Byggahus.se

Lyfta taket, vad blir bäst och billigast?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag vill bygga ut huset och har då räknat ut att den bästa lösningen är att bygga på en våning. Undrar då vilka firmor som utför dessa jobb (har bara hittat Åtvidabergshus) eller om det kanske blir billigare att bygga det i lösvirke från firma?

Hur går man tillväga? Vart börjar man? Vad kan det tänkas kosta, vad är rimligt? Har sökt på detta forum och i övrigt på internet men informationen är knapphändig.

Ni som har gjort taklyft får gärna dela med er av era erfarenheter och vad man ska tänka på.

Frågan är ganska generellt ställd då jag känner att detta forum är ett bra ställe att börja på för tips och idéer.

Tack på förhand!

2. G
    Medlem Nivå 8

Re: Lyfta taket, vad blir bäst och billigast?

Har för mig att ett taklyft kostar ca 300000:-. Sen tillkommer ju allt invändigt. Trappa, isolering vvs, el osv. Kanske landar runt 500000:- ???

3. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Borkas takvåningar finns också.
    http://www.takvaningar.se/
    Det är en snubbe som lämnade Åtvidabergs och kör i egen regi. Åtvidabergs har konkat en eller flera ggr, så han tröttnade...typ.

Jag var i kontakt med båda när vi skulle bygga ut/upp vårt hus. Kostaterade några saker dock:
    1) Husen ser lite konstiga ut då det ofta blir dubbla bjäklag. Det kan säkert lösas på ngt vis.
    2) Speciallösningar (högre takhöjd, annorlunda tak osv) fördyrar ordentligt.
    3) Dåligt intresse från båda leverantörerna... av någon anledning.

Vi valde att göra allt själva. Mellan skål och vägg så blir det mycket billigare.... fast det beror ju på hur mycket man själv vill engagera sej.

4. cubix
    Medlem Nivå 6

Vi fick en offert på 408.000 från Borkas, som gällde taklyft på vår villa som är 84 kvm. Övriga kostnader hamnade någonstans mellan 2-350.000.
    Vi tyckte det blev dyrt och byggde själva, och sparade minst 200.00 kr.

5. E
    Medlem Nivå 1

Tack för svaren!

Det verkar bli onödigt dyrt att anlita en firma som monterar ett färdigbyggt tak. Måste ändå göra ganska mkt jobb själv t.ex. bortforsling av det gamla taket osv.

Får kolla runt med snickare och kolla vad dom tar för "lösvirkes jobb".