Hej!

Jag har en CTC-pump som verkar börjat krångla.

Den enkla felmoden vi har är att det blir väldigt varmt inne trots hög utetemperatur.
Vi reagerade först på det en varm sommardag att kompressorn gick för fullt ute.

Pumpen är kopplad till ackumulatortank då vi också har vedpanna. Tanken värms upp till 40-50C.

Vad kan vara fel?

Bifogar några bilder också!

Digital termostat för värmesystem med blå bakgrundsbelysning och svenska menyalternativ visar temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemets kontrollpanel med LCD-skärm och knappar, visar information om driftparametrar och temperaturer.
Skapa konto
Digital display på en värmepump eller termostat, visar driftinformation, kontroller, beige vägg i bakgrunden.
Skapa konto
Analog termometer visar cirka 60 grader Celsius monterad på vit vägg, industriell känsla.
Skapa konto

Växelventilen, där står det VV. Men värmen verkar gå ut i huset. Så ventilen växlar inte. Den kommer att köra på tills varmvattnet når rätt temp. Vilket aldrig sker. Ganska vanligt fel. Möjligt att man tillfälligt kan lösa det genom att mickla manuellt med ventilen, men troligen bör den bytas.

Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!
För att bekräfta, detta antar jag är växelventilen:
Elkomponent fastsatt på rör med anslutna kablar i en källare. Märkningar och instruktioner synliga på enhetens kropp.
Skapa konto
Elledning kopplad till en grå box monterad på kopparledningar mot en murad vägg.
Skapa konto

Hittade en intressant länk: https://www.easyserv.se/vanliga-fel-pa-varmepumpar-del-2/

Bara att beställa en ny med andra ord? I så fall, något speciellt jag ska tänka på?

Tack!

Undersök först om det bara är fel på själva ställmotorn eller om hela ventilen måste bytas ut och systemet tömmas.

Tog för övrigt isär motorn då jag trodde det skulle vara en fjäderbelastad historia som jag kunde lea upp.
Istället ser det ut såhär:
Kopparrör, mässingsventil, vägg, installationsdetaljer, elektriska kablar, ingen mänsklig närvaro.
Skapa konto
Elsäkerhetskåpa hålls nära kopparledningar och ventil, potentiellt under installation eller reparation.
Skapa konto

Testade att vrida på ventilen och inget som indikerade att det kärvar.
Kanske motorn som gett upp då?

J Josth skrev:
Undersök först om det bara är fel på själva ställmotorn eller om hela ventilen måste bytas ut och systemet tömmas.
Såg ditt svar först efter att jag fick iväg mitt andra svar.

Har du ett förslag på hur jag bäst kollar att motorn är ok/nok?

Borde gå att tvångsstyra växelventilen i någon servicemeny i styrsystemet.

Har försökt leta lite. Närmsta jag hittar är nedan: Digital termostat med LCD-skärm visar inställningsmeny, knappar för navigering, märke CTC nedtill.
Skapa konto

Vet fick inte hur det kan hjälpa.

Prova kontakta CTC kundsupport och berätta exakt vilken modell av värmepump du har och ditt problem. Kanske vet de om det finns en låst installatörsmeny och i så fall hur man kommer åt den.

Tack Josth, försökte ringa min lokala service-tekniker utan svar. Kanske inte lätt att få tag i någon nu under semestertider.

Jag grävde lite till i alla fall. Kanske kan få återkoppling på det :)

Hittade detta felsökningsschema:
Flödesschema för felsökning av hög inomhustemperatur på sommaren för CTC EcoAir/EcoLogic värmesystem.
Skapa konto

1) Jag hittade funktionstestet i menyn. Man kan skifta mellan "Rad/VV" & "VV". När jag skiftar mellan dem så hör jag hur motorn börjar surra. Jag kunde dock inte se på den röda "indikatorn" att den flyttat sig. Tog då loss motorn och funktionstestade igen, kan se att motorn roterar:
Hand håller en gammal, demonterad väggströmbrytare med synliga ledningar och mekanism.
Skapa konto
En hand håller en grå plastströmbrytare med svart kabel och kopparledning, mot vit vägg.
Skapa konto

Har startat kompressorn igen och ska se om felet kvarstår. Tyvärr regnar det en del idag och är rätt kallt, så kanske inte lätt att veta vilka temp radiatorerna ska ha.

Fint att du hittade funktionstestmenyn och att det går att manuellt styra växelventilen där! Konstigt om det fungerar med avmonterad motor men inte när den är påmonterad på själva ventilen när du tidigare konstaterat att det inte var problem med att ventilaxeln kärvar. Kanske kan man sätta en stor skruvmejsel i vridhylsan på motorn och försiktigt hålla emot och känna på vilken kraft den vrider med eller om den är helt kraftlös då?

Dum fråga kanske, men satte du motorn åt rätt håll så den inte försöker vrida mot något ändläge?

Inte dum fråga alls. Jag har åtminstone monterat tillbaka motorn åt samma håll som den tidigare satt monterad.

Det jag inte har koll på är om den ändå vrider motorn åt något ändläge. Jag har inte varit på den tidigare och detta är vår första sommar i huset så har tyvärr ingen referens.

Någon som vet om man kan "fabriks-inställa" ventilen mot motorn?

Tack!

Kanske möjligt att använda std-inställningen som illustrationen visar:
Monteringsanvisning, steg ett, apparat, delar, standardposition, pilmarkeringar, klickljud.
Skapa konto

Vet dock inte om jag vågar börja pilla på den (ännu).

Har haft på pumpen under några timmar nu och observerar:
1) Acc.tanken är uppe i 40°C
2) Framledningsröret är varmt och verkar inte svalna av.
3) Radiatorerna är kalla alt väldigt ljumna
4) röret till VVB är varmt (Vilket det inte varit förut...)
5) Efter funktionstest av VV så är det första gången jag hör att det finns någon form av funktion. (Vaknade den till liv igen?)

Edit: Kan lägga till de aktuell driftinfo, kanske blir någon klok:
Digitalt gränssnitt på enhet med knappar, visar driftinformation med text och siffror på skärm.
Skapa konto
Digital termostat med LCD-skärm, knappar för navigering, svensk text, inomhus, värmeinställningar.
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.