Byggahus.se

Lysrörsarmatur till kopplingsdosa

2k läst  8 svar

1. K
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Har två fall avseende lysrörsarmatur i källartaket...

Har en lysrörsarmatur med dragströmbrytare. Armaturen är försedd med jordad stickpropp. Jag har tänkt att armaturen ska sitta i källartaket. Närmast där jag vill koppla in den finns en kopplingsdosa som det går en EKLK till. Får man koppla in armaturen direkt till kopplingsdosan eller måste man dra ut ett vägguttag och sätta stickproppen i det?

Kanske finns det krav på att man snabbt ska kunna ta bort strömtillförseln till armaturen om det blir något fel på den? Då kanske inte dragströmbrytarna på armaturen själv är tillräckliga?

Har en till likadan lysrörsarmatur som jag tänkte ersätta en gammal källartakslampa med. Den är en sådan lamphållare i porslin som är fastskruvad i en metalldosa ingjuten i taket. Till denna finns en vanlig strömställare så att man kan släcka den från strömställaren och inte bara med dragströmbrytarna som i det tidigare fallet.
    Måste man sätta vägguttag/takdosa i taket i detta fallet? eller kan man skarva ut sladdarna mha ubåtar i den gjutna takdosan, dra ut sladdarna genom ett täcklock som man skruvar fast i takdosan, varpå man drar in de förlängda sladdarna i lysrörsarmaturen?
    Det är tänkt att lysrörsarmaturen skall täcka själva takdosan

//Krister

2. Glufsglufs
    Medlem Nivå 12
    Du kan klippa bort stickproppen och pilla in sladden i dosan och sätta dragavlasting om du vill men det förenklar ju om du sätter ett envägs uttag brevid dosan.

Om du ändå ska skrava, skruva och sätta doslock så kan du ju istället sätta ett takuttag i den inbyggda dosan, blir lite snyggare.

Redigerat 8 jul 2010 09:32
  3. K
    Medlem Nivå 2
    Jag vet att jag kan sätta takuttag, men då kan jag inte sätta armaturen dikt an taket...

4. Glufsglufs
    Medlem Nivå 12
    Dom armaturer du pratar om brukar i regel hänga på kontor, inte gjorda för källare men dom fixar nog IP-klass ändå. Jag har aldrig sett en armatur med dragbrytare som är gjord för att sätta dikt mot tak men det kan säkert finnas. Dom jag sett har ingång för sladdställ på sidan och gjorda för inkoppling till uttag.

Om du nu vill mixtra så ja visst kan du göra som du skriver MEN du ska ha jord också, för jag antar att armaturen är i metall och kanske med metallraster också.

5. K
    Medlem Nivå 2
    Precis som du skriver har de här två armaturerna hängt på kontor och suttit i vanliga "vägguttag" i taket som jag antar varit jordade. När de ändå skulle bytas mot modernare uplights-lysrör, tänkte jag att jag kunde använda dem hemma i källaren (har några för vinden också).

Det stämmer att sladdstället är på "kortsidan". Armaturen är i metall och det "bruna" rastret är nog också i metall.

Armatur 1, Vad är dragavlastningn till för i detta fall? Det finns alltså ingen aspekt om att man ska kunna få armaturen snabbt utan ström?

Armatur 2, Klart att jag kommer att kolla att det finns jord till takdosan, det är ju inte säkert bara för att det råkar vara i källaren. Det finns ju en del "lufthål" uppåt i armaturen, ska man sätta ett doslock med näsa och dra ut en kabel där eller ska man köra med tre separata FK1.5 genom ett doslock utan näsa?

Jag frågar mest för att kunna lägga/rota fram en del saker i förväg till min elektriker när han kommer hem från sin semester och har tid med mig. Jag skulle säkert kunna dra fram jord till taket själv, men det känns sisådär. Jag brukar mest förbereda och fixa material så får han fixa ihop själva lösningen. Har förut försökt att kopplat in saker som man inte får göra, men då har jordfelsbrytaren (guld värd) slagit ifrån ibland. Huvaligen, det är inget skönt att få stötar.

Redigerat 9 jul 2010 01:32
  6. Hågge
    Medlem Nivå 3
    Ska du ändå ta hem en elektriker så tycker jag det känns dumt att hålla på och mixtra med armaturer som inte ens är gjorda för ändamålet. Nä, ta och införskaffa 2 nya armaturer avsedda för takmontage. Kostar inte särskilt många hundralappar per styck och så blir ju resultatet dessutom bra..

7. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Du ska definitivt inte dra FK genom några "lufthål". Jag skulle borra ett hål och "av vass kanta" det med lämplig gummi-/plastring och därefter dra EKK eller liknande. Ingen enkelisolerad tråd fritt genom "lufthål"

8. Glufsglufs
    Medlem Nivå 12
    Dragavlasting är till för kabeln om du kopplar in den direkt i dosa, då finns inga genvägar för att stänga strömmen snabbt förutom med brytare, annars så uttag och stickpropp.

9. K
    Medlem Nivå 2
    Elektrikern som jag använde sa att det finns inget som säger att man måste ha dragavlastning för den första lysrörsarmaturen
    Angående den andra så drog han bara ut FK från takdosan mha tre ubåtar och kopplade in armaturen. Jag antar att han drog dem genom ett lufthål, och gjorde det försiktigt, det är ju inte så att armaturen flyttar runt och skaver på kabeln direkt...

Tack för era synpunkter och svar

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka