Byggahus.se

Lyckas utan sprickor mellan vägg och tak?

1. kimf
    Medlem · Västkusten · 293 inlägg

kimf

Medlem
    Hey

Håller på att renovera och funderar på att skippa taklisterna. Huset är från 64, och alla väggar i sten (så gott som, har smällt upp lite småstumpar i gips i blivande köket igår), så huset har helt klart "satt sig".

Så tänkte gipsa nytt tak, bredspackla väggarna och måla. Vad göra för att minimera/eliminera risken för sprickor i skarv mellan vägg och tak?

Mjukfog mellan?
    Remsa?
    Bara spackel?
    Skit i allt och sätta lister?

ps. Har helt nyligen tagit ner en 8m lång hjärtevägg i huset som nu är ersatt med balk som takstolarna hänger i, möjligt att detta gör att huset behöver "sätta om sig", vet inte hur det påverkar i praktiken egentligen.

2. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 480 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Spara lite färg och låt sprickorna komma. Åtgärda efterhand.

• Laddar…
  3. Johnny Viking
    Medlem · Stockholm · 782 inlägg

Johnny Viking

Medlem
    Jag skulle köra med vanlig mjukfog efter första grundfärgen torkat. Det har funkat fint för mig.

Det finns annars förstärkt pappremsa man kan köra i hörnor. De har metallskenor på var sida om center.

• Laddar…
  4. kimf
    Medlem · Västkusten · 293 inlägg

kimf

Medlem
    Tackar,

Set många hus med massa fula sprickor, men majoritet av dessa har varit 2 år gamla nybyggen. Så tror och hoppas att det inte blir något större problem i vår gamla kåk.
    Skiter i remsorna, och kör med eller utan mjukfogen. Skiter det sig ordentligt är det en värdslig sak att smälla dit ett par lister i efterhand.

• Laddar…
  5. Johnny Viking
    Medlem · Stockholm · 782 inlägg

Johnny Viking

Medlem
    Grejen är att du kan köra utan mjukfog, för att sen om det spricker köra med en vit (ej listvit/tonad vit) mot tak i efterhand. Då behöver du inte göra något som helst efterarbete efter fogningen i med fogen matchar taket = blir snygg skarp delande linje mellan vägg och tak.

Jag har så här i ett nybygge. Kört med förstärkt remsa (jävla bök dom där) och har inga sprickor någonstans efter iaf 1 år.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.