Hej. Nån som har tips teknik på hur gå tillväga för att lyfta lös gamla fönster inifrån.

Höga fönster, tre rutor höga

• Högt treglasfönster inifrån ett hus med utsikt över ett snötäckt landskap och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Varför måste du göra det inifrån? Jag har likadana och använder alltid stege från utsidan.

Med det sagt väger gamla fönster väldigt lite, så det går att öppna fullt, trycka uppåt i underkant med kofot och haka av på det sättet, men du får se till att du inte kan trilla ut genom öppningen när du ska fånga upp det lösa fönstret. Alternativ kan vara att dra en snara runt kortsidorna (typ självåtdragande knop) och hissa ner fönstret på marken. Kanske lite silvertejp för extra säkerhet. Eller fästa i krokarna om de sitter tillräckligt stabilt.

Åhå. Tack för svaret! spännande. Ja få se hur jag löser det. De är 4 meter upp till fönsterkarmen på stege.

MultiMan
Jag har över 10 meter på högsta stället. Jag använder 9m stege med tillräckligt bred stegfot. 4 meter är ingenting i sammanhanget, men givetvis ska man bara göra det man känner sig säker med. Allt under 5 meter brukar kännas superstabilt så länge man ställer stegen rätt, så den har fäste i marken och inte lutar fel. Inte för lite vinkel, inte för mycket. Man brukar ha som tumregel att om du ställer höger fot mot stegens nedersta del och sträcker ut armbågen, så ska den röra stegen. Då är lutningen lagom.

11.36.jpg

Edit: Rättat armbåge/arm, mindes fel.

Redigerat:
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Leigreb Leigreb skrev:
Hej. Nån som har tips teknik på hur gå tillväga för att lyfta lös gamla fönster inifrån.

Höga fönster, tre rutor höga
Antar du redan löst detta. Med sätt alltid en spännrem runt bågen som du binder fast någonstans för att säkra, ibland kärvar gångjärnen en del och när de väl lossnar så kommer de fort och då faktiskt lätt hänt att tappa ut bågen.
Men som ovan skrev, ett brett koben att hökta av med i underkant

• Gilla
Fest-is
  • Laddar…
Ok. Nej än är det vinter..

Det är ett läskigt moment att haka på och av fönster. Särskilt gamla och värdefulla. Jag har hittills inte vidtagit några speciella åtgärder utan stoppar fingrarna någonstans mitt emellan gångjärnen och greppar ordentligt med tummen. Den andra handen under fönstret och lyfter rakt upp. Höga kopplade fönster väger mycket vilket gör det hela mer spännande.
Jag borde börja säkra upp med en rem för det vore katastrofalt att tappa en fönsterbåge med sex munblåsta glasrutor à 1000 kr, om man skulle köpa nytillverkat.

Bra att vara 2st oxå, en på stegen och en inne. Hjälps man åt är det inget problem.
Bra o kolla innan är att fönstret går att lyfta av. Ombyggnader av fasad o foder kan göra att det inte går.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag har över 10 meter på högsta stället. Jag använder 9m stege med tillräckligt bred stegfot. 4 meter är ingenting i sammanhanget, men givetvis ska man bara göra det man känner sig säker med. Allt under 5 meter brukar kännas superstabilt så länge man ställer stegen rätt, så den har fäste i marken och inte lutar fel. Inte för lite vinkel, inte för mycket. Man brukar ha som tumregel att om du ställer höger fot mot stegens nedersta del och sträcker ut armbågen, så ska den röra stegen. Då är lutningen lagom.

[bild]

Edit: Rättat armbåge/arm, mindes fel.
Riktigt bra tips. Stegar med fel lutning är nog vanligare än med rätt.

Alltid struligt och farligt.
En gång hade jag möjlighet att öppna fönstren, skruva stopp på utsidan för fönsterramen, lossa fönsterramen, stänga fönstren och lyfta inåt komplett.
Det var ett stort fönster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.