Byggahus.se

Lysknapp på låssidan av dörren.

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag är en artonårig kille som går sista året av min treåriga elutbildning. Nu håller jag på med mitt projektarbete som är att dra om elen i vårat garage här hemma. Min handledare och lärare är väl mer eller mindre ansvarig, men det borde inte vara några problem eftersom jag vet vad jag sysslar med (oftast). Nu däremot har jag stött på ett problem, och jag vill inte fråga mina lärare allt för mycket eftersom det är avgörande i deras betygsättning av mitt arbete, att man ska försöka vara så självständig som möjligt.

Ja, då till problemet. Garaget är väl ca 6x4 meter och jag har satt upp 4 lysrörsarmaturer, 2x36 W. Nu har jag kommit till strömbrytaren. Den gamla satt på "fel" sida ut av låssidan av dörren (vilket den gör i flera rum av mitt hus). Jag undrar om det är krav på att sätta strömbrytaren på "rätt" sida vid en installation i dagsläget eller inte? Den gamla satt trots allt mot majoriteten av garaget och har alltid känts naturlig att använda, tycker jag. Dessutom är den strömbrytare inkl. uttag gjord på så vis att den bara passar åt ett håll, så att knappen blir närmast dörren och inte eventuell kontakt i vägguttaget sitter i vägen.

2. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Nu har jag inget svar på frågan (fast jag inte kan tänka mig att sådant krav finns).

Men jag opponerar mig lite mot frasen "jag vill inte fråga mina lärare allt för mycket eftersom det är avgörande i deras betygsättning av mitt arbete, att man ska försöka vara så självständig som möjligt"???

Den som inte frågar får inget svar. Det visar ju på mer ansvar och självständighet att verkligen kolla upp sådant som man är osäker på. Om din lärare ger dig lägre betyg för att du frågar om fakta så är han/hon verkligen på fel plats.

3. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    O/T men kan inte låta bli att tycka tvärt om it-snubben. Tycker det är helt OK att leta information på annat ställe än läraren och detta borde premieras. Sedan om ett öppet forum är ett bra ställe då det finns risk att de som svarar inte har rätt är nästa fråga. Kan ju vara så att läraren tycker att detta är något som har gåtts igenom på lektioner så många gånger att eleverna borde veta hur det är.

4. P
    Medlem Nivå 3
    Ett förtydligande, vad menar du med "fel sida" ? sitter strömbrytaren på gångjärnssidan, eller sitter den vid dörrlåssidan fast utanför garaget ?

PS, som jag tolkar det måste du inte vid en ombyggnation ändra placeringen bara för att föreskrifterna för nyanläggning säger så. Däremot är det säkert motiverat av bekvämlighetsskäl.
    Mitt tips, läs på föreskrifterna igen, så du kan föra en diskussion om bägge alternativens för och nackdelar med din handledare. Sedan, i din rapport (för det måste du väl göra en?) motiverar DU varför du valt det ena eller andra.

5. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    Jag tycker man ska leta efter information där informationen finns och där man kan lita på att den är korrekt. Om läraren skulle ha den åsikten att "fråga inte mig, jag har redan sagt det förut" så finns risken att eleven får felaktig information från någon annan och blir fellärd. Läraren ÄR den person du ska kunna fråga utan att riskera straff i form av lägre betyg.

Vad ger det för signaler inför kommande arbetsliv om den som är utsedd att lära dig något bestraffar dig om du frågar???

6. D
    Medlem Nivå 5
    Du har helt rätt it-snubben. Det är så det funkar i den riktiga världen. Det du glömmer är att skolan är en helt annan värld där vanlig logik inte gäller.

7. K
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar. Jag vet att det kan låta dumt att inte fråga läraren, men i just den här frågan tycker jag inte det är det. Jag hade hoppats på ett snabbt och enkelt JA eller NEJ här, för det verkar vara en ganska självklar grej, tycker jag. Visst kan jag fråga min lärare, men eftersom jag redan har frågat honom om en massa och jag tror han ser mig som en duktig och självständig elev så vill jag helst att det ska förbli så. Och "fråga inte mig, jag har sagt det förut" stämmer ju inte heller in här, för det har aldrig nämts någonting om vart lysknappen ska sitta, förutom höjd från golvet. Det är jag säker på. Jag vet att jag är välkommen att fråga honom om allt, men jag vill som sagt försöka vara så självständig som möjligt och göra, om möjligt, lite bättre intryck med mitt arbete. Sen att det här är ett öppet forum vet jag ju redan, men om det fanns någon erfaren elektriker här som var säker på sin sak så skulle det ju ett nästan lika bra svar.

Hoppas ni förstår. Ska läsa på lite i föreskrifterna nu.

8. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Jag tycker du ska flytta knappen till låssidan. Uppgiften blir större och har du en god motivering så kommer du att "växa".

Protte

9. K
    Medlem Nivå 1
    Ok. Jag skulle gjort det direkt om inte (som jag nämnde) strömbrytaren/uttaget var utformat på det vis att antingen luckan till uttaget blir uppochned eller att uttaget hamnar närmast dörren, och inte tvärt om. Skulle helst undvika det

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hur kan luckan komma upp och ner bara för att du byter sida ? :confused:

edit:
    Är det strömbrytare och uttag i en ihopmonterad kombination alltså?
    Går det inte att byta plats på dom då...

11. K
    Medlem Nivå 1
    Ja, de sitter ihop i samma kombination. Det är eljo's aqua stark-modellen

12. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Skruva isär så löser det sig nog, ELJO är nog inte dummare än att det flytta för höger - vänstermontage.

Protte

13. K
    Medlem Nivå 1
  14. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Jag har en sådan och vilken tur jag har då som har dörren åt rätt håll. Svårt fall men sätt den ändå på låssidan, 10 cm hit eller dit och att uttaget kommer närmast dörren är ingen panik, typ.

Protte

15. L
    Medlem Nivå 3
    Som vanligt inga raka svar! Ja du får sätta strömbrytaren på vilken sida du vill.
    Men du får knappast några pluspoäng om du sätter den på gångjärnssidan.