Byggahus.se

mäklare eller ej vid kontrakt

1. M
    Medlem · 323 inlägg

Mady

Medlem
    Vi var på väg att lämna huset till försäljning när en fick nys om det, kom och tittade och ville köpa. Grejen är nu den, skall vi själva skriva kontrakt, avtal osv eller är det värt att betala mäklare för den tjänsten. Om, varför? Hjälp, svar önskas fort.

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 003 inlägg

Immobil

Medlem

Re: mäklare eller ej vid kontrakt

Ni kan även kontakta er bank. vissa banker har egna jurister som kan hjälpa till med detta. Kolla först vad de ska ha för denna tjänst och jämför med vad en mäklare tar. Normalpriset i Blekinge ligger på c:a 5 000:- och det kan jag tycka att det är värt.

3. M
    Medlem · 323 inlägg

Mady

Medlem

lite trög är jag men... funkar det inte med vanlig bankman? Måste det vara en jurist? Varför?

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 003 inlägg

Immobil

Medlem

Om du vänder dig till en erfaren mäklare eller jurist så vet han vad som är viktigt att ta med i kontraktet. Framför allt mäklaren, som dagligen har detta som arbete. Det gäller ju att förebygga framtida problem.

5. F
    Medlem · 823 inlägg

De flesta mäklaren är bra på en sak och det är att sälja objektet.

Mäklarens främsta uppgift är alltså att marknadsföra objektet så att säljaren får åtminstone en seriös spekulant som löper hela linan ut och slutligen tecknar avtal och därmed köper objektet till en för säljaren acceptabel köpeskilling.

Om mäklaren dessutom kan få fram ett antal spekulanter som, genom mäklarens annonser, löften om guld och gröna skogar samt andra försäljningstrix, bjuder över varandra är det ju ännu bättre för säljaren.

Den som alltid i slutet står ansvaret för objektet är antingen säljaren eller köparen. Den som tror att mäklaren är någon som tar ansvar har inte riktigt förstått mäklarens roll. Visst är det så att mäklaren har ett ansvar men det är bara för de specifika garantier och andra precisa upplysningar som han lämnar. Allmänt lovordande av objektet eller liknande faller utanför, lika så objektets standard och fel och brister som sådana.

Om objektet är bra och om affären bedöms löpa riskfritt med betalningar i rätt tid kan mycket väl en mäklare skriva handlingar, likväl som vem som helst. Är det emellertid så att man vill skydda sig mot att förlora stora pengar utser man en egen jurist som har att bevaka just den partens intressen med ansvarsförsäkring för vårdslös rådgivning.

Detta är något helt annat än mäklarens roll!!

6. M
    Medlem · 323 inlägg

Mady

Medlem

men har jag något att förlora om jag skriver kontrakt och köpebrev själv? Känns faktiskt lite sjukt att betala en mäklare 10 000kr för att skriva några papper. Så det jag funderar på varför tycker vissa att mäklaren skall göra det. Vad kan gå fel om jag gör det själv och vad är så bra om mäklaren gör det?

7. F
    Medlem · 823 inlägg

Mäklaren är bra på reglera alldagliga problem som kan uppstå t. ex.

Elströmsavläsning
    Vattenavläsning
    Flyttstädning
    Nyckelöverlämning
    Pengaräknande

och en massa annat.

Är man normalbegåvad så kan man skriva ett eget avtal, köpa ett avtalsformulär, eller planka någons avtal och skriva det själv.

Det man då har skapat är ett reglerande av enkla men kanske de absolut vanligaste frågorna.

Handlar det däremot om att sälja
    1) ett objekt som man inte alltid haft själv och känner till i varenda hörn, eller
    2) till en köpare som man inte litar på till fullo

så bör man vända sig till en jurist för att gardera sig emot de värsta fällorna; OCH DETTA GÄLLER I PRINCIP OAVSETT OM MAN HAR MÄKLARE ELLER INTE.

Men det är klart; om det gäller en friggebod så kanske några tusen till en jurist känns bortslängt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.