Byggahus.se

Mäklaren misskött sig?

1. P
    Medlem · 98 inlägg

PatWest

Medlem
    Vi har visning på vårt hus på söndag och har anlitat en mäklare från en av de rikstäckande kedjorna. Idag visade det sig att annonsen i DN av någon anledning inte kommit med! Mäklaren säger att han har lämnat in en beställning och det betvivlar vi inte, men nu står vi ju här med ett hus som inte är annonserat annat än i lokaltidningen och på nätet! Hur skulle ni gå vidare?

2. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Re: Mäklaren misskött sig?

Skjut upp visningen!! Annons i DN är VIKTIGT! Begär annonsering 2 veckor i rad innan visning. Begär också omannonsering i lokaltidningen och på internet.

3. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

Släng in en en till visning eftersom folk kommer komma på söndag. Vissa läser inte pappertidningen.

4. A
    Medlem · 42 inlägg

alis

Medlem

Som blivande fastighetsmäklare så vet jag att tidningsannonser ger väldigt lite ca 80% av alla kommer ifrån hemnet och 10% kommer ifrån bovision och endast 10% kommer från tidningsannonser...alla tidningsannonser är endast till för att mäklarföretagen skall få in nya objekt så det ger inte säljarna så mycket igentligen så jag skulle rekommendera att ha visningen på söndag men självklart så skall ni juh ha tidningsannonsen också men ta den efteråt!

5. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Korrigerar mitt svar och ansluter mig till Fastings åsikt att folk kommer att komma ändå, så ha ordinarie visning, men begär en till efter tidningsannonsering.

Håller inte med om att tidningsannonserna läses av så få. All jag känner som letar hus sitter lördag morgon med både DN och Metro och bläddrar sida för sida. ( Man pratade om det papperslösa samhället också när datorerna kom.... ;) )

6. P
    Medlem · 98 inlägg

PatWest

Medlem

Visst tittar dom flesta på internet, men tänk om just den köparen som skulle kunna lägga mer än alla andra för huset bara tittar i papperstidningen?! Bostadsdelen går ju ut till alla hushåll i Stockholm.

En visning till känns inte så lockande. Man vet ju själv hur tankarna går när ett hus visas om... hmmm, vad är det för fel på det huset...

Nåja, vi får väl hålla tummarna att det går vägen ändå, och mäklaren får nöja sig med ett betydligt lägre arvode än vad vi avtalat om, eftersom marknadsföringsdelen av uppdraget inte utförts!

7. A
    Medlem · 42 inlägg

alis

Medlem

Alla har sina åsikter jag bara förmedlade fakta och hur det igentligen ser ut. Men visst som jag även skrev så skall man ha annonsen i tidningen också!

8. jarlh
    Medlem · 1 333 inlägg

jarlh

Medlem

Kan berätta att vår nuvarande lägenhet av misstag råkades utannonseras en enda gång i tidningen. Mäklaren hann inte dra in annonsen då vi backade ur husköp pga fukt. Han lyckades dock ändra från visningstid till "ring för info", och nu har han en rejäl lista på intressenter som ringt och anmält intresse för visning. (Utan att lägenheten varit på Hemnet o.dyl.)

Så tidningen är intressant. Framför allt lite äldre människor har inte Internet-vana och besöker inte Hemnet. Så kanske det beror lite på objekt hur viktigt det är med tidning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.