljning i flera månader, utan ett enda bud, Det gäller i alla prislägen och i alla kommuner runt staden.

Vi kollar just nu på hus och hoppas kunna utnyttja situationen maximalt och köpa ett fint hus billigt. Det objekt vi säljer är en attraktiv lägenhet, och för dessa typer av objekt finns ingen alls lika påtaglig inbromsningstendens.

Samma här.
Jag vill ha ett hus lite lantligt till i österåker/vallentuna. Där har priserna rusat från låga nivåer under senaste åren. Nu är det väldigt tufft för säljarna att förstå att de 4.5 som grannen fick för sitt 50 år gamla hus med rennoverinsgbehov var att folk betalade för mycket, inte att det var rätt pris.

På lägenhetssidan verkar det nu vara som förra kraschen. "Neutralt" renoverat och med bra läge säljer. Men att folk börjar titta på hur belånad föreningen är...

Folk börjar förstå att räntorna kommer gå upp. Gjorde ett räkneexempel för en vän som är relativt lågt belånat (under 2) och visade hur deras kostnad för boendet ökar med 5000 per månad om räntan går upp till 5. "Oj, så mycket pengar viste vi inte att det var".

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Stillastående priser kan vara att det egentligen håller på att ske ett ras.

Detta då säljarna i början inte tar ett lägre pris utan lägger ut objektet senare igen.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Stillastående priser kan vara att det egentligen håller på att ske ett ras.

Detta då säljarna i början inte tar ett lägre pris utan lägger ut objektet senare igen.
Håller helt med. Det mesta tyder på att det håller på att ske en priskorrigering i Stockholms län. Vi kommer idag lägga ett lågt bud på ett hus vi tittat på för några veckor sedan, ca 8% under utgångspris. Vi kommer även berätta för säljarens mäklare att detta bud dessutom kommer sjunka ju längre tiden går.

J jocke31 skrev:
Håller helt med. Det mesta tyder på att det håller på att ske en priskorrigering i Stockholms län. Vi kommer idag lägga ett lågt bud på ett hus vi tittat på för några veckor sedan, ca 8% under utgångspris. Vi kommer även berätta för säljarens mäklare att detta bud dessutom kommer sjunka ju längre tiden går.
Jag har varit med om att mäklaren/säljaren sitter och suger på ett bud bara för att visa att det finns en intressent.

Skulle helt klart rekommendera att sätta ett relativt kort "slutdatum" för budets giltighetstid med när man är enda budgivaren. Exv 48 timmar.

Såg idag att det kom ut 10 till objekt inom mina sökkriterier så jag är inte oroad över utbudet diretk.
(Däremot kanske jag kommer att sälja först för att se vad insatsen hamnar på. Även om mitt nuvarande är väldigt bra till jämfört med alla andra runt omkring)

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Tack för tips om tidsbegränsat bud.

Vi är dock så kräsna så vi måste köpa först och sälja sedan. Vi har en riktigt fin lägenhet och släppdr inte den för mindre än drömhuset.

Många gånger så tror jag att folk ser vad dom vill se, har flera bekanta som letar hus här i Göteborg och dom upplever samma problem som andra har gjort i flera år, objekt går upp långt över marknadsvärde och många är med och krigar. Inte en krasch på långa vägar.

Nu när de nya amorteringskraven lär komma så kommer vi säkerligen få se ytterligare rusning innan då alla vill få tag i boende innan de riskerar amortering på 3%

D
Det kanske är ett Stockholmsfenomen till viss del. Trots allt har de flesta dödliga en gräns för hur mycket man kan låna på normala, välbetalda jobb. Här i Göteborg upplever jag att priserna fortfarande går upp från utrop till slutpris (oftast 15-20% på de objekt jag tittar på). Troligen har det att göra med att utbudet fortfarande är relativt lågt sett till efterfrågan, och det är inte ovanligt med områden där det kommer ut objekt för första gången på 1-2 år.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
Det kanske är ett Stockholmsfenomen till viss del. Trots allt har de flesta dödliga en gräns för hur mycket man kan låna på normala, välbetalda jobb. Här i Göteborg upplever jag att priserna fortfarande går upp från utrop till slutpris (oftast 15-20% på de objekt jag tittar på). Troligen har det att göra med att utbudet fortfarande är relativt lågt sett till efterfrågan, och det är inte ovanligt med områden där det kommer ut objekt för första gången på 1-2 år.
Ja, det verkar vara fr a ett Stockholmsfenomen. I Göteborg och Malmö verkar det rulla på mer som förut. Men där är inte heller prisnivåerna lika hysteriska från början.

Och ja, någonstans måste det rimligtvis finnas en gräns för hur mycket bolån som kan tas. När hus säljs för 13-15 miljoner kronor så krävs en kontantinsats på 5-7 miljoner och månadslön i hushållet på 130-150 000 kr för att det ska gå ihop. Det kan knappast finnas jättemånga som har den ekonomin, tycker man.

D Drömtroll skrev:
Det kanske är ett Stockholmsfenomen till viss del.
J jocke31 skrev:
Ja, det verkar vara fr a ett Stockholmsfenomen.
Och så ska man inte glömma att det smäller först i Sthlm och sen i landsbyggden.
Det var här priserna rusade först. Det är här det märks först på att det sjunker

Att tro andra delar av landet kommer vara immuna är nog rätt blåöggt.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
Appendix Appendix skrev:
Och så ska man inte glömma att det smäller först i Sthlm och sen i landsbyggden.
Det var här priserna rusade först. Det är här det märks först på att det sjunker

Att tro andra delar av landet kommer vara immuna är nog rätt blåöggt.
Självklart kommer det ske i resten av landet också. Vad jag menade var att i tex. Malmö kan priserna fortsätta uppåt ett tag till, medan man fortfarande har råd med hus på en vanlig lön. Däremot lär det också plana ut framöver.

D Drömtroll skrev:
Självklart kommer det ske i resten av landet också. Vad jag menade var att i tex. Malmö kan priserna fortsätta uppåt ett tag till, medan man fortfarande har råd med hus på en vanlig lön. Däremot lär det också plana ut framöver.
Nu när det redan börjar röra sig neråt/sidled i Sthlm så menar jag npog snarare att man inte bör köpa i dagsläget i Malmö. Just för att nu är toppen nära och en korrektion kommer även där.

Och i framförallt Malmö där många väljer att flytta till kommuner runt om med lägre skatt/bättre service/mindre brott skulle jag nog säga att prisbilden är allt mer prekär.
Iofs har det vägts upp av en väldigt låg värdetillväxt jämfört med resten av landet senaste fem åren. men faktum är att det är en rätt fattig kommun med låg tillväxt jämfört med de andra storstadskommunerna.

Ska man jobba i Malmö rekommenderar jag Lund som är allt Malmö inte är. :rofl:

(nu kommer ett antal kränkta MFFare att hata mig. varsågod. det är dock sanning)

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.