Byggahus.se

Mäklare får erinran efter att ha flirtat med köpare

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 523 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 911 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Det var taskigt, om man ger komplimanger 2 ggr, blir man av med jobbet/licensen då?

3. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 8 237 inlägg

AndersMalmgren

Renoverare
    Sambon jobbar som optiker och får ibland förslag från kunder :) Det är iof det omvända där kunden raggar.

Ser inget problem om det sköts snyggt åt båda hållen?

4. P
    Husägare · 2 664 inlägg

Pin

Husägare
    Oroa dig inte Anders, både din sambo och jag sköter det snyggt ;):p:rofl:

5. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 8 237 inlägg

AndersMalmgren

Renoverare
    Haha, skönt höra :)

• Laddar…
  6. L
    Medlem · Norrbotten · 2 084 inlägg

Lutte

Medlem
    Den potentiella köparen verkade vara en lättkränkt typ, kan visserligen förstå att det kan finnas olämpligt att bli raggad på om man har partner och att det framgår tydligt! Men herregud anmälaren kan inte leva ett lätt liv!

7. P
    Husägare · 2 664 inlägg

Pin

Husägare
    Först måste man skriftligen anhålla och hos den andra parten att få flirta och göra sexuella närmanden. Först därefter kan man gå vidare. Problemet är att redan en sådan ansökan kan uppfattas kränkande. Blir moment 22.

I praktiken är det ett samspel mellan människor. Borde inte vara så svårt att närma sig någon på ett acceptabelt sätt, och även att avvisa någon vänligt men bestämt.

8. Niclas Gustafsson
    Medlem · 69 inlägg
    Men herregu vad är det som är så svårt att begripa? Man raggar inte på en klient punkt. Det är lika motbjudande om det är bilmeken som undrar om ”lilla stumpan vill lära sig att växla. Höhö!” Eller en mäklare som fortsätter att höra av sig med inviter. Har man en het klient så får man antingen a) inte ragga eller b) ge fan i att ragga! Om inte det rent humana resonemanget biter så skadas ju yrket och hindrar potentiella kunder från att våga ta kontakt med hela branschen. Många kvinnor som inte vågar ta bilen till verkstan ensamma, fortfarande!! 2021!

”men öööh. Vem ska man ragga på dååå?” - har du inte klurat ut det än så är det kanske lika bra att inte ragga alls med risk för att föra genpoolen vidare…

9. Karlia
    Medlem · 2 025 inlägg

Karlia

Medlem
    Jag kan inte heller tycka att det här var så allvarligt men professionellt beteende.. Jobbar du som bartender kanske det ingår att flirta, som mäklare nej.

Själv jobbar jag inom vården, flörta med en patient i beroendesituation, nej, aldrig. Viktigt att kunna se beroendesituation och att skilja på privat- och yrkesliv.

10. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Det var en djäkla överreaktion av den före detta kunden. Har hon inget liv alls?

Staffans

11. O
    Renoverare · Skåne · 139 inlägg

olomar

Renoverare
    Var kan jag anmäla kunder som flirtar med mig, som skickar sms med en massa hjärtemoijs, som vill att jag ska ligga med deras fruar mm.
    Kunden hade väl bara kunnat svara att hon inte var intresserad och sen hade det varit ur världen...

12. D
    Medlem · 55 inlägg

Dixies

Medlem
    Då kan hon se klart på saken.:rofl:

13. Karlia
    Medlem · 2 025 inlägg

Karlia

Medlem
    Kunder har inte riktigt samma krav på sig vad gäller professionellt beteende.. Dem kan du inte gärna anmäla till mäklarförbundet som hade ställt upp regler för beteende. Möjligtvis kan du anmäla till polisen om du känner dig väldigt utsatt/det är grovt.

Patienters eventuella närmanden anser jag ingår i min professionalitet att kunna handskas med. Dementa har ex inte samma gränser som friska har, oftast går det bra ändå att säga ifrån. Många gånger tänker jag på att ha ryggen fri, psykiskt sjuka kan det vara svårt att säga ifrån till.

14. H
    Moderator · Stockholm · 43 662 inlägg

hempularen

Moderator
    Strikt formellt har mäklaren gjort fel. Och därmed kunde nog inte mäklarinspektionen göra annat än att varna när anmälan kom in. Och gäller det verkligen bara detta sms så tycker jag det är en kraftig överreaktion att anmäla.
    Men det kan ju vara så att detta var det enda objektiva beviset. Mäklaren kanske hade sagt mer, eller betett sig olämpligt redan vid den icke genomförda affären

Anmälaren var kanske redan väldigt trött på ”snuskgubben” och så kommer meddelandet som sista droppen.

15. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 550 inlägg

useless

Lök.
    Tänk om mäklaren har samma telefon i tjänsten och privat? Har man fastställt att flörten var under arbetstid och inte på någon rast?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.