Ikea har ett nytt lysrör som verkar intressant. Nedersta hyllan i överskåpen ersätts av "paket" med 2 glashyllor, mellan glashyllorna finns ett inbyggt lysrör, man får belysning både mot bänkskivan och in i skåpet. Kan tyvärr inyte hitta den på IKEAS web ännu. Ser bra ut och är snyggt tänkt (man slipper listen under skåpet) men lysröret är endast 8W, räcker det ? Vad är det jämförbart med mot tex halogen ? Har sett en jämförelse någonstans men kan inte hitta den.

Hur brett är skåpet det ska belysa?
Det är svårt att jämföra ljuset , du har en annan ljusbild på ett lysrör jämfört med halogen.Till 50cm skåp eller mindre bör det räcka.

Mina skåp blir, 50, 60 samt 80 cm. De lär finnas till 40,60 och 80 skåp. Ev kan det vara större rör i 80 skåpet, som sagt så finns det ingen inf på nätet ännu. Så det verkar ju OK då, blir nog sådana. Har kollat igen och det verkar som om de bredare modellerna har 13w lysrör.

Är detta ett tillbehör som man kompletterar skåpet med? Om den lyser inne i skåpet antar jag att det bara är praktisk om man har vitrinluckor och glashyllor...

Vad ligger priset på?

Japp, finns på belysningsavd. heter NIA eller NIAN. Kan fortfarande inte hitta den på IKEAS hemsida. Den lyser både in i skåpet och ner mot bänkskivan. Kostar ca 450-500 kr stycket. Kommer att handla dem i veckan.

För vår del kommer de inte att fungera då vi kommer att ha "hela" skåpsluckor, synd!

Någon med erfarenhet av IKEAs bänkbelysning och då LYSVIK med lysrör?

Vad menar du med "hela" skåpluckor, heltäckande dvs inte vitrinskåp ? Vi kommer inte heller att ha vitrinskåp, men gillar tanken att slippa listen under skåpen för att dölja belysningen. Får belysning inne i skåpet som bonus...

passat skrev:
Vad menar du med "hela" skåpluckor, heltäckande dvs inte vitrinskåp ? Vi kommer inte heller att ha vitrinskåp, men gillar tanken att slippa listen under skåpen för att dölja belysningen. Får belysning inne i skåpet som bonus...
det blir varmt i skåpet, så det är ingen ide för livsmedel.

mysan > jag köpte några lysvik dosor att montera för ett par år sedan. dosorna var jättesnygga MEN de hade enorma, vita, fula anslutningsjack som stack rätt ut i sidan. verkar meningslöst med så snygga dosor när resultatet ändå blir fult. jag lämnade tillbaka dem.

Ja, jag menar luckor av trä eller annat mtrl. I vårt fall ska vi ha livsmedel i det aktuella skåpet och jag tror inte att det är så praktiskt med uppvärmd mat...

Vad gäller utstickande kontakter på bänkbeslysningen så får jag väl ta en koll på fredag...

Fanns dessa till 80 skåp också? Jag såg nog bara 50/60 när jag var på ikea senast (NIAN). Någon som har pris på dem i 80 utförandet?
/C

Hmm, inte säker men har för mig att de sa 80 bredd också och då var röret på 13W.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.