29 388 läst · 177 svar
29k läst
177 svar
Mäklare vill inte ha besiktning i "högtryckskommuner"
Jodå, det finns. Troligen en hel del. Men marken är så dyr så det blir nog inga fynd.D daVinci skrev:
Annars finns ju ett tips, Anders, tjacka en riva så kan du bränna in till krogen på 5 minuter, det är liiite mer jobb än att renovera en lägenhet dock. Finns nog möjligheter att besiktiga innan bud då det väl vart tillsalu i typ 15 år... https://www.svd.se/krakslottets-hemlighet
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Helvete, bättre betalt vara bankir för 
Ica-handlare är den nya bankiren
Ica-handlare är den nya bankiren
Redigerat:
Ja, den där fastigheten borde banne mig Lidingö kommun tvångsförvalta och rusta upp. Den är ju unik.J JohanLun skrev:Jodå, det finns. Troligen en hel del. Men marken är så dyr så det blir nog inga fynd.
Annars finns ju ett tips, Anders, tjacka en riva så kan du bränna in till krogen på 5 minuter, det är liiite mer jobb än att renovera en lägenhet dock. Finns nog möjligheter att besiktiga innan bud då det väl vart tillsalu i typ 15 år... [länk]
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-nartuna-norrtalje-kommun-nartunavagen-407-17025464J JohanLun skrev:
Här finns en i Stockholm. Från 1936 förvisso. 890 kSEK. Men kan naturligtvis stiga lite i någon budgivning.
Men för de som vill ha byggnader som är byggda för 80-90 år sedan så är det väl ett bra tillfälle att slå till. Stor tomt var det också.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Sedan när är Norrtälje StockholmD daVinci skrev:
Den har redan gått upp ca 50% från utgångspriset! Rena lockpriset alltså...D daVinci skrev:
Hej,
Nu har vi blivit med hus och Köparbesiktning/besiktningsklausul blev inget problem. Mäklaren tog själv upp det när vi tog fram ett preliminärt kontrakt. Det är en besiktningsklausul utan "belopp", vi kan således avbryta köpet om vi vill efter besiktning. Det var svårt att få tag på en besiktningsman som känns bra (hur vet man det ?
) med så här kort varsel. Men på onsdag så skall det besiktigas av oss som köpare, en besiktning är redan gjort för säljaren. Huset behöver omfattande renovering för att nå modern standard så jag ser besiktningen framförallt som ett sätt för mig att förstå och lära känna mitt hus, sekundärt en utväg för att hoppa av köpet om något väldigt oroväckande skulle uppdagas (som missats på först besiktningen och som inte förväntas av husets ålder).
Så snart kommer det en renoveringstråd
Tack för all hjälp !
Hälsningar Viktor J
Nu har vi blivit med hus och Köparbesiktning/besiktningsklausul blev inget problem. Mäklaren tog själv upp det när vi tog fram ett preliminärt kontrakt. Det är en besiktningsklausul utan "belopp", vi kan således avbryta köpet om vi vill efter besiktning. Det var svårt att få tag på en besiktningsman som känns bra (hur vet man det ?
Tack för all hjälp !
Hälsningar Viktor J
Viktor.J skrev:
Hej,
Nu har vi blivit med hus och Köparbesiktning/besiktningsklausul blev inget problem. Mäklaren tog själv upp det när vi tog fram ett preliminärt kontrakt. Det är en besiktningsklausul utan "belopp", vi kan således avbryta köpet om vi vill efter besiktning. Det var svårt att få tag på en besiktningsman som känns bra (hur vet man det ?) med så här kort varsel. Men på onsdag så skall det besiktigas av oss som köpare, en besiktning är redan gjort för säljaren. Huset behöver omfattande renovering för att nå modern standard så jag ser besiktningen framförallt som ett sätt för mig att förstå och lära känna mitt hus, sekundärt en utväg för att hoppa av köpet om något väldigt oroväckande skulle uppdagas (som missats på först besiktningen och som inte förväntas av husets ålder).
Tack för all hjälp !
Hälsningar Viktor J
GRATTIS! (trots våra skiljaktigheter)
Som sagt. Det är mer standard än undantag att man vill a en besiktningsklausul. Det är ju en säkerhet för mäklaren med.
Kan tipsa om min besiktningsman:
https://eklundeklund.se/
Marko
Kolla om han har tid. Det var en väldigt bra genomgång.
Att det finns fält och skog säger jag inte emot, men finns det några ödegårdar? De hus man ser vid de där fälten och skogarna är populära och kostar några miljoner.Appendix skrev:
Oooo ja. Det är många mysko ägare här ute på landet. Men de duy ser från vägen är det ju nån som letat upp ägaren för länge sen till och köpt.B b8q skrev:
Däremot off the beaten path....
Liknande trådar
-
Hjälp! Köpt min första villa och får inte upp temperaturen!
Värmepumpar -
Sensibo Sky vill inte ansluta till WiFi
Värmepumpar -
Banken vill inte skriva lånepapper förrän dagen innan kontraktsskrivning med mäklaren?
Juridik -
Säljaren vill inte ha överlåtelsebesiktning, mäklaren verkar hålla med.
Köpa & Sälja hus -
Mäklare vill inte att man gör en köpbesiktning
Köpa & Sälja hus