Byggahus.se

Mäklarfel och ARN

1. pegee
    Hobbysnickare · Västra Götaland · 444 inlägg

pegee

Hobbysnickare
    Här diskuteras ofta vilket ansvar en mäklare har för den info mäklaren för vidare till en köpare. ARN har nyligen avgjort ett fall där mäklaren helt frias från sin ansvarsskyldighet vad gäller om uppgifterna är korrekta. Uppgifterna som kommer från säljaren är säljarens ansvar och inte mäklaren. Artikel ur dagens GP (22/9).

gp.jpg

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 10 034 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Att vissa ens orkar. Även om man ska vara försiktig med vad man gör för utfästelser får nog slarvfel i objektsbeskrivningar som är uppenbart fel sägas vara något som är mycket svårt att få ersättning för ens om man ger sig på rätt part.

För egen del har jag såväl underkänt en objektsbeskrivning i vilken det stod fel om antal väggar med fönster i vardagsrum som köpt ett hus där det stod att det var treglasfönster men visade sig vara tvåglas. I båda fallen skrev mäklaren fel, i det ena upptäckte jag det i tid som säljare, i det andra noterade jag det som köpare.

I båda fallen är det säljarens ansvar, men så uppenbart fel att en köpare kan förväntas upptäcka det. Så också i tidningsartikeln ovan, så varför skulle det vara något som någon skulle vara ersättningsskyldig för?

3. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Den var nästan rolig.... Desperat kvinna. Inser att det inte fanns någon golvvärme i badrummet vilket hon missade när hon gjorde sin undersökningsplikt. Så desperat så hoppar hon på mäklaren. Troligtvis har hon först hoppat på säljaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.