Byggahus.se

mäklarens roll vid försäljning

1. J
    Medlem · 81 inlägg

jonas_n

Medlem
    Hej

Tänkte fråga om det finns någon som kan det här med mäklarens roll vid försäljning av villa. Vilka regler som finns ("vanliga och/eller etiska")

Beskrivning a vårt fall:
    1. Vi var på en öppen visning på ett hus och lade därefter ett bud som låg strax under det angivna. Vi fick huset muntligt.

2. Innan något var skrivet tog jag med mig en kunnig snickare för att kolla igenom huset. Han fann några brister på huset (som inte kunde upptäckas vid visningen) varvid vi sänte vårt bud med motsvarande summa mot bristerna (ca 10% av budet).

3. När jag meddelar mäklaren vädrar han öppet sitt missnöje och motvilligt meddelar han säljarna (utan att motivera sänkningen som vi angivit för honom)

4. När tiden går och vi inget hör får jag ringa upp och kolla vad som händer. Mäklaren har tydligt tagit säljarens "parti" och tycker vi (ihop med säljarna) att vi har kört en dålig stil. Vi väljer ändå att stå fast vid vårt bud som vi anser är mycket bra betalt för huset men ändå under mäklarens"lovade" bud till säljarna.

5. Inget händer. Huset försvinner från hemnet.
    Jag ringer då upp mäklaren och får höra att huset är sålt till någon annan. Han säger ungefär att eftersom vi sänkte budet och gjorde säljarna sura så för vi skyllla oss själva... (är det våran uppgift att se till attt alla parter är glada??)
    Mäklaren vill inte uppge till vilket pris eller till vem huset är sålt. Trots att jag påpekar att detta är en offentlig uppgift.

Måste/bör inte mäklaren återkomma till alla som lagt ett bud på ett hus när det kommer ett annat bud. (även om det är fritt till säljaren att välja vem de vill sälja till.) Dessutom meddelades ju inte ens när huset var sålt.

Är det bara jag som tycker mäklaren skött detta dåligt (ev brutit mot regler) eller får jag skylla mig själv? Hursomhelst har jag noll förtroende för mäklare nuförtiden!

\jonas

2. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

Re: mäklarens roll vid försäljning

sådan är kapitalismen- du ska inte ta åt dig, men jag tvivlar att en mäklare har någon skyldighet till en presumptiv köpare, men det är frågan om det muntliga löftet är juridiskt bindande, det ska väl gälla lika som ett skriftligt?

3. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Precis så trodde jag det skulle gå till... I alla fall med vår mäklare.

1. Presumtiv köpare tittar på huset.

2. Presumtiv köpare vill ha huset, lägger ett bud. Vi accepterar eller sejer nej.

3. Säjer vi ja, sätter mäklaren "reserverat" på huset, och ordnar med besiktning. Helst skall både säljareo ch köpare vara med på besiktning. Efter besiktning ny diskussion om priset. Fortfarande kan köpare ångra sig, och säljare kan säja "nej jag vill inte gå ner 25.000 bara för att felen värderas till det" eller liknande. Förhoppningsvis blir man överens.

4. Kontrakt skrivs.

Det här är ju en mindre ort, så det går väl inte riktigt likadant tillväga i större orter med mer "tryck". Me´n jag tycker allt att du blivit orättvist om än kanske inte olagligt behandlad...

4. P
    Medlem · 21 inlägg

Pippi

Medlem

Hej!

När vi köpte vår bostadsrätt för ca 5 år sedan, fick vi bistert erfara att muntliga avtal gäller INTE vid husköp! (Vi köpte lägenheten tillslut, men fick lägga på lite pengar då några som tidigare dragit sig ur kom tillbaka.) Så, mäklaren gjorde inget fel där.
    Sen är det så att det är säljaren som bestämmer vem han/hon vill sälja till. Det måste inte vara det högstbjudande... Det är upp till säljaren.
    Vem som har köpt huset och till vilket pris kan ni säkert ta reda på själva hos lantmäteriet eller på stadskontoret eller liknande. På www.villavardet.se kan man registrera sig och få tillgång till dessa uppgifter (pris och överlåtelsedatum iaf).

Mäklaren har väl betett sig lite dumt, men jag tror inte han har brutit några juridiska regler. Kanske etiska när han inte kom tillbaka till er.

beklagar...

5. A
    Medlem · 128 inlägg

asdl2

Medlem

Lustigt nog skriver ni att ni har ett gällande (muntligt) avtal. Att ni fått huset för det priset. Sedan skriver ni att ni sänkt priset, trots att du redan skrivit att ni hade en överenskommelse. ::)

Som redan skrivits så gäller inte ett fastighetsköp bara för man muntligen pratar med mäklaren. Givetvis är det upp till säljaren att sälja till vem han vill! Ofta hör man om folk som bjuder under utrop, prutar, sen vid sista budgivningen när priset tickat upp så vill säljaren hellre sälja till någon annan. Personligen så ville jag skriva köpekontrakt så snabbt som möjligt, något som i mitt fall var en lyckoträff. Sedan är det en annan sak att affären var avklarad år senare. Sätt kråkan på pappret och vela efteråt, inte tvärtom!

Säg inte till mäklaren, det är så dyrt, vi har inte råd (då är du inte lika inressant för mäklaren). Säg istället att det finns pengar (då är du mer intressant för mäklaren). Givetvis ogillar mäklarna alla dessa som velar och backar ur pga att de kan finansiera sitt köp.

Ofta är priset satt med tanke på fastighetens skick, och hittar man inget extra allvarligt så kanske det är dumt att försöka pruta på nåt som säljaren/mäklaren vet och tagit hänsyn till vid prissättningen. Många är prutarna man hört talas om som inte fått sin - drömkåk - Förlorad för några tiotusenlappar. :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.