10 281 läst · 40 svar
10k läst
40 svar
Lysrör T5 med längd 480 mm till spegelskåp tillverkas inte längre?
För tre år sedan köpte jag spegelskåp Montoni Sjövik 60 hos Badrumsgruppen i Göteborg. Jag uppfattade affären som seriös med bra urval av badrumstillbehör.
Men jag blev väldigt besviken när jag skulle byta lysrör i skåpet. Tyvärr, lysrör T5 med längd 480 mm finns ej att köpa någonstans.
Badrumsgruppen säger att jag ska köpa ett nytt skåp eftersom företaget som tillverkade skåpet finns inte mer/gick i konkurs och det finns inga reservdelar/lysrör att få tag i.
Jag vill uppmuntra alla som köper badrumsskåpet med belysning av något slag kontrollera att det går byta belysningen utan att tvingas köpa ett nytt skåp.
Men jag blev väldigt besviken när jag skulle byta lysrör i skåpet. Tyvärr, lysrör T5 med längd 480 mm finns ej att köpa någonstans.
Badrumsgruppen säger att jag ska köpa ett nytt skåp eftersom företaget som tillverkade skåpet finns inte mer/gick i konkurs och det finns inga reservdelar/lysrör att få tag i.
Jag vill uppmuntra alla som köper badrumsskåpet med belysning av något slag kontrollera att det går byta belysningen utan att tvingas köpa ett nytt skåp.
Jag förstår inte vad Badrumsgruppen har med detta att göra?
Du har köpt ett skåp av dem, men det är väl inte deras skåp? De tillverkar väl inte skåp..
Angående lysröret så utan att vara expert på lysrör så måste det väl gå att få tag på?
Vad står det för märke på lysröret som satt i när du köpte skåpet?
Längden 480 mm, är det med eller utan stift?
Du har köpt ett skåp av dem, men det är väl inte deras skåp? De tillverkar väl inte skåp..
Angående lysröret så utan att vara expert på lysrör så måste det väl gå att få tag på?
Vad står det för märke på lysröret som satt i när du köpte skåpet?
Längden 480 mm, är det med eller utan stift?
En seriös affär ska inte sälja undermåliga badrumsskåp med icke standard lysrör märke FSL som finns inte köpa i Sverige varken på Internet eller någon fysisk elhandel affär.
Man förväntar sig att varor/saker som säljs i en svensk affär har en viss kvalité och standard, eller hur?
Man förväntar sig att varor/saker som säljs i en svensk affär har en viss kvalité och standard, eller hur?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 040 inlägg
Är det inte så att det är ett T4 rör i armaturen? De har andra längder än T5. 16W T4 är 470mm inkl. pinnar.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 328 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 328 inlägg
Det beror väl på om den typen av lysrör gick att köpa när du köpte skåpet. Badrumsgruppen kan ju inte se in i framtiden och veta vilka lysrör som kommer att slutas att tillverkas.Ä Äldre dam skrev:
Som Johan Gunverth är inne på: Kan du skriva av all märkning som finns på lysröret och hur du har mätt?
Vem som har tillverkat lysröret är inte så intressant eftersom det är standardiserade storlekar.
Jag bor ett stort hus och det finns flera olika belysningsarmaturer med lysrör: i köket, i garaget, i källaren o.s.v. och under 35 år har jag aldrig haft problem att byta lysrören. Man förväntar sig att ett badrumsskåp ska fungera åtminstone 8-10 år sedan blir det dags att renovera duschen igen.BirgitS skrev:
Det beror väl på om den typen av lysrör gick att köpa när du köpte skåpet. Badrumsgruppen kan ju inte se in i framtiden och veta vilka lysrör som kommer att slutas att tillverkas.
Som Johan Gunverth är inne på: Kan du skriva av all märkning som finns på lysröret och hur du har mätt?
Vem som har tillverkat lysröret är inte så intressant eftersom det är standardiserade storlekar.
Det känns ytterst osannolikt att någon som tillverkar badrumsskåp skulle låta specialtillverka ljuskällan. Det måste gå att få tag i ett lysrör.
T5 lysrör är standardiserade och är 16mm tjocka. Med watt-antalet följer en specifik längd på lysröret. Det blir rätt så länge man väljer rätt efter watt som står tryckt på lysröret.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Tyvärr, det finns inte i Sverige T5 12W. Du får gärna googla om du har tid för det.
Det är därför jag är besviken på Badrumsgruppen för att de hade skåpet med ett ovanligt lysrör!