Byggahus.se
Hej!

Jag håller på och drar om el och rensar elkablar från proppskåpet. Bla har jag rensat bort elkablar till bastu, kombipanna, handikappshiss (massa skit från förra husägaren). Elektriker får godkänna alla nya kabeldragningar i befintliga rör (2.5mm) och koppla in ny elcentral framleds med vippbrytare (nu vanliga vridsäkringar/proppar)...

Mitt problem!
När jag bryter strömmen med huvudbrytare på elmätarskåpet (plomberat) och står PÅ/AV då fortsätter det lysa i köket :-D

Undrar om jag kan köra elelement i köket i vinter dagtid då jag jobbar och noll strömförbrukning!? Skämt åsido något är paj med strömbrytaren!

Kan jag kräva EON på ny brytare eller nytt skåp inkl inkoppling? Nu bryter jag alltid innan med dom tre huvudsäkringarna (skruvar ur tre proppar).

OBS! Ingen behöver påpeka att bara certifierad elektriker får röra proppskåpet och göra fasta installationer! Jag undrar om jag kommer få bekosta nytt skåp eller om EON som plomberat enheten byter den då allt inne i den är plomberat?

Din beskrivning låter inte helt förtroendeingivande.
Inte helt omöjligt att huvudbrytaren har gett upp. Min uppfattning är att mätartavaln är elnätsägarens egendom, huvudbrytaren tillhör din elinstalltion/ansvar.

Elmätaren är monterad på ett större platt skåp som har på/av-knapp och skåpet med på/av-knapp får inte röras och är plomberat.

Kan nätägaren i detta fall EON plombera annat än vad dom har ansvar för?

Ska kolla djupare på detta...

Nätägaren ansvarar fram till leveranspunkten som är inkommande plint i mätarskåpet, samt för själva mätaren. Allt annat är kundens ansvar.

Ta lite foton och lägg upp annars.
Eon kommer inte bekosta en spänn.
De plomberar allt innan mätaren.

tommib
Mätartavlan är kundens egendom och ansvar. Nätägaren ansvarar bara för mätaren. Däremot plomberar de förstås inkommande omätt el.

Det låter som att huvudbrytaren är trasig och behöver bytas ja.

Eftersom du inte vill ha åskiter om att röra proppskåpet och göra fasta installationer så passar jag på att ge en annan åsikt (eller fakta egentligen):
Elektrikern kan inte godkänna något i efterhand. Att du kopplar själv är en olaglig handling. Det blir inte lagligt bara för att en elektriker kommer sen och säger att det ser bra ut. Själva anläggningen blir dock inte olaglig.

Det är nog också bra om du har en elektriker som är ok med ditt upplägg. Jag kan tänka mig att de flesta inte är så intresserade.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag kan ju bara tillägga att nätägaren inte kommer att godkänna/tillåta att någon utan behörighet är och rotar i skåpet och bryter plomberingarna. Nätägaren vill ha en skriftlig anmälan av en behörig installatör. Och installatören ska vara anmäld hos nätägaren innan anmälan görs.

Hej

Om jag förstår rätt så har du ström i huset när du slagit av huvudströmbrytaren i inkommande elskåpet till fastigheten.
Ring jouren direkt och anmäl.
Då kommer leverantören/nätägaren ut och byter omedelbart.
Då det i princip finns en dödsfälla här så agera nu!

Är det ingen som reagerar på risken med att det går ut ström hos fastighetsägaren när huvudströmbrytaren är avslagen?

tommib
Nej, inte nämnvärt. Det är ett känt fel och TS kan bryta strömmen med mätarsäkringarna utan problem. Jag skulle inte påstå att det föreligger någon akut dödsfälla, men det ska naturligtvis åtgärdas. TS kommer få bekosta det så jag skulle inte ringa ut en jourelektriker på det.

Om mätartavlan är gammal kan man byta hela tavlan istället för mätaren, det beror dock på hur det ser ut.

• Gilla
DLC och 1 till
  • Laddar…
Hela alltet byts till våren då det blir total genomgång och montering av solpaneler på taket.

//
Ang egen eldragning så är allt strömlöst och icke inkopplat i någon ände. Jag fick svaret av behörig elektriker som ska kontrollera allt framleds att jag fick dra ny el själv men inte koppla in.

Ex: Har nu ingen fungerande spis men har 5st fina nya 2.5mm-kablar i gamla rören som ska kopplas in av elektriker som jag känner privat.

Tack för alla svar :)

tommib
D DLC skrev:
Ang egen eldragning så är allt strömlöst och icke inkopplat i någon ände. Jag fick svaret av behörig elektriker som ska kontrollera allt framleds att jag fick dra ny el själv men inte koppla in.
Då begår den elektrikern ett formellt fel. Jag har inga moraliska betänkligheter alls med detta men jag tycker att man ska vara medveten om hur lagen är formulerad och att man bryter mot den.

D DLC skrev:
elektriker som jag känner privat.
Där är nyckeln. Men det är inte lagligt för det.

Du bör också kolla att din kompis har en egen behörighet. Om hen inte har det (och firman hen arbetar i inte formellt gör jobbet) så är det olagligt i alla fall.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

Om jag förstår rätt så har du ström i huset när du slagit av huvudströmbrytaren i inkommande elskåpet till fastigheten.
Ring jouren direkt och anmäl.
Då kommer leverantören/nätägaren ut och byter omedelbart.
Då det i princip finns en dödsfälla här så agera nu!

Är det ingen som reagerar på risken med att det går ut ström hos fastighetsägaren när huvudströmbrytaren är avslagen?
Som redan skrivits är detta som tur va inte ett stort och farligt problem vilket är tur för många då det inte längre är så vanligt med huvudströmbrytare bredvid servicesäkringarna utan man har en på säkringstavlan istället.

Mer eller mindre alla nya mätartavlor/mätarskåp har en huvudbrytare direkt efter mätaren, innan utgående plint på skåpet/tavlan, på gamla skåp/tavlor sitter huvudbrytaren mellan huvudsäkring och mätaren.

tommib tommib skrev:
Då begår den elektrikern ett formellt fel. Jag har inga moraliska betänkligheter alls med detta men jag tycker att man ska vara medveten om hur lagen är formulerad och att man bryter mot den.

Där är nyckeln. Men det är inte lagligt för det.

Du bör också kolla att din kompis har en egen behörighet. Om hen inte har det (och firman hen arbetar i inte formellt gör jobbet) så är det olagligt i alla fall.
Hehe!
Han har egen elfirma sedan 30 år tillbaka men helt ärligt!

För 21 år sedan fick jag 3.5års fängelse! Dock inte för koppling i proppskåp utan mer för att lösa ut några säkringar :-D

Jag tyckte Kriminalvården var ett skämt och vill någon polisanmäla mig för att jag dragit om elen från proppskåp till spis så var så god!

Med högt huvud ska jag ta mitt straff och återvända tillbaka till samhället och inte fortsätta koppla i mina egna proppskåp! Kanske genom Kriminalvården kan jag utbilda mig till elektriker!?

tommib
D DLC skrev:
För 21 år sedan fick jag 3.5års fängelse! Dock inte för koppling i proppskåp utan mer för att lösa ut några säkringar :-D
Nej, maxstraffet är 1 år för olaga elinstallationsarbete om jag minns rätt. Det är egentligen inte heller relevant för frågan.

Välkommen till forumet förresten, jag tänkte inte på att du var ny.

• Gilla
DLC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.