Byggahus.se

Mäklararvode tomtförsäljning?

1. Nybyggaren_76
    Medlem · 44 inlägg
    Vi har en tomt utanför Stockholm i ett populärt område som vi kanske ska sälja. Hörde idag med en mäklare som ville ha 1,6% av försäljningspriset i provision vilket jag tycker är sjukt mycket!

Hur mycket tar era mäklare i provision för tomtförsäljning? Är 1,6% ”normalt” för en tomt i en Stockholmsnärort?

2. Henkan Sundberg
    Renoverare · Stockholm · 236 inlägg

Henkan Sundberg

Renoverare
    Jag skulle säga att ju dyrare fastighet, ju lägre %-sats kan du förhandla dig till. Vad vill ni ha för tomten? Med andra ord, hur mycket kommer mäklaren att få betalt om han/hon får 1.6%?

3. H
    Moderator · Stockholm · 42 793 inlägg

hempularen

Moderator
    Nu vet vi ju inte vad det handlar om i absoluta pengar- Räknar du med att få 2 eller 10 milj. för tomten. Men spontant tycker jag inte att det låter som väldigt dyrt.

Nu tror jag att man skall vara lite försiktig med att välja mäklare efter vilket arvode de tar. .

• Laddar…
  4. Nybyggaren_76
    Medlem · 44 inlägg
    arvodet borde bli runt 60 tkr..
    tror de tar ungefär detsamma för försäljning av ett hus i samma område, vilket i mina ögon innebär en betydligt större arbetsinsats för en mäklare..

5. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 466 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Om jag räkna rätt så tror jag inte du får en mäklare till att sälja ett hus för 4 miljoner för 60tkr.

Dock kan du oftast förhandla lite på priset. Borde utan problem gå pusha ner till 50tkr.

Annars finns Hemverket. Då sköter du visningarna själv. Borde inte vara större problem på en obebyggd tomt.

• Laddar…
  6. H

hempularen

Moderator
    Jag är inte så säker på det. Det är nog ungefär samma saker en mäklare måste göra för en tomt. Och tomter är generellt segare att sälja, om det inte är någon helt unik fantastisk tomt. Visst, det behövs färre fotografier i beskrivningen. Men fotografen skall iallafall dit. Spekulanter kommer att ha mycket mer frågor om detaljplaneregler, ev. kända markförhållanden osv. Mäklaren måste troligen inhämta mer extern information, än för en husförsäljning.

• Laddar…
  7. Henkan Sundberg
    Renoverare · Stockholm · 236 inlägg

Henkan Sundberg

Renoverare
    Tycker faktiskt att runt 60 kkr låter som ett rimligt pris för en tomt på 4 msek.

(Sen tycker jag alltid att mäklare tar för mkt betalt men det är en annan sak...)

• Laddar…
  8. H

hempularen

Moderator
    Och som sagt. Börja med att hitta en mäklare som verkar bra på att sälja tomter i området. Sedan kan man fundera över arvodesnivån.

Med fel mäklare kanske du tappar 1 milj i pris. Med rätt mäklare får du kanske 100 000 mer än "normalnivå". Den stora risken ligger i att få en dålig mäklare. Skulle sedan den valda mäklaren vara ett par tiotusenlappar dyrare, så är det peanuts i förhållande till den skada fel mäklare kan ställa till med.

Redigerat 25 aug 2020 10:19
    • Laddar…
  9. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 280 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Jag sålde just en tomt för drygt 3 och den skulle ha kostat 60 i arvode, typ samma som om den hade varit bebyggd. Det enda som skiljer i arbete är nästan bara fotograferingen. Visningar, prospekt mm är det samma även om det blir i stövlar ute i en skogsdunge. Besiktningar mm ingår normalt inte i arvodet så det skulle ha tillkommit om det varit byggnader. Även Hemnet betalar du bredvid.

Allt pappersjobb med panter, lagfarter, lantmäteriet mm är det samma för tomt som om det vore bebyggt. Mäklarfoto och uppritning av planlösning är inte speciellt dyrt längre.

Så jag är inte så förvånad om det begärs samma procent för tomt som för fastighet med byggnad.

Vi sålde till sist inte med mäklaren, utan anlitade bara mäklaren för att skriva avtal. Tror det var 15k det slutade på och det var det värt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.