Hej forumet, mitt första inlägg här.
Mitt hus har vad jag skulle kalla en tvåvånings varmfarstu (jämförbart med vad
arkitekturtermer-och-begreppsforklaringar.pdf benämner en tvåvånings kallfarstu), där själva farstuhuskroppen står på betongplintar (som i sin tur står på en berghäll) medans resten av huset står på en krypgrund.
När huset byggdes på 30-talet stod farstu-delen på tjocka ek-pålar, men tiden tog ut sin rätt, och ekpålarna började ruttna och försvagades. Förra ägarna ersatte de då med betongplintarna som farstun nu vilar på. Men tyvärr han farstudelen sätta sig lite, och golvet lutar nu svagt ut från huskroppen. De sidofönster på farstun, även de på 2:a våningen, går knappt att använda då de är mycket svåra att öppna/stänga eftersom att fönsterkarmen svagt har antagit formen av ett parallellogram, medans fönsterbågen fortsatt är rektangulär.
Min fråga är: går det att räta upp den här delen av huset? Jag uppskattar att golvytan på farstudelen är 2x4 meter, där det är en av långsidorna som behöver lyftas några cm. Är det möjligt att med en domkraft försiktigt lyfta upp farstun och bygga reglarna som vilar på plintarna?