Byggahus.se
Hej!

Satt och läste i en monteringsanvisning för en lysrörsarmatur där det står följande:
"Vid elnät (växelström) 3x 220/230V krävs en säkring med gemensam frånkoppling av alla tre faserna."
DSC_1164.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som fattar vad som menas och varför, eller är det bara en dålig översättning?

tommib
Min första gissning skulle vara att armaturen är gjord för montering på trefasslinga där oanvända faser kopplas genom armaturen. Det medför att en armatur som är "släckt" för att någon drog ur just den proppen fortfarande kan ha spänningssatta ledare i sig.
Det är kanske konstigt översatt eftersom vi inte har 3x230V utan 400V. Men det kan också avse ett nät modell Norge med 230V huvudspänning och således två spänningssatta ledare.

Det är inte ett dumt krav i något av fallen.

Se bättre svar nedan, lämnar kvar detta för tydlighet.

Redigerat:
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Kan du länka till vilken armatur det gäller?
Var är den inköpt och var är den tillverkad?
Tycker att det verkar väldigt konstigt.
Om det är en större installation, tex i en större lokal som matas med trefas är det brukligt att den installationen inte säkras av med en trepolig säkring utan tre enpoliga eftersom man inte vill att alla armaturerna ska slockna vid en kortis på en fas.

• Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
Det är nog en kombination av dålig översättning, dålig koll på kraven och dålig kvalité. Femte punkten skulle få mig att definitivt att backa - det andas billig armatur - och går inte ihop med första punkten för inte matas väl armaturen med trefas?? Jag tror som sagt inte jag lägger någon energi på att tolka vad de kan mena med dessa punkter utan jag skulle välja en bättre armatur.

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
tommib
Ah, ja. Där föll jag på eget grepp och tänkte (el)säkerhet först men annan säkerhet (dvs inte kolsvart) trumfar kanske i verkligheten. Ett tydligt exempel på skillnaden på en erfaren yrkesman och en hempulare.

Jag läste inte heller femte punkten som avslöjar att det jag skrev först inte kan stämma. :oops:

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Tack för svaren, här haglar det med åsikter!

Detta är Hornbachs IP65-armaturer (innan de bytte till LED-modellen de har nu). Ser på bild väldigt lika ut t.ex. Julas Anslut (som dock har snabbklämmor) så ja, de andas inte direkt kvalité. 199-299:- för 2x36W.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...&utm_campaign=pulse_sales_2018-tc-oct-2#tab02

Jag funderade på om det kunde ha något att göra med uppdelade 3-fas grupper, men där är det ju såvitt jag vet inget krav med gemensam brytare även om det är önskvärt. Samtidigt är det ju tråkigt om det blir kolsvart överallt som Uffe skriver.

Det står också samma text (fast översatt då förstås) på alla språk i bruksanvisningen D, F,I, NL, S, CZ, SK, RO. Dock är inte NO med.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Om vi bortser från just denna armatur, så bör väl det vara ett krav att bryta alla faser om flera är framdragna för vidarekoppling ??

Isakare Isakare skrev:
Om vi bortser från just denna armatur, så bör väl det vara ett krav att bryta alla faser om flera är framdragna för vidarekoppling ??
Inte om det är en trefas belysningsgrupp men det ska vara tydligt märkt i centralen

Isakare Isakare skrev:
Nej, det beror på förutsättningarna.
Bo Stiltberg har i flera trådar gjort en bra genomgång på när det krävs eller inte krävs.
Kortfattat så är det en hel del att tänka på om man inte bryter all faser.

Ett exempel på en sådan genomgång:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dela-upp-trefas.284208/#post-2570700

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.