Byggahus.se
Tänkte dra TP-kabel genom en av två lediga VP-rör i ett rum. Har alltså två dosor med var sitt tomt VP-rör. Problemet är bara att jag inte hittar andra ändan av dessa rör.

Saknar både vvs och el-schema över huset så varje projekt har visat sig bjuda på nya utmaningar.
I aktuellt rum har jag även en tredje dosa med tomt rör - där detta sticker upp fint på vinden (rummet ligger alltså på andra våningen).
Men denna dosa ligger diagonalt och på "fel" ställe i rummet. De andra två ligger där jag vill ha dom.

• Har försökt att lyfta på isolering m.m. på vinden för att visuellt se rörändar men inget resultat (har alltså sett ett av tre rör men alltså "fel").
  • Har försökt med detektor för kabelavbrott samt metallslinga för att lyssna mig till var röret tar vägen.
  • Har försökt med vanlig dragfjäder (nylon med fjäder och liten kula på ena änden a la Clas Ohlson).
  • Köpte en billig inspektionskamera som jag tyvärr fastnar med i en böj (ser att det är ett flexrör men inte vad som stoppar). Hade hoppats få se vad det var som stoppar mig - t.ex. träregel, takpanel, isolering... men ser bara att jag är i en flexrörsböj. Tror alltså inte jag nått fram till det riktiga "stoppet" - utan fastnar i flexböjen pga utformningen på kameran. Slipade till den så den skulle vara rundad men släkja kameran är ca 2-3 cm lång och jag tror rören är böjda för snävt så den fastnar pga lägnd och utformning på flexböjen.

Det är "bara" ca 2 meter in i väggen jag fastnar (rören går i vägg från golv upp mot tak - snedtak av träpanel). Mycket på övervåningen har varit halvfärdigt då den tydligen var oinredd från början.

Börjar ta slut på idéer nu. Har sökt på forumet och hittade ett tips om dragfjäder från PipeLife. Dock verkar de kosta ca 600 kr och känns lite motigt då jag inte vet att det kommer hjälpa. Har ju redan en dragfjäder, även om den är billig så har den funkar för alla tidigare projekt. Främsta anledningen är dock att jag inte vet om det kommer funka med en annan...

Jag fastnar även med dragfjädern - inte bara kameran. Kanske att jag kommer några centimeter längre (<10 cm) - men jag har inte lyckats se/höra/upptäcka var ändarna på de två rören är ändå.
"Glidmedel" känns lite tveksamt att det skulle hjälpa!? Borde inte det gnidas av innan jag kommer till stoppet på slutet? Inte velat testa för jag vill inte klabba igen om jag behöver dit med kameran igen.

Har någon något bra expert-tips?
- Är en bättre dragfjäder värt att testa?
- Är "glidmedel" värt att testa (eller kommer det inte hjälpa/ställa till det för kamera)?

Som alltid - tack på förhand!

Knyta fast en bomullstuss i fiskelina och blåsa igenom med tryckluft!?

tommib
Eller bara blåsa med tryckluft och lyssna var det pyser.

Bomullstuss och fiskelina borde vara enkelt att testa :)
Att lyssna vet jag inte för kompressorn brötar ju på en del... men också värt ett försök.

Tack för idéerna

tommib
Om röret mynnar någonstans på vinden borde du kunna se var det dammar upp. Släpljus är bra för att hitta det.

• Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Blåsa (spänningslöst) så hör man att det tjuter, tar du tryckluft blir effekten ännu bättre.
Pumpa upp kompressorn och stäng av den när du blåser, en blåser och en lyssnar/letar

• Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Sug med dammsugare i dosan. Det brukar kunna pipa rätt bra i andra ändan av VP-röret. Då kanske du kan lyssna dig fram till rätt ställe.

Det kan sitta en spik eller skruv i röret som blockerar.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Testade med min kompressor men det är inte mycket till kompressor. Det är en jag köpte för att främst pumpa cykelhjul, bollar etc. Eftersom tanken inte är stor på den är det inte mycket luft man får utan när man stänger av den... Var också ensam när jag testade vilket gör det svårare.

Ska testa igen med lite hjälp och då även testa dammsugaren om inte kompressorn ger något. Fast nu blir det lite vabbande istället ett par dagar...

Har du provat med dammsugare som nämndes tidigare?

Jag hade liknande problem med saker* som fastnat i rör och försökte få ut dessa samt få igenom en ny tråd med kompressor utan resultat. Till slut så gav jag upp och provade med dammsugaren, varvid allt gick mycket lätt. Så det jag vill säga är att dammsugaren är mycket bättre än man kan tro.

* = En baby stoppade hjälpsamt in gipsskruv och andra saker i el och golvvörmerör som stack upp.

Anders243 skrev:
Har du provat med dammsugare som nämndes tidigare?

Jag hade liknande problem med saker* som fastnat i rör och försökte få ut dessa samt få igenom en ny tråd med kompressor utan resultat. Till slut så gav jag upp och provade med dammsugaren, varvid allt gick mycket lätt. Så det jag vill säga är att dammsugaren är mycket bättre än man kan tro.

* = En baby stoppade hjälpsamt in gipsskruv och andra saker i el och golvvörmerör som stack upp.
Fast nu är ju problemet att han inte hittar änden på röret, inte stopp. Idén med dammsugare är bra ändå för det brukar tjuta och pipa i andra änden om man tätar noga mot dammsugarslangen.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Har testat dammsugare nu samtidigt som jag kröp upp på vinden och lyssnade samt kollade med släpljus. Men inget ☹️

Har som sagt två dosor med var sitt rör där jag inte hittar var de slutar. Båda går in ca två meter upp där snedtaket är. Ev stannar de före snedtaket för att (ev?) gå vågrätt under taket.

Tätade inte så noga med dammsugaren - hade såklart hjälpt mer. Men inte ens en indikation på ljud eller liknande från vinden.

Hyggligt besviken på de som byggde väggen, sätter in dosor och rör men inte gör det rätt.

Det sitter ju plastfolie mot vinden som ångspärr - så det är kanske inte konstigt att jag inte märker något på vinden dock (om rören inte slutar där alltså). Nästan sugen på att riva gips på baksidan väggen (där vi har klädkammare) men har då gått från att vara ska-bara-dra-kabel projekt till det-här-börjar-spåra-ut.

(Svårt att skriva rätt på telefonen - därför en del redigeringar)

Redigerat:
Någon som ser stort problem att borra hål i snedtaket från klädkammaren upp mot vinden? Tänker mest att man gör hål på ångspärren och riskerar ev kondens/problem i denna genomträngning.

Blir inte en snygg lösning heller men hittar ju f-n inte änden på rören... Hur det ser ut i klädkammaren spelar inte så stor roll.

Det blev till att jag gav upp att hitta ändarna. Har borrat nya hål och dragit rör till klädkammaren istället (och sedan bakvägen genom dosorna). Inte lika snyggt men...

Tack för alla tips på vägen!

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.