Byggahus.se

Mäklare vill vi skall reservera vår lägenhet åt köpare

1. D
    Medlem Nivå 6
    Det vet jag inte men gissar att mäklaren nog mer prioriterar den kund som ger mer betalt.
    Säg att mäklaren har två objekt samtidigt från två olika kunder en med och en utan. De ligger ute samtidigt då kan jag tänka mig mäklaren prioriterar prestationkompensations kundens objekt först när det gäller svara och hålla kontakt med köpare. Sedan har ju även mäklare även folk som hör av sig om intresse och där kan jag även tänka mig om det finns två objekt mäklaren har hand om och en köpare den vet om skulle vara intresserad först visar den som ger mest. (min gissning)

2. K
    Medlem · Nivå 9
    För att den typ av affär som TS erbjudits ska vara intressant förutsätts att:
    - budet som lämnats är förmånligt, dvs förväntat slutpris eller mer
    - det "villkorspris" som köparen har på sin lägenhet är rimligt
    Nu finns det ju dock rätt många möjligheter för köparen att inte sälja sin lägenhet om han ångrat sig,
    Villkoret är ju att han har sålt, så även om det finns bud kan han bara låta bli att skriva på.
    I princip är det ju ett 30 dagars öppet köp, kanske mer transparent att formulera det så.
    Precis som man låter bli att lägga in villkor i besiktningsklausuler, då det blir en öppning för en svårbedömd tvist.
    Men en köpare som vill ha ett sådant villkor måste ju komma med något bra till bordet.

Fråga: är det samma mäklare som hanterar båda försäljningar?

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Självklart bör man i första hand välja en annan köpare. Men är detta det bästa man får, så kan man ju ha lite perspektiv på det. Oftast går det bra.

Detta gäller en bostadsrätt, där har man ändå alltid en villkorsklausul om att köparen skall beviljas medlemskap. En köpare som ångrar sig kan använda den klausulen. Man kan ”straffa sig från medlemskap. Gör du klart för styrelsen att du inte tänker flytta in och dessutom framstår som en oönskad person, så kommer föreningen att neka medlemskap.