Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Mäklare marknadsförde lägenhet som friliggande hus

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 177 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. L
    Medlem · 398 inlägg
    Hur svårt ska det vara att göra rätt?

3. Utsättaren
    Medlem · Skåne · 286 inlägg

Utsättaren

Medlem
    Sen är det många som tror att en lägenhet är en bostad i ett flerfamiljshus.
    En bostad i en vanlig villa räknas också som lägenhet.

4. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 16 689 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Nu har jag inte forskat i detaljerna kring detta, vet inget om objektet och varnas mäklaren så har den antagligen begått fel. Dock förstår jag inte riktigt artikeln. I artikeln antyds att ett friliggande hus, en villa, inte skulle kunna upplåtas med bostadsrätt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot from 2021-11-19 14-08-07.png

Varför skulle det som beskrivs ovan nödvändigtvis vara fel? Det framstår som om Elina menar att en friliggande villa inte skulle kunna upplåtas med bostadsrätt, så artikeln blir lite svårförstådd.

Här är en "definition" av en "bostadsrätt".

https://www.nordr.se/att-kopa-ett-n...inspiration/vad-ar-egentligen-en-bostadsratt/

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot from 2021-11-19 14-13-28.png

5. blackarrow
    Elektroniktokig · 4 927 inlägg
    Och det blir inte mycket tydligare om man läser FMIs dom heller.

Är det en lägenhet eller är det ett eget hus med 4 rum med upplåtelseform bostadsrätt?
    Det kanske är bosajternas filtrering som inte beskriver boendet tillräckligt bra?

Det förekommer ibland föreningar med parhus och något enstaka "ensamt hus" sist på gatan. Ganska trevligt och "bekvämt".

https://fmi.se/anmalan-tillsyn/tillsynsbeslut-och-praxis/sok-beslut/beslut/?id=21-0661

6. M
    Medlem · 30 inlägg

MiaFiaLotta

Medlem
    Vet om åtminstone ett område med helt från varandra tvåvånings fristående hus med egna tomter, garage och uppfarter som är upplåtna som bostadsrätter.

7. Henningelvis
    Renoverare · Uppsala · 989 inlägg

Henningelvis

Renoverare
    Jag också. Jag bor i ett sådant hus.

8. Nissens
    Husägare · Göteborg · 7 432 inlägg

Nissens

Husägare
    Menar ni att ett friliggande hus inte skulle kunna vara en bostadsrätt?
    Det låter minst sagt konstigt. Självklart kan en friliggande villa eller radhus vara upplåten med bostadsrätt.

9. P
    Medlem · 29 inlägg

Peonies

Medlem
    ”Bostadsrätt” talar bara om vilken upplåtelseform det handlar om. Hus/villa/radhus/friliggande antyder snarare bostadens fysiska karaktär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.