Byggahus.se

Mäklare med på besiktningen?

1. C
    Medlem Nivå 4
    Hej,

phu så har bläcket på mitt köpekontrakt just torkat. Det blev ett litet fint radhus i området tillslut iallafall efter en (denna gång) odramatisk, kort budgivning.

(Okej, till saken!)

Köpekontraktet innehåller en väldigt köpvänlig skrivning kring besiktningen och möjlig full återgång av köpet. Jag har bokat en besiktningsman och dag. Nu är det så att mäklaren hänger efter mig som en igel och undrar om när jag har bokat. Hon vill vara med vid besiktningen. Det sa hon igår att hon skulle vara. Que?

Jag vill inte ha med henne hängandes runt. Hon pratar dessutom ideligen och berättar hur fin och bra allting är. Jag har väl ingen anledning att ha med henne runt för en tjänst som jag bekostar?

Vad är normalt här?

// C

2. O
    Medlem Nivå 1
    Nej, det finns ingen anledning att hon ska vara med. Gör besiktningen utan henne, i lugn och ro.

3. A
    Medlem Nivå 6
    Grattis!,
    Tyvärr har du inte tillgång till huset ännu, så någon måste låsa upp och vara med som ansvarig för fastigheten.

Om säljaren kommit överens med mäklaren att hon ska vara med, är det nog svårt att undvika, kan nog tänka mig att säljaren/mäklaren vill vara med för att få förstahandsinfo av bes.mannen om denne hittar något.

Det gäller att hoppas att besiktningsmannen har curage och inte påverkas otillbörligt av något/någon.

mvh/Mattias

4. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Någon måste förvisso låsa upp, säljaren eller mäklaren. Och en viss förståelse för att säljaren inte vill lämna sitt hus med ägodelar i helt utan uppsikt kan man ha. Men det betyder inte att mäklaren skall förlja med runt. Prata med besiktningsmannen om detta innan och be mäklaren vänta i köket eller i sin bil.

Det bästa vore om säljaren var närvarande. Vi har köpt och sålt ett antal hus och det är värdefullt att säljaren finns till hands men inte följer med runt i huset utan väntar i köket. Besiktningsmannen kan då efter besiktningen komplettera med frågor om husets skick, renovering, ålder mm.

5. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Våran mäklare var med på besiktningen. Inget som jag tänkte på då och har inte haft anledning att tänka på det. Hon höll sig tyst i bakgrunden utan att yppa ett ord. Skulle hon ha pratat med besiktningmannen och försökt lägga rökridåer så skulle nog jag kört ut henne direkt.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Försök i första hand säkerställa att säljaren är närvarande vid besiktningen. Du kan troligen inte hindra mäklaren från att vara med.

Jag blir lite misstänksam när du skriver att mäklaren är så angelägen om att boka in det i sin kalender. Det skulle kunna betyda att det finns något som hon är rädd skall hittas, och vill vara med för att kunna styra vad säljaren säger. När vi köpte hus så satt mäklaren i köket med säljaren under besiktningen.

Senare efter att vi tog över så hittade vi ett par saker som besiktningsmannen missade. Det fanns bla. en väldigt rostig rörkoppling på inkommande vattenledning, ser ut som den läcker vilket den inte gör (nu). Den var dold inne i ett skåp i källaren som säljaren strategiskt hade staplat upp en massa bråte runt, allt annat var väldigt prydligt. Det kändes så småaktigt när vi hittade det. Det fanns ytterligare några aktivt väl dolda saker som missades. Röret har vi fortfarande inte bytt efter snart 10 år, men nu snart skall det åtgärdas.

När besiktningsmannen skall dit så kolla att det finns stege på plats, eller om det går att komma åt taket på annat sätt. När vi skulle besiktiga huset så hade säljaren ingen stege, och verkade tycka att det vore onaturligt att äga en stege. När vi senare besökte huset några veckor innan inflyttning så fanns det plötsligt en stege som troligen bara hade flyttats över till grannen den dagen vi skulle besiktiga.

7. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Dte kan ju vara så att säljaren tycker det är "obekvämt" att vara med på en besiktning. Saker man gjort och är stolt över ifrågasätts ibland ganska så bryskt av besktningsmän. En mäklare kan säkert ha lovat ordna detta (istället för att pruta på arvodet) för att få sälja huset.

Försök att vara med själva på besiktningen, och försök att hitta en besiktningsman som andra rekommenderar.

8. C
    Medlem Nivå 4
    Säljaren kommer att vara med vid besiktningen. Han har svarat ja på att han har en stege. Jag får se om mäklaren (eg en hjälp-mäklare till ansvarig mäklare) är fortsatt på.

Jag funderar på en annan sak. Ska man redan nu boka in ett möte, efter besiktning - före satt datum i avtalet?
    Inte för jag vet vad som kommer att uppstå, men det är ju bara några dagar sedan. Hur har ni gjort?

//C

9. Linnéa M
    Medlem Nivå 1
    Varför är ni så negativa till att mäklaren och säljaren är med vid besiktning? När vi köpte och sålde i hus i våras var både säljaren (i det ena fallet vi själva) och mäklarna med vid besiktningen, och jag tyckte det var väldigt bra. Våra respektive besiktningsmän uttryckte dessutom en önskan om att säljarna skulle delta i besiktningen för att kunna svara på frågor.

I vårt fall undertecknades dock inget köpekontrakt förrän efter besiktningen, kanske har det med det att göra.

Lycka till med besiktningen och med husköpet!

10. B
    Medlem Nivå 3
    Jag anar uglor i mossen eftersom mäklaren är så angelägen! Men berätta detta för besiktningsmannen och be honom att vara extra noggrann.

11. M
    Medlem Nivå 5
    Ev så vill mäklaren bar vara med för att lära sig.

Vår mäklare var inte med vid besiktning aldrig snack om det o för övrigt så tror jag inte han hade tid.

12. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Njae det är inte helt ovanligt att mäklaren är med vid besiktningen men håller med övriga om att det är mer önskvärt att säljaren skall finnas tillhands.

I ert fall är det svårt att säga varför mäklaren vill vara med men har svårt att se att det har med skälet att lära sig. Jag som yrkesman hade reagerat tveksamt om magkänslan säger att mäklaren är så aktiv med att de vill vara med på besiktningen.

Håller med Linnea men har ett varningens finger att höja. Se till att besiktningsmannen får utföra besiktningen ifred och sedan kan återkomma till säljaren för att syna papper och få ställa frågor. Min erfarenhet från otroligt många besiktningar är att det ändå blir en indirekt påverkan av att ha ägaren till huset flåsandes i nacken.

Dessutom se till att verkligen lita på magkänslan och ligg på så allting blir noga undersökt. Välj en bra besiktningsman och jag tycker att i denna affär som oftast är den största man gör som privatperson bör man fundera på en jordabalksundersökning istället för en vanlig överlåtelsebesiktning. En vanlig överlåtelsebesiktning har visat sig inte vara fullt tillräcklig för att uppfylla en köpares undersökningsplikt. Enn jordabalksundersökning kostar iofs lite mer men är mycket närmare att uppfylla hela undersökningsplikten även om det tom i dessa fall kan tillkomma.

Se till att det noga noteras eventuella utfästelser från säljarens sida eller eventuella brister som påpekas från säljaren som därmed är friskrivna framtida fel. Glöm inte heller att det är köparens skyldighet att undersöka även om det står saker ivägen såsom möbler, prylar, om taket är översnöat har det tolkats till köparens skyldighet att tillse att besiktning ändå går att genomföra. Skotta fram ev inspektionsluckor etc etc.

Lycka till

MVH Lorant Stenberg

13. T
    Medlem Nivå 1
    Tråden är från 2007, mest troligt så är besiktningen redan avklarad :)

14. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Även om tråden är gammal så är det säkert någon som har nytta av den.