Byggahus.se

Mäklare som försöker "smyga emellan"?

1. T
    Medlem · 52 inlägg

TVR

Medlem
    Han kan ju avsäga sig det uppdraget.

2. T
    Medlem · 52 inlägg

TVR

Medlem
    Funkar kanske på en mindre ort i Sverige, men knappast i de större städerna.

• Laddar…
  3. Magnus Filip
    Medlem · 302 inlägg
    Min kusin köpte en villa på annons på Blocket. En gammal snål gubbe sålde. De gjorde upp på banken och sedan sökte de lagfart. Villan ligger i Göteborg.
    Fungerade bra!

• Laddar…
  4. P
    Medlem · 1 inlägg

Peter i Gbg

Medlem
    Tyvärr är det mäklarens makt att välja vad budet blir och vem som köper. Jag kunde ha valt bort den köpare som mäklaren föreslog vid bud före visning. Det som var droppen var att jag fick betala för en ny garderob 4Kkr till köparen som skulle betalas vid köptillfället. :surprised:

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Stockholm · 43 233 inlägg

hempularen

Moderator
    Nej, inte om uppdraget kommit in till firman, då agerar han illojalt mot firman. Om han får nys om objektet helt oberoende av firman, då kan det bli en normal privataffär.

• Laddar…
  6. U
    Medlem · 159 inlägg

Unikt namn

Medlem
    Säga upp sig på mäklarfirman menar du?

7. T
    Medlem · 52 inlägg

TVR

Medlem
    Näe det gör jag inte....
    Lite svårt att veta om du försöker vara rolig eller om du bara är korkad, jag kan ge dig ett exempel på innebörden avsäga sig ett uppdrag.
    Tänk en taxichaufför som åtar sig en körning, när han kommer till kunden så känner hen att det av någon anledning inte känns rätt (anledningen är i detta exempel oväsentlig) att köra kunden, hen avsäger sig uppdraget att köra kunden och t.ex. ber en kollega köra istället alternativt ber kunden ringa en ny taxi.

8. T
    Medlem · 52 inlägg

TVR

Medlem
    Spelar ingen roll eftersom ett uppdrag inte "kommer in" till firman utan det kommer in till den enskilde mäklaren som jobbar/är anställd på firma.

Som uppdragsgivare kan man aldrig anlita eller skriva ett avtal med ett mäklarföretag utan endast med den enskilde mäklaren.

Det är aldrig ett mäklarföretag som är ansvarig för ett uppdrag (oavsett uppdragets omfattning) utan alltid den enskilde mäklaren

9. U
    Medlem · 159 inlägg

Unikt namn

Medlem
    Svårt att avgöra om du har otur när du tänker eller bara trollar.

10. T
    Medlem · 52 inlägg

TVR

Medlem
    Inga problem med mitt tänk, förklara gärna varför mäklaren skulle säga upp sig?

Jag skrev ju att han kan "avsäga sig UPPDRAGET" inte "han kan säga upp sig från mäklarfirman" tyckte du det var otydligt?

• Laddar…
  11. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 499 inlägg

Fairlane

Medlem
    Var det nyligen eller längre bak i tiden?
    Jag har en känsla av att det var vanligare förr. Det beror också lite på vilken bank också. Jag misstänker att Swedbank kommer peka på Fastighetsbyrån, Länsförsäkringar på sin mäklare etc.
    Numera har ju storbankernas avvecklat en stor del av sina kontor och vill inte hålla på med sådana saker.

12. E
    Medlem · Värmland · 22 inlägg

EvertL

Medlem
    På vilket vis skulle en sådan här affär fungera annorlunda i storstad jmf. med mindre ort?

13. T
    Medlem · 52 inlägg

TVR

Medlem
    När jag skrev "funkar kanske på mindre ort" tänker jag på städer/orter med kanske bara ett bankkontor (av varje bank) och att det där kan finnas långvariga relationer över flera generationer till just den banken som är behjälpliga med skrivuppdrag/pappersarbete.

I storstäderna verkar det vara raka motsatsen, man har inte öppet alla dagar i veckan, alternativt begränsade öppettider, man tar bort kontanthanteringen (sen länge tillbaka), man styr bort kundtrafiken från kontoren så mycket man kan till internet osv.
    Ska man sen ta sitt bolån i t.ex. SBAB, Skandiabanken, ICA Banken Nordnet etc. så finns det inte ens ett fysiskt kontor att gå till, ännu mindre få dem att hjälpa till med "pappersarbetet"

14. E
    Medlem · Värmland · 22 inlägg

EvertL

Medlem
    Nja, det du beskriver gäller nog både "stad som land". Tråkigt enl. mig.
    Men fortfarande finns ju bankkontor, där man kan gå in personligen och be att få prata med bankkamrer, eller motsvarande.
    Så gjorde vi, när jag sålde mitt hus till min arbetskamrat (ja, det var länge sedan, ca 40 år, ooops vad tiden går!)
    Men nog borde det gå fortfarande att göra på det viset?
    Kuriosa: Vi gick till "var sin" bank. "Min" bank begärde 1/10 av vad "hans" bank begärde för uppdraget.
    Som jag minns det löste "min" bankkamrer hela affären på ca 1 timme.

15. M
    Renoveringsnovis · 179 inlägg

Mortsken

Renoveringsnovis
    Varför skulle inte det fungera?
    Köpte vårt hus ungefär så för ett år sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.