Byggahus.se

LVP-ångest! Hjälp!

4k läst  6 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Jag har luftvärmepumpskval! ;) Vilken ska jag välja? ::)
    Jag bor i Karlstadstrakten i ett 2-plans hus byggt 1979. Det är 73.5 kvm per plan och relativt öppen planlösning.
    Vi är 2 vuxna och tre barn. Förbrukar ca 23000 kwh idag med direktel.
    Jag vill absolut ha en proffsinstallation dvs att någon annan tar på sig ansvaret så jag slipper... Med proffsinstallation
    menar jag fullständig elinstallation i elcentral på egen säkring. De priser jag anger nedan innefattar detta.

De modeller jag funderat på finns hos Hemmabutikerna och Elon.

Följande pumpar överväger jag:

- Mitsubishi Q HEAT 5.0 (MSZ-FA25VAH) 5.0 kW (cop 4.32), pris 21.000:- - troligen för klen, lika bra cop som e9ekeb
    - Mitsubishi Q HEAT 6.0 (MSZ-FA35VAH) 6.0 kW (cop 4.02), pris 22.000:- - jag har generellt blivit "slussad" mot denna, ej testad, verkar ok, lågt cop
    - Sanyo Inverter SAP-KRV/CRV123EHN 5.8 kW (cop ??) pris 20.000:- - verkar tyst och topptestad, p-märkt, lågt luftflöde? räcker den?
    - Panasonic CS-E9EKEB SWE 5.4 kW (cop 4.26) Primascroll, pris 19.000:- - topptestad, p-märkt, men klarar den kylan under -15 dvs räcker den till för mig?
    - Panasonic Flagship HE9DKE SWE 6.5 kW (cop 5.3), pris 24.000:- - verkar kanon, men är den prisvärd? ser inga direkta "fel" med den. En massa bra egenskaper.

Just nu lutar det inte åt något håll, men jag måste ju bestämma mig. Känner inte till någon som kör Mitsubishi LVP. Men alla jag frågar verkar nöjda med sina pumpar. Antingen är alla pumpar lika bra, eller så vill ingen erkänna att just deras pump är mindre bra. Iofs är det en bekannt som nämnt att Sanyon kanske har lite dålig skjuts på värmen (luftflöde?) men det kanske lika gärna beror på planlösningen.

Jag vill _inte_ råka på att LVP:n inte klarar av att leverera värme när det är lite kallare (-15 och därunder). Hög KW vid lägre temp är viktigt.
    Sanyon verkar ju lite lurig då den automatiskt stänger av sig vid -20...

Kom gärna med erfarenheter och andra påståenden. Jag behöver hjälp!

2. A
    Medlem Nivå 1

Re: LVP-ångest! Hjälp!

23000 är rekordet... då fryser vi om fötterna och eldar en del i braskaminen.
    Normalt ligger förbrukningen på runt 25000 kWh. Jag vet att mina grannar som bor i ett likadant hus har den förbrukningen. En annan granne som satt in en LVP har ligger nu på ca 18-19000 kWh, men det där är ju lite individuellt trots allt och bara en fingervisning.

Dr Sic: Hur stort är ditt hus? Flera plan? Vad kostade LVP:n i installation?

3. Snailman
    Medlem · Nivå 15

Har en He12, 140kvm 15000 kwh/år innan pumpen installerades. Hus från -90
    ingen vedeldning utan bara direktel tidigare, är nyinstallerad så vet inte vad förbrukningenkommer att bli, valde en lite större pump för att inte behöva köra direktel alls förhoppningsvis, samt för att kunna kyla på sommaren (drar ju upp elförbrukningen :-/)
    Huset finns i Götaland.

4. A
    Medlem Nivå 1

Jo, så har jag nog tänkt, hellre för stor än för liten LVP!

Har funderat vidare lite och nu är Sanyon (CRV123EHN) struken. Anledningen är främst att det känns som att luftflödet är för klent på den maskinen. Det spelar ju ingen roll vad den har för effekt om den riskerar att inte få ut värmen. Att den stoppar vid -20 är inte heller bra. Nu har vi inte så kallt här så ofta men ändå.

HE9:an hänger löst också. Alla Panasonic-pumparna verkar slut hos ÅF Kinnan. Sen är den ganska otestad. Mitt intryck av Panasonic är annars att den verkar vara ganska överreklamerad, men jag kan ha fel. Och Du Snailman lär väl inte hålla med för jag antar att du är nöjd med din HE12?

Så kvar på min lista nu är alltså: Huh

- Mitsubishi Q HEAT 6.0
    - Toshiba RAS B 13 (som jag inte hade med när jag skapade denna tråd)
    - Fujitsu Nocria AWYZ 14 (som kommit in som en outsider)

Toshiban har jag fått muntlig offert på 19900 inkl moms + 1500 inkl moms för komplett elinstallation till elcentral och egen säkring. Ventilationsutveckling behöver en vecka på sig för att kunna leverera och installera. Det kallar jag snabba puckar!

Ska kolla mer på Nocrian imorgon.

Ingen som har erfarenheter av Mitsubishin? Det vore väldigt intressant att höra någon erfarenhet ang den!

Tänker fortsätta att uppdatera tråden tills jag hittat PUMPEN. Fortsätt gärna kommentera! Det är verkligen kanon!! Smiley

En annan aspekt som vore intressant att fundera över är garantier. Känns som att Mitsubishin har fördel gentemot Toshiban där. Har ingen uppfattning om Nocrian än.

5. Snailman
    Medlem · Nivå 15

Du kan ju kolla vad de skriver om dem här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0

He 9 och He 12 tillverkas inte längre, så det är nog därför de är svåra att få tag på, annars är väl Pansasonick störst i sverige, så de är nog inte svåra att få tag på allmänt sett, men de har väldigt många olika modeller.

6. M
    Medlem Nivå 1

Jag har en Panasonic HE12 som jag skaffat främst för kylan så jag har ingen statistik på besparing vintertid. Men, jag tycker den väsnas för mycket, kan ju vara fel på min, men min pappa har en IVT som knappt hörs alls, så det kanske är nåt att tänka på.

7. A
    Medlem Nivå 1

Det känns lite som att jag har strukit Panasonic nu.
    Har tittat på Sanyo 124 och har fått priset 27000:- inkl proffsinstallation vilket då kan jämföras med ca 23000:- för Fujitsu Nocria 14. Sanyon känns onödigt dyr. Garantierna som Bravida erbjöd för Nocrian var 2 års fullständig garanti. Om man sen själv som ägare ringde in dem för en service efter två år så får man ytterligare 3 års fullständig garanti. Alltså 2+service+3 års fullständig garanti. Tydligen går den servicen på ca 700-1000:-.

Nocrian är ju lite grym på hela 9.1 kW... Cop på 4.44 - helt ok. Kan vara gött att slippa dra på elementen öht. Men vi får se vad det blir. Ska iväg och kolla in Toshiba RAS 13 och IVT 12 GR-N/12FR-N i morgon.