Hej!
Jag har en CTC-pump som verkar börjat krångla.
Den enkla felmoden vi har är att det blir väldigt varmt inne trots hög utetemperatur.
Vi reagerade först på det en varm sommardag att kompressorn gick för fullt ute.
Pumpen är kopplad till ackumulatortank då vi också har vedpanna. Tanken värms upp till 40-50C.
Vad kan vara fel?
Bifogar några bilder också!
Jag har en CTC-pump som verkar börjat krångla.
Den enkla felmoden vi har är att det blir väldigt varmt inne trots hög utetemperatur.
Vi reagerade först på det en varm sommardag att kompressorn gick för fullt ute.
Pumpen är kopplad till ackumulatortank då vi också har vedpanna. Tanken värms upp till 40-50C.
Vad kan vara fel?
Bifogar några bilder också!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 52 579 inlägg
Växelventilen, där står det VV. Men värmen verkar gå ut i huset. Så ventilen växlar inte. Den kommer att köra på tills varmvattnet når rätt temp. Vilket aldrig sker. Ganska vanligt fel. Möjligt att man tillfälligt kan lösa det genom att mickla manuellt med ventilen, men troligen bör den bytas.
Redigerat:
Tack för snabbt svar!
För att bekräfta, detta antar jag är växelventilen:
Hittade en intressant länk: https://www.easyserv.se/vanliga-fel-pa-varmepumpar-del-2/
Bara att beställa en ny med andra ord? I så fall, något speciellt jag ska tänka på?
Tack!
För att bekräfta, detta antar jag är växelventilen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en intressant länk: https://www.easyserv.se/vanliga-fel-pa-varmepumpar-del-2/
Bara att beställa en ny med andra ord? I så fall, något speciellt jag ska tänka på?
Tack!
Tog för övrigt isär motorn då jag trodde det skulle vara en fjäderbelastad historia som jag kunde lea upp.
Istället ser det ut såhär:
Testade att vrida på ventilen och inget som indikerade att det kärvar.
Kanske motorn som gett upp då?
Istället ser det ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Testade att vrida på ventilen och inget som indikerade att det kärvar.
Kanske motorn som gett upp då?
Tack Josth, försökte ringa min lokala service-tekniker utan svar. Kanske inte lätt att få tag i någon nu under semestertider.
Jag grävde lite till i alla fall. Kanske kan få återkoppling på det
Hittade detta felsökningsschema:
1) Jag hittade funktionstestet i menyn. Man kan skifta mellan "Rad/VV" & "VV". När jag skiftar mellan dem så hör jag hur motorn börjar surra. Jag kunde dock inte se på den röda "indikatorn" att den flyttat sig. Tog då loss motorn och funktionstestade igen, kan se att motorn roterar:
Har startat kompressorn igen och ska se om felet kvarstår. Tyvärr regnar det en del idag och är rätt kallt, så kanske inte lätt att veta vilka temp radiatorerna ska ha.
Jag grävde lite till i alla fall. Kanske kan få återkoppling på det
Hittade detta felsökningsschema:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1) Jag hittade funktionstestet i menyn. Man kan skifta mellan "Rad/VV" & "VV". När jag skiftar mellan dem så hör jag hur motorn börjar surra. Jag kunde dock inte se på den röda "indikatorn" att den flyttat sig. Tog då loss motorn och funktionstestade igen, kan se att motorn roterar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har startat kompressorn igen och ska se om felet kvarstår. Tyvärr regnar det en del idag och är rätt kallt, så kanske inte lätt att veta vilka temp radiatorerna ska ha.
Fint att du hittade funktionstestmenyn och att det går att manuellt styra växelventilen där! Konstigt om det fungerar med avmonterad motor men inte när den är påmonterad på själva ventilen när du tidigare konstaterat att det inte var problem med att ventilaxeln kärvar. Kanske kan man sätta en stor skruvmejsel i vridhylsan på motorn och försiktigt hålla emot och känna på vilken kraft den vrider med eller om den är helt kraftlös då?
Inte dum fråga alls. Jag har åtminstone monterat tillbaka motorn åt samma håll som den tidigare satt monterad.
Det jag inte har koll på är om den ändå vrider motorn åt något ändläge. Jag har inte varit på den tidigare och detta är vår första sommar i huset så har tyvärr ingen referens.
Någon som vet om man kan "fabriks-inställa" ventilen mot motorn?
Det jag inte har koll på är om den ändå vrider motorn åt något ändläge. Jag har inte varit på den tidigare och detta är vår första sommar i huset så har tyvärr ingen referens.
Någon som vet om man kan "fabriks-inställa" ventilen mot motorn?
Tack!
Kanske möjligt att använda std-inställningen som illustrationen visar:
Vet dock inte om jag vågar börja pilla på den (ännu).
Har haft på pumpen under några timmar nu och observerar:
1) Acc.tanken är uppe i 40°C
2) Framledningsröret är varmt och verkar inte svalna av.
3) Radiatorerna är kalla alt väldigt ljumna
4) röret till VVB är varmt (Vilket det inte varit förut...)
5) Efter funktionstest av VV så är det första gången jag hör att det finns någon form av funktion. (Vaknade den till liv igen?)
Edit: Kan lägga till de aktuell driftinfo, kanske blir någon klok:
Kanske möjligt att använda std-inställningen som illustrationen visar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet dock inte om jag vågar börja pilla på den (ännu).
Har haft på pumpen under några timmar nu och observerar:
1) Acc.tanken är uppe i 40°C
2) Framledningsröret är varmt och verkar inte svalna av.
3) Radiatorerna är kalla alt väldigt ljumna
4) röret till VVB är varmt (Vilket det inte varit förut...)
5) Efter funktionstest av VV så är det första gången jag hör att det finns någon form av funktion. (Vaknade den till liv igen?)
Edit: Kan lägga till de aktuell driftinfo, kanske blir någon klok:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: