45 870 läst · 181 svar
46k läst
181 svar
Mäklaren trycker på att vi ska betala för överlåtelsebesiktning
Sida 1 av 13
Hej,
Vi söker råd och tips angående överlåtelsebesiktning i samband med försäljningen av vårt hus.
Vi säljer vårt hus och vi har en köpare som varit här 2 gånger och som vunnit budgivningen. Nu säger mäklaren att vi som säljare ska betala för en överlåtelsebesiktning och hon kan beställa det och sköter det praktiska med besiktningsfirman.
Men behöver vi som säljare verkligen göra en överlåtelsebesiktning om det finns redan en köpare som vunnit budgivningen ?
Jag kan tänka mig att vi gör det om det inkluderar en dolda fel försäkring.
Jag tänker att säljaren har undersökningsplikt och bör beställa och betala för en överlåtelsebesiktning.
Det känns förvirrande att mäklaren trycker på att vi ska betala för det, nu när vi har en köpare som redan vunnit budgivningen.
Vad hade ni gjort? Vad tycker ni om mäklarens åsikt? Tack!
Vi söker råd och tips angående överlåtelsebesiktning i samband med försäljningen av vårt hus.
Vi säljer vårt hus och vi har en köpare som varit här 2 gånger och som vunnit budgivningen. Nu säger mäklaren att vi som säljare ska betala för en överlåtelsebesiktning och hon kan beställa det och sköter det praktiska med besiktningsfirman.
Men behöver vi som säljare verkligen göra en överlåtelsebesiktning om det finns redan en köpare som vunnit budgivningen ?
Jag tänker att säljaren har undersökningsplikt och bör beställa och betala för en överlåtelsebesiktning.
Det känns förvirrande att mäklaren trycker på att vi ska betala för det, nu när vi har en köpare som redan vunnit budgivningen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 143 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 143 inlägg
Det låter helt bakvänt att mäklaren ska hålla i det praktiska. När vi som säljare genomförde besiktning så var det iofs mäklaren som kontaktade Anticimex och beställde, men det var vi som kom överens med Anticimex om tidpunkt och det var vi som var på plats och svarade på frågor, inte mäklaren.R RGöte skrev:Hej,
Nej det behöver säljaren inte göra, vara sig det finns en vinnare av en budgivning eller ej.R RGöte skrev:
Jag har aldrig hört talas om att säljaren besiktigar i det här skedet. Det gör man innan visning så att intressenter har något litet hum om objektet de bjuder på.
Att besiktiga nu som säljare och kanske upptäcka något problem ligger inte i ert intresse
Jag antar att det är det som mäklaren tänker, men då borde hen sagt det för det är enda anledningen jag kan se i nuvarande läge.R RGöte skrev:
Köparen antar jag du menar och det är rätt.R RGöte skrev:
Håller med fullständigtR RGöte skrev:
Jag hade funderat på om jag var intresserad av en dolda fel försäkring eller inte. Om jag var det så hade jag frågat mäklaren om det var det som orsaken?R RGöte skrev:
R RGöte skrev:Hej,
Hej och tack för svaret!Fairlane skrev:Det låter helt bakvänt att mäklaren ska hålla i det praktiska. När vi som säljare genomförde besiktning så var det iofs mäklaren som kontaktade Anticimex och beställde, men det var vi som kom överens med Anticimex om tidpunkt och det var vi som var på plats och svarade på frågor, inte mäklaren.
Nej det behöver säljaren inte göra, vara sig det finns en vinnare av en budgivning eller ej.
Jag har aldrig hört talas om att säljaren besiktigar i det här skedet. Det gör man innan visning så att intressenter har något litet hum om objektet de bjuder på.
Att besiktiga nu som säljare och kanske upptäcka något problem ligger inte i ert intresse
Jag antar att det är det som mäklaren tänker, men då borde hen sagt det för det är enda anledningen jag kan se i nuvarande läge.
Köparen antar jag du menar och det är rätt.
Håller med fullständigt
Jag hade funderat på om jag var intresserad av en dolda fel försäkring eller inte. Om jag var det så hade jag frågat mäklaren om det var det som orsaken?
Det framkommer inte om den av mäklaren valda överlåtelsebesiktningen inkluderar även en dolda fel försäkring. Ska kolla det med henne?
Utan dolda fel förstärkning är väl ingen anledning att göra en överlåtelsebesiktning vid det här skedet, eller hur?
Kanske mäklaren har en saftig rabatt hos besiktningsfirman, som jag inte skulle få annars?
Kan det vara så att besiktningsfirman delar rapporten med köparen och svarar på deras frågor mot en avgift?
Dvs får betalt 2 gånger för samma överlåtelsebesiktning…
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 816 inlägg
Om det inte står något i ert uppdragsavtal med mäklaren (lusläs!) om att ni ska bekosta en överlåtelsebesiktning, så är det bara att säga nej.
Som säljare kan man göra en besiktning INNAN huset läggs ut till försäljning för att lättare kunna sälja huset samt eventuellt teckna "dolda fel"-försäkring.
När ni har kommit så långt i processen som ni har gjort så är det KÖPAREN som bör besikta fastigheten.
Edit:
Om ni nu i detta läge tecknar "dolda fel"-försäkring så ändrar ni förutsättningarna för budgivningen med risk att budgivaren hoppar av.
Funderar på om ni i det läget även kan bli skadeståndsskylldiga.
När ni har kommit så långt i processen som ni har gjort så är det KÖPAREN som bör besikta fastigheten.
Edit:
Om ni nu i detta läge tecknar "dolda fel"-försäkring så ändrar ni förutsättningarna för budgivningen med risk att budgivaren hoppar av.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 816 inlägg
Nej, det är inte så det normalt går till. Nu har spekulanten vunnit budgivningen med förutsättningen att det inte finns någon säljarbesiktning, och då är det det som gäller.R RGöte skrev:
Håller med!Demmpa skrev:Som säljare kan man göra en besiktning INNAN huset läggs ut till försäljning för att lättare kunna sälja huset samt eventuellt teckna "dolda fel"-försäkring.
Edit:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 143 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 143 inlägg
Mäklaren får säkert lite betalt för förmedlingen men det kan knappast röra sig om några stora summor. Mäklaren borde fokusera på att få affären i mål så att de får betalt, inte jaga någon extra tusenlapp.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 143 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 143 inlägg