Byggahus.se

Mäklararvode vid uthyrning

1. J
    Medlem Nivå 4
    Är på gång att hyra ut ett hus via en mäklare. Mäklaren sköter kontakten med det företag som skall hyra samt kontraktsskrivning, mm.

Vad anser ni är rimligt arvode för denna tjänst?

2. roland53
    Medlem Nivå 13
    Det finns förmodligen vedertagna avgifter för detta.
    Om jag skulle hyra ut hade jag varit beredd att betala ca 5% på första årshyran.
    Men det är jag det. :rolleyes:
    Snålt eller generöst?, ja det får någon annan kommentera.

3. loffes
    Medlem Nivå 6
    Vi söker, via mäklare, hyresgäst till vår arbetsplats lokal.
    Arvodet är 12.5 procent av ev. Blivande kontrakts årshyra.

4. C
    Medlem · Nivå 17
    Du har redan har en hyresgäst så ingen annonsering, objektsbeskrivning eller hantera kontakten med spekulanter?
    Om det enbart gäller kontraktsskrivning och ev. kreditkoll av hyresgästen tycker jag att det är värt några tusenlappar på sin höjd. Man använder ju normalt ett standardkontrakt. Var i landet befinner vi oss? Kommer mäklaren att hjälpa dig med att sätta hyran, visa huset, hantera nycklar, etc.? I så fall kanske det tillkommer en par, tre tusenlappar till tänker jag.

5. roland53
    Medlem Nivå 13
    Vi ska nog skilja på att hyra ut en bostad och att hyra ut en lokal.

Kontrakt, hyressättning, indexklausul mm gör att det är mer komplext med lokalhyreskontrakt där det dessutom är fri prissättning dvs en förhandling mellan parterna. Hyresperioden är i regel minst 3 år.

Ett bostadshyreskontrakt är mindre komplicerat och om man sätter hyran för högt riskerar man som hyresvärd att hyresgästen går till Hyresnämnden och får prövat hyran. Därför är det viktigt att hålla hyran inom rimlig nivå för bruksvärdet. Det finns alltså inga "stora" vinster att hämta hem och därför bör arvodet för en mäklare som skriver ett bostadshyreskontrakt vara något lägre än för lokal.
    En bostadshyresgäst har alltid rätt till 3 månaders uppsägning.

Dock något osäker på om det är andra regler när ett företag hyr en bostad, men mitt tips är att ett företag behandlas lika vilken annan som helst som hyr motsvarande.( i Hyresnämnden)