Byggahus.se

Mäklarens skyldigheter + kutym?

1. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem
    Jag och min sambo har börjat titta på hus och har hittat ett som är väldigt intressant för oss. Detta kommer att bli det första hus vi köper så därför känns en del saker ganska röriga av naturliga skäl. Man har mycket frågor och jag har alltid varit av uppfattningen att mäklaren ska vara en "service-inrättning" både för säljare och köpare men den mäklare som förmedlar detta hus är minst sagt oengagerad, och min fråga är vad man som köpare kan förvänta sig av en mäklare. Vi har t.ex. ställt följande typ av frågor: När togs skorstenarna ur bruk för användning av öppna spisar? Är någon skorsten igensatt? När är elen renoverad/omdragen? + en del liknande frågor som mäklaren inte kunde svara på, och som hon heller inte var speciellt intresserad av att ta reda på. Det är väl ändå inte så att vi ska kontakta säljaren direkt för alla denna information, eller ska man be om ett möte med mäklaren och säljaren samtidigt? Vad har mäklaren för skyldigheter kring detta och vad bör man kunna förvänta sig rent kutym-mässigt?
    /Kristian

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 072 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Mäklarens skyldigheter + kutym?

:surprised: Klart som sjutton att mäklaren ska ta reda på detta. Vad ska man annars ha henne/honom till. Säljaren skulle bara veta vilken oengagerad mäklare de har valt. ::) Du kanske skulle tipsa dom. ;)

3. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem

Ja, det är ju det man tycker! Jag anser mig vara förhållandevis ung (30) men tycker redan att jag blivit otroligt luttrad när det gäller graden av service som folk som har service-yrken i Sverige besitter! Jag är i stort sett alltid beredd på att man aldrig får bra service utan att man inte slutändan ändå alltid får göra allt själv om det ska bli nåt gjort, det är hopplöst! Nu sitter det säkert en och annan mäklare och läser på detta forum så inte detta personligt, men jag har ännu inte träffat en engagerad, ambitiös och service-minded mäklare *suck*. Ska träffa henne imorgon igen och har en lista med saker vi vill ha reda på och den tänker jag lämna till henne och fixar hon inte det kan hon glömma att sälja ett hus till oss.

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 072 inlägg

Immobil

Medlem

Det är rätt, bara ge henne sysselsättning. ;) ;D För det verkar hon inte vara van vid. ;D

5. Hemmakatten
    Medlem · 11 631 inlägg

Hej cy_berg! Du har nu under ett flertal trådar ställt frågor om den skånelänga ni gärna vill köpa. Du har inte kunnat specificera problemställningarna eftersom du inte har fått tillräcklig information från mäklaren. Nu har det ytterligare visat sig att mäklaren är en oengagerad person utan större kunskaper om fastigheten som säljs.
    Vad jag förstår är ni mycket intresserade av huset och känner starkt för det.

Det jag fortfarande med emfas vill råda er till är att ta dit en besiktningsman!! Och dessutom en besiktningsman som kan dessa gamla hus! Att lägga ner en slant innan man skriver ett köpekontrakt (och med risk för att man i slutänden inte köper huset) är ändå ALLTID att se som väl investerade pengar!

Innan ni gjort detta är det ingen mening med att spekulera i vad fukten beror på eller vilka åtgärder som krävs.

Och kom också ihåg att om man köper ett så gammalt hus så får man leva med sneda väggar, englasfönster med innerbågar, ojämna golv, lågt i tak och lite drag här och där. Men, glädjen och charmen bör uppväga "olägenheterna"! :) Annars är man fel köpare till dessa kulturhus..... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.