Byggahus.se

Mäklare som gör reklam på vårt hus!

1. N
    Medlem · 6 inlägg

Naz

Medlem
    Hej alla

Vi har köpt ett hus och lagt handpenning. När vi för några dagar sen var vid huset (som vi ej ännu fått tillgång till) så hälsade vi på kommande grannar. Dom nämnde då att mäklaren gått ut med reklamblad om att dom sålt detta hus för sååå mycket bla bla bla. Är detta juridiskt rätt?
    Vi har inte gett mäklaren klartecken för detta !

Någon kunnig som kan svara?

MVH
    Naz & PatrikJ

2. N
    Medlem · 6 inlägg

Naz

Medlem

Re: Mäklare som gör reklam på vårt hus!

Jo, men denna mäklare har satt ut slutpriset.

I avtalet står inget sånt.

3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 952 inlägg

yonna

Medlem

Slutpriset kan man ju lätt få tag i - offentlighetsprincipen. Eftersom vi alla numera har tillgång till internet är det allmänt känt vad hus säljs för. Inte snyggt av mäklaren - men förmodligen inte något du kan göra något åt.

4. N
    Medlem · 129 inlägg

NilssonC

Medlem

Inte heller jag tror inte det är olagligt att göra det. På löpet till Aftonbladet för ett par dagar sedan stod det att det i tidningen fanns en lista med köpare, säljare och köpeskilling det senaste året (eller vad det nu var). Och om Aftonbladet kan publicera något sådant borde nog även en mäklare kunna gå ut med samma information. (Om nu inte också Aftonbladet publicerar något som är juridiskt felaktigt).

Om det däremot är lämpligt eller omoraliskt att en mäklare går ut med priset utan att fråga köpare och säljare kan naturligtvis diskuteras.

5. JanneT5
    Medlem · 313 inlägg

JanneT5

Medlem

hehe vårt hus satt på banken som sålt i över fem månader.
    Klassiskt att man tittade på sitt eget hus varje gång man stog i kön till bankomaten.
    Denna typ av företelelse verkar vara mycket vanlig för att få en bild av att det e bra fart på köpandet och säljandet.

6. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Vanligt otyg, som går i gränslinjen med mäklarens s.k god sed.
    Oavsett vilket skulle jag kräva betalning om mitt hus användes i reklamsyfte, hör med någon reklambyrå vad man brukar få betala till en fastighetsägare om foto används, alt dra av på mäklarens arvode.

7. N
    Medlem · 6 inlägg

Naz

Medlem

Hej
    Tack för alla svar, jag har pratat med min jurist och även med Mäklarsamfundet!
    Visst att priset är en offentlig handling men mäklaren har inte rätt att marknadsföra sig genom vårt hus utan vårt tillstånd! Egentligen har hon inte ens rätt att ha vårt hus på sin hemsida som sålda objekt!

Min kontakt på Mäklarsamfundet skulle återkomma om hur de skulle vilja gå vidare med detta, så vi avvaktar lite.

Egentligen hade jag inte brytt mig om det här om hon hade varit ärlig och skött sitt jobb bra för övrigt, men eftersom hon var usel så skulle det vara bra med en prick från samfundet.
    Naz

8. A
    Medlem · Blekinge · 8 940 inlägg

andersmc

Medlem

När du får din lagfart så annonseras det ut i tidningen - fastighetsbeteckning, vem som sålt, vem som köpt och vad de betalt. Så detta att köpa fastighet är så offentligt det kan bli.

9. yonna
    Medlem · Österlen · 6 952 inlägg

yonna

Medlem

Jag tvivlar på att din jurist kan köra ärendet med framgång ... Sydsvenskan har, tex, varje vecka bild på skånestädernas dyrast sålda hus jämte taxvärde. Säljar- resp köparnamn är dock inte med.

10. N
    Medlem · 129 inlägg

NilssonC

Medlem

Kanske är det så att det är skillnad mellan att en journalist går ut med ”samhällsinformation” (?) om sålda objekt i tidningar och att en mäklare använder ett specifikt objekt i reklamsyfte?

Nu säger jag själv emot mitt tidigare inlägg i tråden… så nu bör jag nog inte skriva något mer... :-[

11. A
    Byggveteran · Trollhättan , Västra Götaland · 1 952 inlägg

anaitis

Byggveteran

Bara en liten tanke:
    Det är kanske inte DITT hus ännu.
    Har du bara lagt handpenning så är inte köpet genomfört.
    En liten petitess - jag vet.

12. D
    Medlem · 12 inlägg

Decoria

Medlem

Vi fick skriva på ett papper att vi godkände att mäklaren fick skicka ut reklam att han sålt vår villa till grannarna.

13. M
    Medlem · 30 inlägg

MrMaple

Medlem

Håller helt med TN-funkis! Det handlar inte längre om offentliga handlingar, dom har använt köpet i sin marknadsföring vilket är en helt annan sak.

Å grisigt är det också...

14. B
    Medlem · 5 830 inlägg

Visserligen ett stickspår, men apropå vad Inger P berättar om fastighetsdata: Dessa uppgifter är nu för tiden till salu från Metria. Dagspressen abonnerar på valfria kommuner. Förr i världen köpte tidningarna samma data genom att betala flitpeng till någon av de anställda på tingets inskrivning.

Mäklarna är sannolikt också storkunder hos Metria. På den gamla goda tiden - så sent som för ett par decennier sedan - brukade fastighetsmånglarna parkera sig i tingsrättens besöksrum någon gång i månaden. De ville kartlägga konkurrenternas marknadsandel...

15. H
    Moderator · Stockholm · 43 234 inlägg

hempularen

Moderator

Den här typen av anonsering är ju oerhört vanlig, utformningen skiljer sig lite mellan mäklare, ofta anges bara att budgivning höjde utropspriset väsentligt eller liknande.

Som påpekades i ett inlägg högre upp: Du äger ännu inte huset, den som kan ha anledning att ha synpunkter på mäklaren är säljaren. Och det kan mycket väl vara så att säljaren och mäklaren har kommit övverens om detta. Mäklaren har ett avtal med säljaren om hur försäljningen skall gå till, i det kan det mycket väl finnas en paragraf om att mäöklarne har rätt att använda försäljningen i sin marknadsföring.

Och även utan avtal så tvivlar jag på att mäklaren gjort något juridiskt fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.