Byggahus.se
Lägenhet såldes för 2,31 miljoner kronor men hade utgångspris på 1,69 miljoner kronor - ett lockpris menar Fastighetsmäklarinspektionen.

Du kan läsa artikeln här: Mäklare varnas för lockpris
Det här borde ju gälla för i stort sett vartenda hus som sålts på Öland de senaste 18 månaderna. Uppgångar på 100-150% från "utgångspris" verkar inte ens få folk att höja på ögonbrynen längre.

Helt rätt att mäklare bör börja ta ansvar över sin prissättning, sen är det ju inte så svårt att i vårat digitala samhälle att själv kolla upp vad saker är värda.
I min kommun söder om Stockholm så skulle inte detta vara ett lockpris då dom mäklarna vi har sätter mycket värre priser än denna mäklare, vi pratar miljoner.

Beroende på vart man bor så kan jag förstå att vissa utgångspriser ter sig konstiga. I storstäder där många likvärdiga objekt sålts de senaste månaderna bör det ju vara enkelt att träffa rätt med utgångspriset. Ute på landet kan det vara svårare.

Jag som nyligen sålt ett hus på landet för att flytta tillbaka till storstan har två exempel.

1). Huset jag sålde: då inget hus sålts i området sedan jag köpte huset två år tidigare så tänkte både vi och mäklaren att vi har tur om bostaden ökat med 10% i värde. När jag köpte huset var intresset svalt och det var bara jag som lade ett bud av de 4 som kikade på huset. Jag la ett bud under utgångspriset som accepterades. Med detta i åtanke och svalt intresse sist så hade jag accepterat en förlust vid försäljning och sålt för utgångspris (10% mer än vad jag köpte det för) innan visning med glädje. Inga sådana bud kom. Men intresset var galet vid visningen och huset såldes till slut för 60% över utgångspriset. Mäklaren skakade bara på huvudet och undrade vad som hände.

2). Ett populärt område i Huddinge. Det finns ca 80-100 radhus i området och det säljs 1-2 stycken i månaden. Det bör såvida vara väldigt enkelt att sätta ett utgångspris som inte ska uppfattas som lockpris. Men varenda mäklare lägger samma utgångspris +- 100 000:-. Men varje objekt ökar med ca 1 miljon i budgivningen vilket motsvarar ca 25-30%. Här tycker jag att varenda bostads utgångspris är ett lockpris då absolut ingen bostad har sålts i prisintervallet som utgångspriset ligger i de senaste åren.