Hej
Vid besiktning upptäcktes att innertaket hängde ner lite. Först trodde jag att det var spikad gips som hade gett med sig. När jag skruvade nästa lager utanpå så såg det ut som att det blev bra.

Men idag när jag var uppe på vinden för att röja inför uppdatering av elen så upptäckte jag att hanbjälke nr 2 och 3 från gavel faktiskt har sjunkit i förhållande till bjälken som ligger tvärs ovanpå enligt bild. 2 och 3 befinner sig ung där antennen ligger på bilden.

Bjälken ligger bra till på 1 och 5,6,7 typ.
Så hanbjälkarna har helt enkelt sjunkit lite. Det visar sig att bjälken endast är spikad så det är inte så konstigt. Dock skulle jag vilja göra två saker.

1. Lyfta hanbjälke 2 och 3 så mkt det går. Eventuellt kan jag trycka upp dem underifrån. (Kanske är det bästa?)

2. Säkra med något sorts sträcktåligt beslag så att det inte händer igen. Känns inte som att det räcker med typ en fransk bult eller så i detta läget.

Så kom med ideer på hur man gör detta bäst.

Ritandet på bilden var för att göra en ev förlängning då jag trodde att det var detta som spökade men jag ser inte det som huvudbekymmret just nu.

• Vindsvåning med trägolv, synliga bjälkar, ritade linjer över en stör, mörkt och lite rörigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för sorts takstolar?
[länk]
[länk]

Har man tagit bort någon innervägg?
Det ser ut som att det går en massa linor kors och tvärs.
Hej. Takstolarna ser ut som följer.
Enligt bild C. Det som ligger lite snett i ena v:et är bara till förvaring. Ligger gammal spont där.

Ja det har nog varit ett rum där under någon gång. Har lite olika rumsindelningsförslag enligt originalritningarna men vet ej vad som de facto blev. (Hus från -65) Balken på hanbjälkarna är gammal och likaså spiken den är spikad med.

Funderar på om man kan sätta kraftiga L-vinklar med gängad bult emellan. Så skulle man kunna gå och spänna lite efter hand?

Tur att jag inte har spacklat skarvarna i taket ännu.

• Diagram över olika typer av fackverkstakstolar för byggnadskonstruktion, visar profil och strukturell design.
    Skapa konto
Äldre hus kan ha andra typer av talstolar och förankring av de än vad som är vanligt idag.
Fanns förr något som kallades "svensk takstol" osv.
Så kolla först noga exakt hur de är förankrade och ihopsatta.
Är det ett hus med regelstomme eller plankstomme?

BirgitS
Vanliga 60-tals fackverkstakstolar alltså och då är det vanligen inga bärande väggar under om huset är rektangulärt. Kan vara annorlunda om det är någon form av element/modulhus.

Takstolarna är dock inte konstruerade för någon last på vinden. Med tanke på att man har lagt in ett golv (som har glidit isär) så är det risk för att någon har förvarat allt för mycket där tidigare.

Fackverk är komplicerade saker och det är inte enkelt att veta vad som har hänt och hur det bör åtgärdas. De där linorna ser ju ut som att man upplevt att det har varit problem och försökt åtgärda det på något konstigt sätt. Jag rekommenderar att du anlitar en byggkonstruktör. Alla ingrepp i bärande konstruktion t.ex. takstolar ska bara göras efter en godkänd bygganmälan.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Äldre hus kan ha andra typer av talstolar och förankring av de än vad som är vanligt idag.
Fanns förr något som kallades "svensk takstol" osv.
Så kolla först noga exakt hur de är förankrade och ihopsatta.
Är det ett hus med regelstomme eller plankstomme?
Hej. Bra frågor.
Huset är ett LB -hus med reglar CC 45 i golv. CC60 i väggar och takstolar med CC 120 med extra bjälklag emellan för att få CC 60 i innertaket. Vet inte riktigt om det ger svar på din fråga?

BirgitS BirgitS skrev:
Vanliga 60-tals fackverkstakstolar alltså och då är det vanligen inga bärande väggar under om huset är rektangulärt. Kan vara annorlunda om det är någon form av element/modulhus.

Takstolarna är dock inte konstruerade för någon last på vinden. Med tanke på att man har lagt in ett golv (som har glidit isär) så är det risk för att någon har förvarat allt för mycket där tidigare.

Fackverk är komplicerade saker och det är inte enkelt att veta vad som har hänt och hur det bör åtgärdas. De där linorna ser ju ut som att man upplevt att det har varit problem och försökt åtgärda det på något konstigt sätt. Jag rekommenderar att du anlitar en byggkonstruktör. Alla ingrepp i bärande konstruktion t.ex. takstolar ska bara göras efter en godkänd bygganmälan.
Hej, det är ett LB-hus så det stämmer nog som du skriver.

I mitten på spången ca 60cm brett så ligger riktig spont som man kan gå på. Men resten vid sidorna är något tunt skit som böjer sig och knakar lite fint. Kan mkt väl vara så att man ändå förvarat saker där och att det blivit så som du säger. Vinden skall fortsätta vara vind och ingen förvaring eller dylikt. Är inte heller orolig men gillar inte spikat i ett sånt här läge så vill gärna försöka staga upp och göra det bättre.

Enda ingrepp är förstärkning inte borttagning.
Medveten om att ändring på bärande konstruktion är anmälanspliktigt.

Det har inte glidit isär utan är skarven i dom två olika sponten som ligger där.

Lösningen blev såhär för någon som ev undrar.
Jag lät den gamla bjälken ligga kvar och skruvade den nya regeln i denna. Förankrade med takåsjärn efter att jag lyft hanbjälkarna så mkt som möjligt. (5-10mm). Satte en likadan regel på andra sidan så dessa två täcker nu hela vardagsrummet/köket. Och dom vilar på murstocken i gavel på ena sidan och uppreglad innervägg i andra änden. Blir riktigt bra.

• Vind med träbjälkar, isolering, fönster, under konstruktion eller renovering, dagljus syns genom fönstret.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.